گرمای بی‌سابقه در یکی از سردترین نقاط دنیا

برای اولین‌بار دمای هوای جنوبگان از ۲۰ درجه سانتی‌گراد عبور کرد

دانشمندان افزایش دمای اخیر را تحت تاثیر تغییر در امواج اقیانوس و طوفان‌های دریایی می‌دانند - AFP PHOTO/EITAN ABRAMOVICH

دمای بالای بی‌سابقه ۲۰.۷۵ درجه سانتی‌گراد در جنوبگان ثبت شد که اولین بار است دمای هوای این منطقه از خط نشان ۲۰ درجه گذر کرده است.

ثبت این دما در تاریخ ۹ فوریه، توسط دانشمندان برزیلی در پایگاه بررسی آب و هوای جزیره سیمور صورت پذیرفت که در ساحل شبه‌جزیره جنوبگان واقع است.

این دومین بار در طول یک هفته است که دمای هوایی بی‌سابقه در این منطقه ثبت شده است.

در روز ۶ فوریه گروهی از محققان آرژانتینی در اسپرانزا، در شمال غربی جنوبگان، دمای ۱۸.۳ درجه سانتی‌گراد را ثبت کردند که بالاترین دمای ثبت شده این منطقه از ماه مارس ۲۰۱۵ بود.

بالاترین دمای قبلی برای منطقه جنوبگان، سراسر مناطق جنوب عرض۶۰ درجه جغرافیایی، ۱۹.۸ درجه سانتی‌گراد بود که در ژانویه ۱۹۸۲ در جزیره سیگنی ثبت شده بود.

کارلوس شایفر، دانشمند برزیلی و یکی از اعضای تیم حاضر در جزیره سیمور، گفت: «تا کنون شاهد چنین دمای بالایی در جنوبگان» نبوده است اما همچنین خاطرنشان کرد که ثبت این دما فقط یک مورد بوده و نمی‌تواند صرفا از آن برای پیش‌بینی گسترده‌تر وضعیت آب و هوا بهره جست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او به آژانس خبری فرانسه گفت: «ما نمی‌توانیم از این مورد برای پیش‌بینی تغییرات اقلیمی در آینده استفاده کنیم. این فقط یک داده آماری است. تنها نشان از آن دارد که چیزی متفاوت در حال وقوع در منطقه است.»

گرچه دماهای ثبت شده در روزهای ۶ و ۹ فوریه باید توسط سازمان جهانی هواشناسی تایید شود، با سایر اطلاعات به دست آمده از شبه‌جزیره جنوبگان و جزایر نزدیک همخوان بوده، که به طور میانگین نسبت به ۵۰ سال پیش ۳ درجه سانتی‌گراد گرم‌تر بوده است.

به گزارش سازمان جهانی هواشناسی، تقریبا حدود ۸۷ درصد یخچال‌های طبیعی ساحل غربی شبه‌جزیره نیز در طول این مدت تحلیل رفته‌اند.

این سازمان اضافه کرد: «تحلیل یخچال‌های طبیعی در طول ۱۲ سال گذشته به خاطر گرمایش جهانی تسریع یافته است.»

در طول ۲۰ سال گذشته شاهد تغییرات شدید دمای ثبت‌ شده در سراسر شبه‌جزیره بوده‌ایم که نواری باریک از زمین است که تا اقیانوس اطلس جنوبی کشیده می‌شود.

دانشمندان برزیلی برنامه جنوبگان، افزایش دمای اخیر را تحت تاثیر تغییر در امواج اقیانوس و طوفان‌های دریایی دانسته و می‌گویند: «ما شاهد تغییرات اقلیمی در جو زمین هستیم که از نزدیک با تغییرات در خاک منجمد و دمای اقیانوس در ارتباط است. تمام این امور خیلی به هم مرتبط هستند.»

ماه گذشته نیز گرم‌ترین ژانویه در تاریخ ثبت شده جنوبگان بود.

این منطقه حدود ۷۰ درصد آب‌های تازه جهان را به شکل برف و یخ در خود ذخیره کرده است. به گفته دانشمندان اگر تمام یخ‌های این منطقه آب شود، سطح آب دریاها ۵۰ تا ۶۰ متر بالا خواهد آمد.

© The Independent

بیشتر از جهان