ژنرال ارتش بریتانیا، ادعاهای ایالات متحده را مبنی بر تهدیدهای ایران در خاورمیانه را رد کرد

ستاد مرکزی فرماندهی آمریکا نیز اظهارات ژنرال بریتانیایی را رد کرد.

یک ژنرال بریتانیایی مستقر در عراق ادعاهای کاخ سفید (واشنگتن) را رد کرده است که نیروهای ائتلاف در خاورمیانه با افزایش تهدید از سوی ایران یا متحدین‌اش مواجه هستند.

در روزهای اخیر، واشنگتن با اعزام یک ناو هواپیما بر، بمب افکن‌های بی-۵۲ و موشک‌های پاتریوت، به آنچه افزایش تهدیدهای شبه نظامیان تحت الحمایه ایران علیه نیروهای ائتلاف در خاورمیانه خوانده، واکنش نشان داده است. نیروی ائتلاف به رهبری آمریکا، علیه باقیمانده افراد داعش در عراق و سوریه مبارزه می‌کند. جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا که سال‌هاست خواهان تغییر رژیم در ایران است، پیشنهاد کرده که در صورت حمله ایران به نیروهای آمریکا، ایالات متحده به فوریت یکصد و بیست هزار سرباز به منطقه اعزام دارد.

اما ژنرال کریس گیکا، معاون کل فرماندهی واحد راهبرد و اطلاعات نیروهای ائتلاف، به گزارشگران در پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) گفته است هیچ مدرکی در مورد افزایش تهدید علیه نیروهای مذکور وجود ندارد.

خبرگزاری رویترز به نقل از ژنرال گیکا نوشته است که «تهدید نیروهای تحت الحمایه ایران در عراق و سوریه، افزایش نیافته است».

ژنرال گیکا گفته است: «البته از حضورشان (نیروهای تحت الحمایه ایران) مطلع هستیم و آن‌ها و بسیاری دیگر را زیر نظر داریم چون این محیطی است که در آن هستیم».

یک سال پس از آن که دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد، بار دیگر تنش میان ایران و آمریکا با رجز خوانی طرفین علیه یکدیگر، بالا گرفته است. واشنگتن در تماس با رسانه‌ها اغلب از طریق مقاماتی که نامشان فاش نمی‌شود، ایران را هدف یک رشته اتهام قرار داده است‌.

در روزهای اخیر، گزارش‌های مندرج در رسانه‌های آمریکا حاکی از آن بوده است که مقامات امنیتی ایالات متحده معتقدند گروه‌های هوادار یا مزدور ایران مسبب حمله به چهار نفت‌کش عربستان سعودی در آب‌های امارات متحد عرب، بوده‌اند.

ایران ضمن رد این ادعاها، آمریکا را متهم کرده که قصد دارد ایران را به جنگی بکشاند که جمهوری اسلامی نمی‌خواهد. انتقاد کنندگان از دستگاه رهبری ترامپ، دولت آمریکا را متهم به تحریف یا حتی جعل خبر به روشی می‌کنند که جورج دبلیو بوش برای توجیه حمله به عراق کرد. جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور اسبق آمریکا، به اتهام و بهانه این که عراق دارای سلاح نابودی جمعی است، به این کشور حمله کرد.

نشریه یو. اس. ای. تودی از قول حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در بریتانیا، نوشته است که دستگاه رهبری ترامپ در استقرار ناو هواپیما بر، بمب افکن‌های بی-۵۲ و پرسنل نظامی (در خاورمیانه) مرتکب یک اشتباه محاسبه جدی شده است. آقای بعیدی نژاد گفته است: « به شما بگویم، ما برای رویارویی با هر احتمالی آماده‌ایم».

در کاخ سفید از آقای ترامپ در مورد گزارش‌های مربوط به اعزام یکصد وبیست هزار سرباز به منطقه سئوال شد. او در پاسخ گفت: «آیا این کار را خواهم کرد؟ قطعا، اما هنوز طرحی برای آن نداریم».

