مجموعه‌ تعطیلات با نمایش‌های کلاسیک فصلی در دنیای مد چه تفاوتی دارد؟

مجموعه‌های تعطیلات ابتدا برای مشتریان ثروتمندی طراحی شدند که در ماه‌های زمستان به مناطق گرمسیری سفر می‌کردند

سه نمونه از مجموعه کروز خانه مد گوچی/ GUCCI

با آغاز تابستان در نیمکره شمالی، دنیای مد مملو از رنگ و لعاب مجموعه‌های تعطیلات شده است. ماریا گرازیا چیوری مدل‌های دیور را به اسکاتلند برده و گوچی در لندن مجموعه تعطیلاتش را معرفی کرده است. ویکتوریا بکام، زیمرمان، گابریلا هرست و دیگران هم مجموعه‌های ساحلی‌شان را روانه سکوهای مد کرده‌اند.

خانه‌ مد‌ها معمولا دو بار در سال مجموعه‌هایشان را معرفی می‌کنند: بهار/تابستان و پاییز/ زمستان. در این میان، یک خط تولید لباس پیش‌فصل یا میان فصل هم عرضه می‌شود که به صورت سنتی مجموعه ریزورت، ساحلی، کروز یا تعطیلات نامیده می‌شود و روح و ساختارشان با مجموعه‌های کلاسیک فصلی تفاوت‌هایی اساسی دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هدف و زمان‌بندی

مجموعه‌های تعطیلات ابتدا برای مشتریان ثروتمندی طراحی شدند که در ماه‌های زمستان به مناطق گرمسیری سفر می‌کردند. عرضه اولین مجموعه از این نوع به ژان پاتو، طراح مد فرانسوی، نسبت داده می‌شود. ژان پاتو در دهه ۱۹۲۰ نیاز به مجموعه‌ای ویژه را برای مشتریان ثروتمندی که در ماه‌های زمستان به مناطق گرمسیری سفر می‌کردند، تشخیص داد. این ایده نوآورانه به سبک زندگی مسافران مرفهی که دنبال لباس‌های شیک، سبک و راحت مناسب برای تعطیلات در مناطق آفتابی‌ بودند، می‌پرداخت.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Dior Official (@dior)

سبک و ویژگی‌ها

مجموعه‌های تعطیلات بر لباس‌های سبک و چندمنظوره که برای آب‌وهوای گرم مناسب‌اند، تمرکز دارند. این مجموعه‌ها معمولا شامل لباس‌های راحت و غیررسمی مانند مایو، پیراهن‌های تابستانی و ژاکت‌های سبک‌اند. در حالی که در مجموعه‌های کلاسیک فصل لباس‌های متنوع‌تری برای آب‌وهوای سرد و گرم به چشم می‌خورد از جمله کت و کاپشن‌های سنگین و لباس‌های ضخیم زمستانی.

همان‌طور که گفته شد، مجموعه‌های تعطیلات ابتدا برای مشتریان ثروتمند طراحی شده بودند، اما امروز این انحصار از بین رفته است.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by ZIMMERMANN (@zimmermann)

طراحی و زیبایی‌شناسی این مجموعه‌ها نیز معمولا حال‌وهوایی متفاوت از خط سیر اصلی جریان مد دارد، زیرا این مجموعه‌ها اغلب از مکان‌های استوایی، سبک‌های ساحلی و محیط‌های گرمسیری الهام می‌گیرند و مبتنی بر رنگ‌های روشن، طرح‌های جسورانه و پارچه‌های سبک و خنک‌اند. در مقابل، مجموعه‌های فصلی کلاسیک بر اساس نیازهای عملی فصل‌ها و با توجه به تغییرات آب‌و‌هوایی طراحی می‌شوند و لباس‌هایی با پارچه‌های سنگین‌تر و طرح‌های متفاوتی‌ دارند.

مجموعه‌های تعطیلات با گذشت زمان به بخشی جدایی‌ناپذیر از برنامه بسیاری از طراحان و خانه‌مد‌ها تبدیل‌ شده‌اند و فرصتی را برای خانه‌مد‌ها ‌فراهم می‌کنند تا هم خلاقیتشان را به نمایش بگذارند و هم مشتریانشان را در طول سال درگیر نگه‌ دارند.

البته مجموعه‌های فصلی کلاسیک همچنان نقش اصلی را در دنیای مد بازی می‌کنند اما مجموعه‌های ریزورت را می‌توان هم مکملی جذاب و پرطرفدار برای آن‌ها دانست.

به این ترتیب مجموعه‌های کروز یا تعطیلات که با ارائه لباس‌های سبک و متنوع برای تعطیلات و فصول گرم، با مجموعه‌های کلاسیک فصلی تفاوت‌های قابل‌توجهی دارند، هم موفق شده‌اند به لطف توجهشان به نیازها و سلیقه‌های مختلف مشتریان، جایگاه ویژه‌ای در دنیای مد به خود اختصاص دهند.

بیشتر از مُد و زیبایی