مجری باسابقه تلویزیون بریتانیا با افتخار اعلام کرد: همجنس‌گرا هستم

فیلیپ اسکافیلد از طرف همسر و فرزندش عمیقا حمایت شد

فیلیپ اسکافیلد و همسرش که ۲۷ سال با یکدیگر زندگی کردند - Tolga AKMEN / AFP

فیلیپ اسکافیلد، مجری باسابقه تلویزیون که در میان مردم بریتانیا چهره‌ای شناخته شده است، اعلام کرد که یک مرد همجنسگرا است. او در حالی پرده از این موضوع برداشت که با همسر خود خانم استفانی لاوو، سابقه ۲۷ سال زندگی مشترک زناشویی و دو دختر دارد. فلیپ اسکافیلد ابتدا این موضوع را در حساب کاربری اینستاگرام خود اعلام کرد و پس از آن، مصاحبه‌ای از او پخش شد که در این باره با همکار و دوست قدیمی خود، خانم هولی ویلوبی، گفت‌وگو می‌کرد.

اگر در بریتانیا زندگی کنید، حتی اهل تماشای تلویزیون هم نباشید، به احتمال زیاد فلیپ اسکافیلد را میشناسید. او تقریبا بیشتر روزها برنامه صبحگاهی تلویزیونی را در کانال آی تی وی اجرا می‌کند و مجری برنامه محبوب رقص روی یخ نیز هست. برنامه تلویزیونی رقص روی یخ را احتمالا بسیاری از ایرانیان از شبکه‌های ماهواره‌ای تماشا کرده‌اند؛ مسابقه‌ای که در آن افراد غیر حرفه‌ای شرکت می‌کنند و به صورت دوتایی به حرکات موزون و آکروباسی با اسکیت روی یخ می‌پردازند. اگر هم برنامه  تلویزیونی او را تماشا نمی‌کنید، به احتمال زیاد عکس او را در بیلبوردهای تبلیغاتی در مترو، خیابان‌ها، و بر روی جلد مجلات دیده‌اید.

 با این تفاصیل، می‌توان حدس زد که تصمیم فلیپ اسکافیلد اصلا آسان نبوده است. او بیش از چندین دهه از زندگی حرفه‌ای خود را به عنوان مردی دگرجنس‌خواه معرفی کرده است و مردم این کشور، او را این‌گونه شناخته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته در جامعه بریتانیا قانون صراحتا از حقوق برابر همجنس‌گرایان حمایت می‌کند. بریتانیا یکی از اولین کشورهایی بود که ازدواج همجنسگرایان را به رسمیت شناخت و از پیشروان حمایت از جامعه رنگین‌کمانی به شمار می‌رود. هر ساله رژه افتخار دگرباشان جنسیتی در لندن و بعضی شهرهای دیگر برگزار می‌شود و مردم از قشرهای گوناگون،‌ در آن شرکت، یا از آن حمایت می‌کنند. در سال‌های اخیر، حتی دگرباشانی که عضو نیروهای پلیس یا ارتش سلطنتی این کشور هستند نیز به جشن و پایکوبی در آن می‌پردازند. شرکت‌های بزرگ نیز در بناها و مراکز فعالیت خود، به نشانه حمایت از جامعه دگرباشان، پرچم رنگین‌کمان نصب می‌کنند و حتی در تبلیغات خود به طرز علنی این حمایت را نشان می‌دهند.

با این وجود، نمی‌توان چنین پنداشت که همجنسگراهراسی در این کشور ریشه‌کن شده است. هنوز بسیاری از زوج‌های همجنس در خیابان‌ها و محل‌های عمومی مورد آزار قرار می‌گیرند و بسیاری از مردم این کشور، همچنان آنان و هویت و گرایش جنسیتی‌شان را بر خلاف موازین دینی یا اخلاقی می‌دانند. همین چند ماه پیش، دو دختر جوان همجنس‌گرا در اتوبوس داخل شهری در لندن مورد حمله شدید چند مرد جوان قرار گرفتند که ضمن تحقیر و تمسخر آنان، از آن دو خواسته بودند تا جلو آنها یکدیگر را ببوسند، و در پی بی‌توجهی آن زوج به درخواست مزاحمان، آن‌ها را به‌شدت مضروب کرده بودند. بسیاری از زوج‌های همجنسگرا در شهرهای کوچک کمتر جرات دارند مانند زوج‌های دگرجنس‌خواه، کنار هم راه بروند یا دست هم را بگیرند، چرا که ممکن است با واکنش تندی از طرف برخی روبه‌رو شوند. در عین حال، تلاش‌های گسترده و مداوم حامیان، سیاستمداران مترقی و بسیاری از مردم تا حد زیادی در مبارزه با همجنسگراهراسی موفق بوده است. 

به همین دلیل نیز بسیاری از همجنس‌‌گرایان معتقدند که به‌خصوص شهر لندن، از نظر پذیرش و برخورد با این موضوع بسیار پیشرفت داشته است. 

سخنان امروز (جمعه) فلیپ اسکافیلد نیز برای او بدون ریسک نخواهد بود و او به خوبی به این امر آگاه بوده است. احتمالا بسیاری که هنوز بر روی این موضوع تعصب دارند، او را دیگر مجری محبوب خود نخواهند دانست و ممکن است از تعداد طرفداران او کاسته شود. با این وجود، در مصاحبه امروز او می‌توانستیم خود واقعی او را ببینیم. او گفت که احساس رنج و سردرگمی می‌کند و ناراحت صدمه‌ای است که این افشاگری احتمالا به خانواده خود او وارد خواهد کرد، اما در عین حال، او اکنون می‌تواند به خود افتخار کند. 

فیلیپ اسکافید به دوستان بسیاری اشاره کرد که او را حمایت کرده‌اند تا او اعتمادبه‌نفس کافی برای سخن گفتن از این راز درونی به‌دست آورد. پس از اعلام این خبر، بسیاری از همکاران و دوستدارانش به او آفرین گفتند و برایش آرزوی موفقیت کردند. 

از همه جالبتر، این که فیلیپ اسکافیلد در مصاحبه‌اش گفت که همسر و دخترانش در مواجهه با این موضوع بسیار انسانی و زیبا برخورد کرده‌اند. او که در آن لحظه از مصاحبه صدایش می‌لرزید و بغض کرده بود، ابراز کرد که آنها با مهربانی او را پذیرفتند و به او گفتند: «ما همه تو را دوست داریم و به تو افتخار می‌کنیم.» 

جامعه دگرباشان جنسیتی در تمام دنیا، از هر نژاد و دینی که باشند، به طور قطع مدیون تمام کسانی هستند که آشکارا از این بخش از هویت خود پرده برداشته‌اند و بدون آن که از معرفی «خود» واقعی‌شان احساس شرم کنند، کوشیده‌اند تا آن را با دیگران در میان بگذارند. بسیاری از فعالان جامعه رنگین‌کمانی، آگاهی‌بخشی به افراد جامعه را اثر بخش‌ترین راه برای مبارزه با همجنس‌گراهراسی و دگرباش‌ستیزی می‌دانند، چرا که بسیاری از افراد، ناخودآگاه و تنها با پیش‌فرض‌های قدیمی و کورکورانه مذهبی، به جنگ با همجنس‌گرایی می‌روند. این تلاش‌ها و مبارزات احتمالا تا مدت‌های طولانی ادامه خواهد داشت، ولی مهم این است که هر یک چراغی که در این راه روشن می‌شود، بر احترام به حقوق تمامیت نوع بشر می‌تابد. 

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه