رئیسی: «هرکس جریان انتخابات را تضعیف کند در جبهه دشمن است»

سخنگوی شورای نگهبان مدعی‌ست حرف‌های رهبر ایران نقشه راه انتخابات رقابتی‌ست

انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه برگزار خواهد شد - ATTA KENARE / AFP

یک روز پس از سخنان علی خامنه‌ای درباره انتخابات مجلس و درخواست رهبر جمهوری اسلامی از مردم برای شرکت در انتخابات، مقامات انتصابی نظام با اشاره به این سخنان، مسیری تازه را پیش پای مردم گذاشتند که گویی این‌بار نه «تمنا» از مردم برای آمدن پای صندوق رای که «تهدید» روشن کسانی‌ست که به گفته آن‌ها «انتخابات را زیر سوال می‌برند».  

امروز، پنج‌شنبه، رئیس قوه قضاییه که در جمع مسئولین و گروهی از مردم استان بوشهر سخن می‌گفت با اشاره به سخنان روز گذشته علی خامنه‌ای درباره انتخابات گفت: «هرکس با هر انگیزه‌ای جریان انتخابات را زیر سوال ببرد، بداند یا نداند، بخواهد یا نخواهد، با تضعیف جریان انتخابات در جبهه دشمن قرار می‌گیرد.»

رئیسی هم‌چنین همان حرف‌های کهنه مقامات نظام را تکرار کرد و مدعی شد که «راهبرد دشمن آن است که مردم را مایوس کند».

بنا به ادعای ابراهیم رئیسی «راهبرد دشمن آن است که نسبت به داشته‌های عظیم این کشور در مردم ایجاد دغدغه و تزلزل کند». 

رئیسی با اشاره به اینکه نظام جمهوری اسلامی اکنون در آستانه «گام دوم انقلاب» قرار دارد تاکید کرد که «آنچه که امروز برای ما به عنوان یک وظیفه جدی است، توجه داشتن است به آن چیزی است که انقلاب اسلامی از ما در گام دوم خود از ما می‌خواهد».

آیت الله رئیسی هم‌چنین درباره لزوم یک مجلس قوی هم گفت: «شکل گرفتن مجلس قوی از پایه‌های مهم شکل گرفتن کشور قوی است. جایگاه قانونگذاری، جایگاهی است که اگر مردان و زنانی در آن حضور پیدا کنند که دل به خدا داشته و از دشمن هراس نداشته باشند و ایمان به خدا، مردم داری و دوری از اشرافیت، مرزبندی بین خودی و دشمنان داشته باشند، چنین مجلسی میتواند به قدرتمند شدن کشور کمک کند.»

در روزهای گذشته بحث‌ها درباره رد صلاحیت‌های گسترده برای انتخابات مجلس بسیار بالا گرفت. بسیاری از اصلاح‌طلبان از این حجم بالای رد صلاحیت‌ها شکایت داشتند و حتی صحبت از تحریم انتخابات از سوی این جریان سیاسی هم به گوش رسید. 

حسن روحانی رئیس جمهور ایران هم امروز، پنج‌شنبه، از معاون اول، وزیر کشور و معاون حقوقی خود خواسته تا لایحه‌ای برای «اصلاح بخش نظارت بر انتخابات» تهیه و ارائه شود.

روحانی چهار روز پس از آنکه حزب اصلاح‌طلب «اتحاد ملت ایران اسلامی» در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور ایران خواستار برگزاری همه‌پرسی درباره نظارت استصوابی شده بود، زیر همان نامه دستور داد تا «لایحه اصلاح موضوع نظارت بر انتخابات» تهیه شود.

از سوی دیگر عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان با نوشتن توئیتی در صفحه رسمی خود سخنان علی خامنه‌ای درباره انتخابات را «نقشه راهی برای انتخابات سالم و رقابتی» خواند. 

روز گذشته علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در دیدار با گروهی از مردم تاکید کرد که «آن‌ها که مرا هم دوست ندارند در انتخابات شرکت کنند». این گفته علی خامنه‌ای به خوبی نمایانگر احساس ترس و خطری‌ست که نظام جمهوری اسلامی ایران از حالا دچار آن شده‌ و گویی به روشنی درک کرده‌ که دیگر برگزاری انتخابات حربه ناکارآمدی برای نمایش رابطه مردم و حاکمیت است.

به نظر می‌رسد حمایت این‌چنینی مقامات انتصابی در جمهوری اسلامی از فضای به وجود آمده در فاصله کم‌تر از یک ماه تا انتخابات مجلس نشان از تلاش نیروهای نزدیک به علی خامنه‌ای برای یک‌دست‌تر شدن نیروهای اجرایی و قانون‌گذار در نظام است. 

گستردگی رد صلاحیت‌ها در این دوره از انتخابات با فاصله زیاد نسبت به دوره‌های پیشین انتخابات بسیار چشم‌گیر بوده است. از سوی دیگر پس از حوادث تلخ آبان‌ماه و پس از آن فاجعه سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی می‌توان با اطمینان گفت که مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی کم‌ترین میزان مشارکت را  در سال‌های اخیر داشته باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

در روزهای گذشته نرگس محمدی فعال حقوق بشر که دوران محکومیت خود را در زندان سپری می‌کند در پیامی خواستار تحریم انتخابات از سوی مردم شد. 

نرگس محمدی در پیام خود نوشته «در اعتراض به تضییع حقوق اساسی ملت و سیاست‌های سرکوبگرانه حکومت و بی توجهی به رای و خواسته ملت و در شرایطی که حکومت هیچ یک از راه های قانونی و مسالمت آمیز مشارکت و اعتراضات مردمی از جمله تجمعات، راهپیمایی‌ها و تحصن‌ها و شکل‌گیری نهادهای مردمی و مدنی را برنمی‌تابد و با شیوه‌های خشونت آمیز، زندان، شکنجه، سرکوب و کشتار آبان با مردمی بی‌پناه و ستم دیده مقابله می‌کند، تنها راه ممکن برای اعتراض نرفتن پای صندوق‌های رای است.»

 نرگس محمدی به ۱۶ سال حبس محکوم شده است. این فعال حقوق بشر بیش از یک ماه پیش و زمانی که همراه با جمعی دیگر از زندانیان به مناسبت چهلم کشته شدگان اعتراضات سراسری آبان در زندان تحصن کرده بودند، به طور ناگهانی به زندان زنجان منتقل شد.

بیشتر از