انتشار یک ویدئو قدیمی از بلومبرگ که در آن از تبعیض نژادی دفاع می‌کند

در این ویدیو بلومبرگ بحران مالی ۲۰۰۸ را نتیجه ممنوعیت ایجاد محدوده قرمز می‌داند

بلومبرگ پیش از انتشار این ویدیو هم در حال دست و پنجه نرم کردن با آسیب دیگری به شهرت و اعتبار خود بود- JEFF KOWALSKY / AFP

ویدیویی از مایکل بلومبرگ، نامزد ریاست جمهوری و شهردار سابق نیویورک، بازنشر شده است که او راه در حال دفاع از «ایجاد محدوده قرمز» (redlining)، اقدامی دیرینه که در زمینه اسکان و خدمات مالی بر اساس نژاد شهروندان تبعیض روا می‌داشت، دیده می‌شود.

ایجاد محدوده قرمز، به رد درخواست اسکان، خدمات و محصولات در محلاتی مشخص از شهر گفته می‌شود. در گذشته، در این راستا، روی نقشه شهرها، دور این محلات خط قرمزی کشیده می‌شد.

بانک‌ها، سازمان‌های وام دهنده و اداره‌های دولتی، عمدا از ایجاد محدوده قرمزاستفاده کردند تا محلات شهروندان رنگین‌پوست را هدف قرار دهند و آنها را مستثنی کنند، بدین معنا که دسترسی به وام، اعتبار و وام مسکن برای ساکنان چنین محلاتی سخت یا ناممکن می‌شد. در طول سالیان متمادی، مجلس قوانین متعددی علیه این اقدام تصویب کرد که اولین آنها، قانون اسکان منصفانه در سال ۱۹۶۸ بود.

در این ویدیو آقای بلومبرگ بحران مالی ۲۰۰۸ را نتیجه مستقیم ممنوعیت ایجاد محدوده قرمز می‌داند، و می‌گوید که آن اقدام، مانع بانک‌ها برای اعطای وام‌هایی با بهره‌های بالا به افراد کم درآمد با اعتبار پایین می‌شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او می‌گوید: «اگر یادتان باشد، ایجاد محدوده قرمز اصطلاحی بود که توسط بانک‌ها برای اشاره به محلات بسیاری استفاده می‌شد که می‌گفت، «مردم ساکن این محلات فقیر هستند و نخواهند توانست وام مسکن خود را بازپرداخت کنند، به فروشندگان خود بگویید به این محلات نروند.» اما فشار زیادی بر بانک‌ها بود که به همه وام دهند، و بعد هم که مجلس و مقامات محلی وارد عمل شدند و گفتند که نه، این منصفانه نیست، افراد ساکن این محلات نیز باید بتوانند وام و اعتبار بگیرند. و وقتی شروع به گام برداشتن در آن مسیر کنید، بانک‌ها هم وقتی ببینند که فرد وام‌گیرنده که می‌خواهند خانه بخرد اعتبار چندانی، چنان که آنها مایلند، ندارد، مدام نرخ بهره‌های خود را بالا و بالاتر خواهند برد.»

سخنگوی ستاد انتخاباتی وی از اظهارات او دفاع کرد و گفت: «منظور او این است که چیزی بد (بحران مالی) باعث پدید آمدن چیزی خوب شد، و آن مبارزه علیه ایجاد محدوده قرمز است که خود وی به عنوان شهردار، بخشی از آن مبارزه بوده است.»

اما در زنجیره‌ای از توییت‌ها در پاسخ به این ویدیو، نیکول هنا جونز، از موسسان جامعه «آیدا بی ولز» برای گزارشگری تحقیقی گفت که واقعیت ماجرای ایجاد محدوده قرمز، با توصیف آقای بلومبرگ همخوان نیست.

او گفت: «ایجاد محدوده قرمز رسما و صراحتا سیاستی نژادپرستانه بود و متضمن آن شد که تا سال ۱۹۶۸، ۹۸ درصد وام‌های دولتی پرداخت شده به وام‌گیرندگان سفیدپوست برسد. این طرح، ایجاد کننده یکی از بزرگ‌ترین کمک‌های دولتی برای سفیدپوستان بود و عامل مستقیم شکاف مالی ویرانگر میان سفیدپوستان و سیاه‌پوستان در کشور است. تاثیرات ایجاد محدوده قرمز هنوز هم احساس می‌شود و صدمات آن هنوز ویرانگر است، کما اینکه خانه‌ای یکسان در محله‌ای سیاه‌پوست‌نشین کمتر از همان خانه در منطقه سفیدپوست‌نشین ارزش دارد، سیاه‌پوستان مجبور به قبول وام‌هایی با بهره‌های بالا هستند، و تمام جامعه رنگین پوستان با عدم سرمایه‌گذاری در جوامع خود برای نسل‌های متمادی مواجه بوده است. واقعا که حالم به هم می‌خورد.»

بلومبرگ پیش از انتشار این ویدیو هم در حال دست و پنجه نرم کردن با آسیب دیگری به شهرت و اعتبار خود بود، چرا که یک فایل صوتی از او منتشر و فراگیر شد که در آن، به دفاع از سیاست جنجالی ایست بازرسی می‌پردازد که هنگام شهرداری وی در نیویورک، اقلیت‌ها را هدف قرار می‌داد. او اکنون در حال سفرهای انتخاباتی در ایالت‌های جنوبی برای دور مقدماتی است که جمعیت سیاه‌پوست کثیری دارند، و قرار است در روز پنجشنبه کارزار ارتباطی جدیدی را به راه اندازد که «مایک برای سیاه‌پوستان آمریکا» نام دارد.

© The Independent