امید برای صلح در افغانستان؛ توافق آمریکا و طالبان بر کاهش خشونت‌ها

مایک پمپئو: به نقطه عطف مهمی‌ دست یافته شده است

در صورت کاهش خشونت‌ها از طرف طالبان، احتمال دارد توافق صلح میان طرفین در ماه جاری امضا شود- ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / POOL / AFP

ایالات متحده و طالبان روی «کاهش خشونت‌ها» برای مدت یک هفته توافق کرده‌اند. این توافق پیش‌زمینه‌ای بالقوه برای یک توافق صلح پایدارتر است که طرفین مدت‌هاست به دنبال آن هستند.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا در مقر ناتو، در بروکسل به خبرنگاران گفت این ترتیبات – که او به عنوان یک آتش‌بس توصیف نکرده – به دنبال یک رشته مذاکرات با اعضای طالبان به انجام رسیده است.

دونالد ترامپ، که تخلیه نیروهای آمریکایی از خاک افغانستان یکی از وعده‌های کارزار انتخاباتی‌اش بود، در پاییز گذشته اعلام کرد مذاکرات با طالبان متوقف شده و دیدار احتمالی آن‌ها از کمپ دیوید، لغو شده است.

رئیس جمهوری ترامپ گفت طالبان به تعهداتشان برای کاهش خشونت‌ها عمل نکرده‌اند؛ هرچند در واقعیت، هر دو طرف به گونه‌ای غیرمعمول، در جریان مذاکرات به اقدامات نظامی‌ خود افزودند.

آقای اسپر گفت: «ایالات متحده و طالبان روی کاهش خشونت‌ها به مدت هفت روز توافق کرده‌اند.»

او در ادامه افزود: «امروز من در بروکسل در حال مشاوره با متحدانمان در مورد این پیشنهاد هستم. ما ملاقات‌های مشترک و دوجانبه و مفیدی پیرامون پیشرفت به جلو داشته‌ایم.»

در این میان، در آلمان، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، به خبرنگارانی که او را در این سفر همراهی می‌کنند، گفت رئیس جمهوری ترامپ اختیار داده مذاکرات ادامه یابد. او گفت پیش از مذاکرات عمیق‌تری که همه افغان‌ها را شامل شود، واشینگتن خواهان کاهش قابل ملاحظه خشونت‌هاست.»

آقای پمپئو روز پنجشنبه گفت: «به نقطه عطف مهمی‌ دست یافته شده است.»

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع مطلع گزارش می‌دهد که در صورت کاهش قابل توجه خشونت‌ها از طرف طالبان، احتمال دارد توافق صلح میان طرفین در ماه جاری امضا شده و به خروج نیروهای آمریکا از افغانستان منجر شود.

اظهارات وزیر دفاع آمریکا یک روز پس از آن ایراد شده که اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، به یک نقطه عطف احتمالی در مذاکرات میان طالبان و آمریکا در قطر اشاره کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه، پایتخت قطر، هرچند گفت در مذاکرات پیشرفت حاصل شده، از دادن جزئیات بیشتر خودداری کرد. 

دوحه از سال ۲۰۱۸ مرکز مذاکرات میان طرفین بوده است؛ هرچند در این میان درگیری‌ها ادامه یافته و درگرماگرم گسترش دامنه کنترل طالبان در افغانستان، صدها نظامی ‌وغیرنظامی ‌کشته شده‌اند.

یک مقام سابق و ارشد افغانستان که نخواست نامش فاش شود، گفت آقای غنی در هفته جاری در حاشیه کنفرانس امنیت مونیخ - که هم او و هم آقای پمپئو در آن حضور خواهند داشت، با وزیر خارجه آمریکا مذاکره خواهد کرد.

گفت‌وگو‌ها به خاطر خواست آمریکا برای کاهش قابل ملاحظه خشونت‌های شورشیان، به عنوان بخشی از شروط ایالات متحده برای خروج از افغانستان به بن بست رسیده بود.

هجده سال پس از حملات یازده سپتامبر و حمله ائتلاف به رهبری ایالات متحده و بریتانیا به افغانستان، آمریکا تعداد ۱۳ هزار سرباز و ناتو هزاران نفر در خاک این کشور مستقر دارند.

آقای اسپر گفت: «در حالی که به پیش گام بر می‌داریم – اگر به پیش گام برداریم - این روند مرتب مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.»

© The Independent

بیشتر از