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز در جریان دیدار از روسیه گفت واشنگتن خواهان جنگ با ایران نیست، اما آقای پمپئو همچنین افزود: «ما به مقامات ایران خاطرنشان کرده‌ایم که اگر به منافع آمریکا حمله شود، بدون تردید واکنش لازم را نشان خواهیم داد».

ژنرال گیکا، در بغداد به خبرنگاران گفت: چندین نیروی (شبه نظامی) تحت الحمایه ایران وجود دارد که توصیف‌اشان دشوار است.» ژنرال گیکا، افسر گارد ایرلند است که قبلا در ایرلند شمالی، کوزوو و أفغانستان خدمت کرده است.

آقای گیکا گفت هیچگونه تضادی میان بیانیه او و موضع کاخ سفید وجود ندارد.

«گفتم که انواع تهدیدها علیه آمریکا و نیروهای ائتلاف در این نقطه از جهان وجود دارد. همواره چنین بوده است. به همین دلیل است که ما اقدامات حفاظتی بسیار گسترده‌ای در نظر گرفته‌ایم. این خطرات از طرف انواع گروه‌ها وجود دارد که ما با دقت آن ها را زیر نظر داریم و میزان اقدامات حفاظت از نیروهایمان را طبق آن افزایش یا کاهش می‌دهیم».

او افزود: «ابدا فکر نمی‌کنم با کاخ سفید ضدیت کرده باشم».

گزارش‌ها حاکی از آن است که به‌رغم اصرار گزارشگران، آقای گیکا از تکرار ارزیابی‌های پیشینش دائر بر اینکه تهدید‌های ایران و متحدینش افزایش نیافته، خودداری کرد.

وزارت دفاع آمریکا به ایندیپندنت گفته است که انتظار دارد آقای گیکا در مورد اظهارات اولیه‌اش توضیح دهد. به گفته پنتاگون، سئوال‌هایی که در این مورد از او شده، روشن نبوده است. 

مرکز فرماندهی نظامی آمریکا (سنتکام) کمی بعد، در اقدامی بسیار کم سابقه، اظهارات افسر بریتانیایی را در مورد میزان خطرات متوجه به نیروهای ائتلاف در عراق و سوریه، رد کرد.

سروان بیل اربن، سخنگوی ارشد «سنتکام»گفت:«اظهارات اخیر (ژنرال گیکا) با تهدیدهای ارزیابی شده توسط منابع اطلاعاتی آمریکا و متحدانش در مورد نیروهای تحت الحمایه ایران در منطقه، مغایرت دارد. مرکز فرماندهی آمریکا، در راستای عملیات «عزم ذاتی»، موقعیت نظامی خود را برای کلیه افراد فعال در این عملیات درعراق و سوریه تقویت کرده است».

فعالان سیاسی می‌گویند اظهارات ژنرال بریتانیایی از دروغ‌های کاخ سفید پرده برداشته است.

جان رین واتر، مدیر گروه موسوم به «اقدام صلح» (پیس اکشن) درکالیفرنیای آمریکا که هدفش یافتن راه حل بر مسائل استراتژیک است، می‌گوید:«سخنان ژنرال گیکا موید وحشت عمیق ما از این است که دستگاه رهبری ترامپ برای موجه کردن یک جنگ مصیبت بار دیگر در خاورمیانه، در مورد اطلاعات امنیتی دروغ می‌گوید».

«روابط میان آمریکا و ایران پس از امضای موافقتنامه هسته‌ای رو به بهبود بود تا این که ترامپ تصمیم گرفت علیرغم وفاداری ایران به مفاد قرارداد، از آن بطور یکجانبه خارج شود. از آن هنگام، دستگاه رهبری ترامپ، ایران را به جنگ تهدید کرده، در صدد فلج کردن اقتصاد این کشور برآمده و طرح اعزام یکصد و بیست هزار سرباز به منطقه را سبک سنگین می‌کند».

© The Independent

بیشتر از جهان