پزشکی قانونی: اعلام آمار کشته‌های آبان برعهده دولت است

سه ماه پس از اعتراض‌های مردمی، هیچ آماری از کشته‌ها و مجروحان اعلام نمی‌شود

اعتراض‌های مردمی آبان‌ ۹۸ در تهران-AFP

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در کنفرانس مطبوعاتی روز گذشته خود مدعی شد،‌ آمار کشته‌های آبان در اختیار پزشکی قانونی است و این سازمان می‌تواند تعداد آنها را اعلام کند.

اکنون عباس مسجدی آرانی، رئیس سازمان پزشکی قانونی می‌گوید بر اساس مصوبه شورای امنیت ملی، اعلام این آمار بر عهده دولت است و پزشکی قانونی نکته‌ای در این رابطه ندارد.

به این ترتیب سه ماه پس از سرکوب خشن اعتراض‌های مردمی آبان‌ماه، نه تنها هنوز تعداد کشته‌ها و مجروحان در جریان سرکوب این اعتراض‌ها اعلام نشده، بلکه مقامات و سازمان‌های مختلف بر سر مسئولیت‌ناپذیری در این زمینه با یکدیگر رقابت می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعتراض‌ها روز جمعه ۲۴ آبان‌ماه به دنبال افزایش سه برابری بهای بنزین آغاز شد و به سرعت به اعتراض‌هایی معیشتی و ضد حکومتی در بیش از ۱۰۰ شهر ایران تبدیل شد. از روز نخست این اعتراض‌ها، واکنش نیروهای امنیتی تند بود و از روز دوم با «اشرار» خوانده شدن معترضان از سوی رهبر جمهوری اسلامی، شدت برخوردها با آنها افزایش یافت. در نتیجه سرکوب در فضای ایزوله شده‌ پس از قطع اینترنت، صدها نفر کشته و هزاران نفر مجروح و بازداشت شدند. عفو بین‌الملل در آخرین آمار خود تعداد کشته‌شدگان را ۳۰۴ نفر اعلام کرد. خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی از کشته شدن هزار و ۵۰۰ نفر در جریان این اعتراض‌ها خبر داد.

اما مقامات تهران همه آماری که رسانه‌ها و سازمان‌های خارجی اعلام می‌کنند را نادرست می‌دانند. با این وجود آنها با گذشت سه ماه هنوز نمی‌گویند چه تعداد کشته و زخمی در نتیجه سرکوب اعتراض‌های آبان‌ماه برجا مانده است.

به گزارش ایلنا، مسجدی آرانی تاکید کرده که سازمان تحت نظرش هیچ وظیفه‌ای برای اعلام عمومی این آمار ندارد. به گفته او همه اطلاعات در اختیار شورای عالی امنیت ملی است و همه این اطلاعات را می‌توان از وزیر کشور سئوال کرد.

جلسه‌های شورای عالی امنیت ملی که مسجدی آرانی از آن سخن می‌گوید، به ریاست حسن روحانی تشکیل می‌شود که سابقه‌ای بسیار طولانی در این شورا دارد. روحانی خود، معترضان را به شناسایی با دوربین‌های نصب شده در سطح شهرها تهدید کرده بود.

از سوی دیگر  وزیر کشور که به گفته آرانی در جریان آمار کشته‌ها قرار دارد، در یک گفتگوی تلویزیونی پس از اعتراض‌های آبان‌ماه،‌ خواستار پخش اعتراف‌های تلویزیونی آنها شده بود. رحمانی فضلی همچنین در پاسخ به پرسش نماینده مجلس که از او خواسته بود توضیح دهد، چرا فقط به مغز کشته‌شدگان شلیک شده، گفت: «خب به پا هم زدیم».

در چنین شرایطی، حتی در صورت اعلام آمار تعداد کشته‌ها، روشن نیست این رقم تا چه اندازه با واقعیت‌ همخوانی داشته باشد، چرا که بر اساس گزارش‌های غیررسمی،  خانواده کشته‌شدگان برای عدم اطلاع‌رسانی در این زمینه تحت فشار قرار گرفته‌اند.

در چهار دهه گذشته موارد متعددی از آمار‌های اعلام نشده از سوی جمهوری اسلامی به ثبت رسیده است. شاید یکی از معروف‌ترین آنها  که تا امروز هنوز «مشمول مرور زمان» نشده و در حافظه تاریخی زنده است،‌ اعدام‌های ۱۳۶۷ باشد. مقامات جمهوری اسلامی هیچگاه تعداد افراد کشته شده در این اعدام‌ها را اعلام نکردند. حسینعلی منتظری، رئیس وقت مجلس خبرگان، در کتاب خاطرات خود تعداد اعلام‌ها را بین۲۸۰۰ تا ۳۸۰۰ برآورد می‌کند و برخی آمار غیررسمی می‌گوید در تابستان ۶۷ بیش از پنج هزار نفر از نیروهای مخالف اعدام شده‌اند. اما با گذشت ۳۰ سال، آمار رسمی همچنان اعلام نشده است. 

بیشتر از