بایدن خطاب به بلومبرگ: ۶۰ میلیارد دلار نمی‌تواند سابقه‌ات را پاک کند

ترامپ در توییتی بلومبرگ را یک «نژادپرست تمام‌عیار» نامیده است

بایدن(سمت چپ) معتقد است حمایت پیشین بلومبرگ( سمت راست) از طرح ایست بازرسی، رای دهندگان سیاه‌پوست را از او خواهند راند- AFP /Stan Honda

جو بایدن در مصاحبه اخیر خود از مایک بلومبرگ به خاطر سابقه‌اش انتقاد کرد و گفت، گرچه شهردار سابق نیویورک به دنبال کسب نامزدی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری است، اما حمایت پیشین او از طرح ایست بازرسی، رای دهندگان سیاه‌پوست را از او خواهند راند.

در مصاحبه با برنامه «دیدار با مطبوعات» (Meet The Press) شبکه ان‌بی‌سی (NBC) در روز یکشنبه، معاون سابق رئیس جمهوری پیش‌بینی کرد که توجه رسانه‌ها به زودی معطوف به آقای بلومبرگ خواهد شد و حالا که این میلیاردر نامزد انتخابات ریاست جمهوری، ستاد خود را راه انداخته است، «اظهارات وی درباره مسایلی در پیوند با جامعه سیاه‌پوستان امریکا» زیر ذره‌بین خواهد رفت.

آقای بایدن همچنین ظاهرا از آقای بلومبرگ به خاطر هزینه کردن صدها میلیون دلار در کارزارهای تبلیغاتی برای انتخابات در ایالت‌های حساس انتقاد کرد و گفت: «۶۰ میلیارد دلار می‌تواند تبلیغات فراوانی برای آدم بخرد، ولی نمی‌تواند سابقه‌اش را پاک کند. حرف‌های زیادی درباره مایکل بلومبرگ وجود دارد. در آینده، شما خبرنگاران به شدت او را، همانند من، زیر ذره‌بین خواهید برد. از اظهارات او درباره موضوعاتی در ارتباط با جامعه سیاه‌پوستان امریکا و حمایت پیشین وی از طرح ایست بازرسی گرفته، تا نحوه صحبت کردن او درباره رئیس جمهوری، اوباما.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «نگاهی به طرح‌ ایست بازرسی بیندازید. به نظرات او درباره خطوط قرمز و صحبت‌های او در این باره رجوع کنید. به اقدامات او برای جامعه سیاه‌پوستان نگاه کنید. من به شدت منتظر مناظره با مایکل درباره موضوعاتی هستم که در ابَرسه‌شنبه (Super Tuesday) با آنها مواجه خواهیم شد.»

آقای بایدن در ادامه مصاحبه هم بیشتر به سابقه پیشین آقای بلومبرگ پرداخت و اظهار داشت، وقتی که او شهردار جمهوری‌خواه نیویورک بود، در موضوعاتی مانند قوانین کنترل مالکیت و حمل اسلحه «متحدی واقعی» برای آنان بود، ولی «حتی حاضر نشد در انتخابات ۲۰۰۸ از باراک اوباما حمایت کند.»

او ادامه داد: «او از اوباما حمایت نکرد، ولی می‌دانید، از بوش حمایت کرده بود. او از جمهوری‌خواهان دیگری نیز پیش از آن حمایت کرده بود. و حالا به ناگاه خود را رفیق نزدیک اوباما می‌نامد.»

اظهارات آقای بایدن در حالی ابراز شد که آقای بلومبرگ در نظرسنجی‌های ملی و پژوهش‌های ایالت‌هایی که صحنه اصلی نبرد در روز «اَبَر سه‌شنبه» خواهند بود، صعود چشمگیری داشته است. در «اَبَر سه‌شنبه»، شهروندان چندین ایالت همزمان پای صندوق‌های رای خواهند رفت.

گرچه ورود با تاخیر شهردار سابق نیویورک به رقابت انتخاباتی دور مقدماتی حزب دموکرات باعث شد از انتخابات‌های اولیه ایالت‌های کشور، آیوا و نیوهمپشایر، جا بماند، اما از همان زمان برنامه‌ای تنظیم کرد تا هزینه تبلیغات تلویزیونی خود را دو برابر کند و هزاران نفر را در سراسر کشور در ستادهای انتخاباتی خود به کار گرفت.

آقای بلومبرگ خود نیز درباره سابقه‌اش هنگام شهرداری نیویورک و طرح ایست بازرسی که شهروندان سیاه‌پوست و رنگین‌پوست را هدف قرار می‌داد، صحبت کرده است.

اما وقتی یک فایل صوتی از او، حاوی حمایت وی از این طرح در سال ۲۰۱۵، هفته گذشته همه جا پخش شد، جنجال و انتقادات از او از سر گرفته شد. در آن فایل صوتی، شنیده می‌شود که آقای بلومبرگ می‌گوید: «۹۵ درصد قاتلان و مقتولان ما یک شکل و شمایل دارند. می‌توانید فقط یک مشخصات را بگیرید و کپی کنید و به همه افسران پلیس بدهید. همه آنها مردان رنگین‌پوست از ۱۶ تا ۲۵ ساله هستند. این مسئله در نیویورک واقعیت دارد و در هر شهر دیگری هم صادق است. و این جماعت افرادی هستند که به ارتکاب جرم دست می‌برند. باید تفنگ را از دست افرادی که خود مقتول آن خواهند شد، گرفت.»

این فایل صوتی باعث انتقادات فراوانی علیه او شد، از جمله از جانب آقای ترامپ، که ظاهرا از آن برای بی‌اعتبار ساختن تلاش آقای بلومبرگ برای ریاست جمهوری استفاده کرد، و در توییتی او را یک «نژادپرست تمام‌عیار» نامید. خود آقای ترامپ پیش از این با تایید طرح ایست بازرسی، خواستار آن شده بود که آن طرح در سراسر کشور پیاده شود.

آقای بلومبرگ بعد از انتشار آن فایل صوتی، بیانیه‌ای صادر کرد و گفت که طرح ایست بازرسی را با به پایان رسیدن دوران شهرداری خود «تا ۹۵ درصد» محدود کرده است، و افزود: «باید این کار را سریع‌تر و زودتر می‌کردم، به همین خاطر پیشمانم و عذر می‌خواهم و خود را مسئول این می‌دانم که خیلی طول کشید تا از تاثیر آن طرح بر جوامع سیاه پوست و لاتین مطلع شوم.»

او افزود: «اما این مسئله و اظهارات من درباره آن، بازتاب‌دهنده تعهد من به اصلاح نظام قضایی و برابری نژادی نیست.»

© The Independent