تهاجم اسرائیل به رفح پس از رای دیوان بین‌المللی دادگستری

دیوان بین‌المللی دادگستری اعلام کرد متقاعد نشده که اقدام‌های اسرائیل برای خروج امن غیرنظامیان از رفح کافی بوده اما اسرائیل می‌گوید که این دادگاه اشتباه کرده است

اسرائیل روز شنبه ۲۵ مه (پنجم خرداد) بار دیگر بخش‌هایی از نوار غزه از جمله در رفح را بمباران کرد. این اقدام در حالی است که دادگاه دیوان بین‌المللی دادگستری روز جمعه به دولت نتانیاهو دستور داد عملیات نظامی در رفح را متوقف کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دادگاه بین‌المللی دادگستری مستقر در لاهه همچنین خواستار آزادی فوری همه گروگان‌هایی شد که هنوز در اسارت شبه‌نظامیان فلسطینی‌اند. حکم این دادگاه ساعاتی پس از آن اعلام شد که ارتش اسرائیل خبر داد اجساد سه گروگان دیگر را در شمال غزه پیدا است.

دیوان بین‌المللی دادگستری که دستوراتش از نظر قانونی لازم‌الاجرا محسوب می‌شوند اما فاقد سازوکارهای اجرای مستقیم‌اند، در حکمش به اسرائیل دستور داد گذرگاه رفح بین مصر و غزه را باز نگه دارد. این گذرگاه اوایل ماه مه بسته شد.

به‌رغم صدور این احکام، هیچ نشانه‌ای از تغییر مسیر اسرائیل در حمله به رفح مشاهده نشد و این کشور تاکید کرد که دادگاه اشتباه کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تزاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل، در بیانیه‌ای گفت: «اسرائیل عملیات نظامی در منطقه رفح انجام نداده است و کاری نخواهد کرد که باعث نابودی کلی یا جزئی جمعیت غیرنظامیان فلسطین شود.»

گروه حماس که از سال ۲۰۰۷ بر غزه حکومت می‌کند و روز هفتم اکتبر جنگ با اسرائیل را آغاز کرد، از حکم دادگاه بین‌المللی دادگستری در مورد رفح استقبال کرد اما از اینکه به سایر مناطق جنگ‌زده غزه توجهی نشده است، انتقاد کرد.

ساعاتی پس از حکم دیوان بین‌المللی، شاهدان فلسطینی و تیم‌های خبرگزاری فرانسه از حملات اسرائیل به رفح و شهر مرکزی دیرالبلاح خبر دادند.

بعد از صدور حکم این دادگاه عالی،  دیدارهایی جداگانه‌ در پاریس با موضوع درگیری غزه بین رئیس سیا و نمایندگان اسرائیل از یک طرف و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، و وزرای خارجه چهار کشور کلیدی عربی از سوی دیگر انجام شد.

مذاکرات آتش‌بس با میانجی‌‌گری آمریکا، مصر و قطر اندکی پس از آغاز عملیات اسرائیل در رفح پایان یافت، هرچند دفتر بنیامین نتانیاهو این هفته اعلام کرد که کابینه جنگ از هیئت اسرائیلی خواسته است «به مذاکره برای بازگرداندن گروگان‌ها ادامه دهند».

یک منبع غربی می‌گوید انتظار می‌رود ویلیام برنز، رئیس سیا، با نمایندگان اسرائیل در پاریس دیدار کند تا مذاکرات را از سر بگیرند.

امانوئل مکرون روز جمعه با هدف «فشار بر آتش‌بس» با نخست‌وزیر قطر و وزرای خارجه عربستان سعودی، مصر و اردن دیدار کرد. بنا بر اعلام دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه، آن‌ها در مورد جنگ غزه و راه‌های تشکیل یک کشور فلسطینی گفت‌وگو کردند.

در همین حال واشینگتن اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا، با بنی گانتز، وزیر کابینه جنگ اسرائیل، درباره تلاش‌های جدید برای دستیابی به آتش‌بس و بازگشایی گذرگاه مرزی رفح صحبت کرده است.

با وجود مخالفت‌های جهانی، نیروهای زمینی ارتش اسرائیل اوایل ماه مه به سمت رفح حرکت کردند و سمت فلسطینی گذرگاه مرزی رفح با مصر را تحت کنترل گرفتند؛ اقدامی که به کاهش کمک‌های ارسالی محدود برای ۲.۴ میلیون نفر در غزه منجر شد.

کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد که عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر، در تماس با جو بایدن، همتای آمریکایی‌اش، موافقت کرد کمک‌های سازمان ملل را از طریق یک نقطه ورودی دیگر یعنی گذرگاه کرم شالوم به غزه برساند.

ارتش آمریکا یک اسکله موقت هم در سواحل غزه برای دریافت کمک از طریق دریا ایجاد کرده است. سخنگوی سازمان ملل گفت که ۹۷ کامیون کمک را یک هفته پیش تحویل داده است. با این حال کارشناسان می‌گویند وضعیت امنیتی و انسانی در این قلمرو همچنان نگران‌کننده است و غیرنظامیان فلسطینی با خطر قحطی و بیماری مواجه‌اند.

بیشتر از جهان