عبور روحانی از «اعتراض‌های آبان» و «هواپیمای اوکراینی»

«مردم گله هم دارند، پای صندوق رای بیایند»

روحانی: دی‌ماه ۱۳۹۶، ترامپ را پررو کرد-HO / Iranian Presidency / AFP

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران دو ماه و نیم پس از کشته شدن صدها نفر در جریان سرکوب خشن اعتراض‌های مردمی آبان‌ماه و دو هفته پس از کشته شدن ۱۷۶ انسان در جریان اصابت دو موشک پدافند هوایی سپاه به یک هواپیمای اوکراینی بر فراز تهران، از شرکت در انتخابات و لزوم پاسداری از نظام سخن گفت. او خطاب به مردم گفت: «گله هم دارید، پای صندوق رای بیایید، بیایید در روز انتخابات همه با هم باشیم».

انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه برگزار می‌شود و مقامات جمهوری اسلامی همواره از حضور مردم پای صندوق‌های رای به عنوان سندی برای اثبات مشروعیت خود استفاده کرده‌اند.

این اظهارات روحانی در حالی مطرح می شود که هنوز آمار کشته‌های اعتراض‌های آبان‌ماه اعلام نشده و عدم ارسال جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی به فرانسه، ابهام‌‌های بیشتری در مورد دلایل واقعی سرنگون کردن این هواپیما ایجاد کرده است. در جریان اعتراض‌های مردمی آبان ماه که راس نظام و وضعیت وخیم معیشتی را نشانه گرفت، صدها نفر کشته شدند. رویترز رقم کشته شدگان را ۱۵۰۰ نفر اعلام کرده است. اما مقامات جمهوری اسلامی می‌گویند همچنان در حال شمارش تعداد کشته‌ها هستند. 

هواپیمای اوکراینی هم بامداد چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه در فاصله کوتاهی پس از حمله‌های موشکی سپاه به پایگاه‌ نظامی آمریکا در عراق سرنگون شد. در جریان این حمله‌های موشکی منطقه پرواز ممنوع اعلام نشده بود. گفته می‌شود که یکی از دلایل این اقدام، استفاده از هواپیماهای مسافربری به عنوان سپر دفاعی بوده است.

روحانی در همایش استانداران و فرمانداران گفت که نظام روی رفراندوم بنا شده است. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که اشاره‌های مکرر روحانی به «رفراندوم» تنها یک ابزار تبلیغاتی است و او به خوبی می‌داند که امروز امکان برگزاری یک رفراندوم آزاد در ایران وجود ندارد.

روحانی همچنین با اشاره به اعتراض‌های دی‌ماه ۹۶ گفت: «عده‌ای شلوغ کردند، ممکن است در بین‌ آنها عده‌ای هم معترض باشند. این جزء روزهای تلخ تاریخ ما است که من هیچ وقت فراموش نمی‌کنم. این ۹۶ بود که ترامپ را پررو کرد و به آمریکا در برابر ایران قدرت داد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اشاره روحانی به اعترا ض‌هایی است که از مشهد شروع شد و به سرعت به سراسر ایران گسترش یافت. مردم معترض به وضعیت معیشتی به خیابان‌ها آمدند و شعارهای تندی را علیه حکومت سر دادند. شعار «اصلاح‌طلب، اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا» و شعار «رضا شاه، روحت‌ شاد» از جمله شعارهای معروف این اعتراض‌ها بود.

به گزارش ایرنا، روحانی با اشاره به انتخابات فروردین ۱۳۵۸ گفت: «نظام ما بر اساس رفراندوم بنا شده و همان همه‌پرسی اول بود که تعیین کرد نظام ما جمهوری اسلامی است».

این نخستین باری نیست که رئیس‌جمهور ایران بدون توجه به آنچه که در این دو ماه روی داده، از همدلی و همراهی مردم در انتخابات صحبت می‌کند.

روحانی با تاکید بر اینکه باید پاسدار نظام و خواست عامه مردم بود، ادعا کرد:«بزرگترین خطر برای دمکراسی و حاکمیت ملی، تبدیل شدن انتخابات به تشریفات است» او با طرح این ادعا که در زمان پهلوی در انتخابات نام‌نویسی می‌شد اما همه می‌دانستند که وکیل کیست، گفت:«در انقلاب اسلامی معلوم شد که این مردم هستند که تصمیم‌گیر هستند، پاس صندوق می‌آیند و به آن کسی که می‌خواهند رای می‌دهند.»

از اظهارات امروز روحانی اینچنین به نظر می‌رسد که او و دیگر مقامات عالی جمهوری اسلامی می‌کوشند با عبور از اعتراض‌های مردمی آبان‌‌ماه و فاجعه هواپیمای اوکراینی، جامعه را به سوی مشارکت گسترده‌ در انتخابات سوق دهند. رئیس‌جمهور ایران در این اظهارات کوچکترین اشاره‌ای به سرنوشت هزاران کشته، زخمی و بازداشتی ناشی از سرکوب خشن اعتراض‌های مردمی آبان‌ماه نکرد. همانگونه که از فاجعه‌ای که  کمتر از سه هفته قبل بر فراز آسمان تهران اتفاق افتاد، سخنی به میان نیاورد.

بیشتر از