صلح برای افغانستان مهم‌تر از انتخابات است

تامین صلح و ختم جنگ، خواست اصلی و اساسی شهروندان افغانستان است

مسعود ترشتوال، عضو و سخنگوی شورای حراست و ثبات افغانستان عکس از خبرگزای رشد 

شورای حراست و ثبات، تامین صلح و ثبات دائمی را در افغانستان، مهم‌تر از انتخابات در این کشور می‌داند. این شورا می‌گوید، تامین صلح و ختم جنگ، خواست اصلی و اساسی شهروندان افغانستان است و باید با طرح جامع و دیدگاه واحد به وجود بیاید.

روز یکشنبه، 20 بهمن، مسعود ترشتوال، عضو و سخنگوی شورای حراست و ثبات افغانستان، به رهبری عبدالرب رسول سیاف، یکی از رهبران جهادی تصمیم اعضای این شورای را در رابطه با گفت‌وگوهای صلح و نتایج نهایی انتخابات این کشور در یک کنفراس خبری در کابل اعلام کرد. او گفت: «تامین صلح و ثبات دائمی در افغانستان از خواسته‌های اساسی شهروندان این کشور است. احزاب و چهره‌های سیاسی افغان، باید برای رسیدن به این هدف، یک طرح واحد، جامع و همه‌شمول آماده کنند، تا مذاکرات صلح بین‌افغانی آغاز شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ترشتوال ادامه داد: «تلاش‌های پراکنده احزاب و سیاسیون افغان، و همچنین حکومت افغانستان برای گفت‌وگوی‌های صلح، ضمن آن که ما را به صلح و ثبات دائمی در کشور نمی‌رساند، بلکه این روند را پیچیده‌تر از گذشته کرده وبه بحران در کشور دامن می‌زند. رهبران حکومت وحدت ملی، برای رسیدن به صلح در کشور با تمام احزاب و سیاسیون افغان روی یک طرح واحد باهم مشورت کرده و تصمیم‌ بگیرند. باید بتوانند با یک دیدگاه واحد با نمایندگان طالبان، وارد گفت‌وگوی صلح شوند و به هدف اساسی، که همانا ختم جنگ در کشور است، برسند.»

سخنگوی این شورا تاکید کرد: «اگر سیاسیون افغان و حکومت افغانستان بخواهند به تنهایی با نفی یکدیگر روند صلح را پیش ببرند، بدانند که افغانستان هرگز به صلح و ثبات دائمی نمی‌رسد. صلح خواست همه‌ شهروندان این کشور است و همه باید در مورد آن آگاهی داشته و در این روند سهیم باشند. ما در گذشته شاهد بودیم که تک‌روی سیاسیون و حکومت افغانستان، برای پیشبرد مذاکرات صلح، بی‌نتیجه بوده است.»

این عضوی شورای حراست و ثبات، همچنین در رابطه با تشکیل هیئت افغانی برای پیشبرد مذاکرات صلح با نمایندگان طالبان گفت: «هیئتی که برای گفت‌وگوهای صلح با نمایندگان طالبان تشکیل می‌شود، باید نماینده تمام شهروندان افغانستان، احزاب، نهادها و چهره‌های سیاسی باشد. همچنین در رابطه با صلح و ختم جنگ در این کشور، دیدگاه‌های خود را داشته باشند. اگر ملت افغانستان در تعیین هیئت مذاکره‌کننده حکومت نقش نداشته باشند، هر تصمیمی که گرفته شود، برای ما قابل قبول نبوده و ضمانت اجرایی نیز ندارد.»

نورالله شمس، فعال جامعه مدنی، در این باره به ایندیپندنت فارسی گفت: «همه ما شهروندان افغانستان، خواهان تامین صلح و ثبات دائمی در کشور خود هستیم. برای ما تامین صلح، مهم‌تر از انتخابات است. اگر صلح تامین شود، ما به تمام آرزوها و اهداف خود می‌رسیم، اما در نبود صلح و دوام جنگ در افغانستان، نه انتخابات به درد ما می‌خورد، نه چیز دیگری؛ همه باید برای صلح و ختم جنگ تلاش کنیم و دیگر اجازه ندهیم که خون‌های ناحق در کشور ما ریخته شود.»

اظهارات اعضای شورای حراست و ثبات، در حالی مطرح می‌شود که گفته شده است در صورتی که ایالات متحده آمریکا با نمایندگان طالبان، به توافق برسند، طالبان نیز با هیئت افغانی، در رابطه با ختم جنگ و تامین صلح در این کشور صحبت خواهد کرد.

بیشتر از