پاکستان از طالبان افغانستان خواست سران «تحریک طالبان» را به این کشور تحویل دهند

وزیر کشور پاکستان می‌گوید نورولی محسود بابت طراحی و اجرای حمله به مهندسان چینی پول هنگفتی دریافت کرده‌ است

محسن نقوی، وزیر کشور پاکستان، از رژیم طالبان افغانستان خواست نورولی محسود، رهبر تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) و دیگر سران این گروه شبه‌نظامی را که در افغانستان مستقرند بازداشت کند و به دولت پاکستان تحویل دهد.

نقوی که روز یکشنبه ۶ خرداد در یک نشست خبری صحبت می‌کرد، «تحریک طالبان پاکستان مستقر در افغانستان و سازمان‌های اطلاعاتی متخاصم» را عامل حملات مرگبار در پاکستان دانست و افزود که حمله به مهندسان چینی در ۲۶ مارس که جان پنج شهروند چینی و یک شهروند پاکستان را گرفت، در خاک افغانستان طراحی و سازماندهی شده بود.

دولت پاکستان قرار است دو میلیون و ۵۰۰ هزار دلار به خانواده‌ مهندسان چینی کشته‌شده در خیبرپختون‌خوا غرامت بپردازد.

ارتش پاکستان نیز پیش از این تحریک طالبان پاکستان را عامل حمله به مهندسان چینی معرفی کرده بود. در اطلاعیه ارتش پاکستان آمده بود که تحریک طالبان پاکستان و عواملی در داخل افغانستان این حمله را سازماندهی و اجرا کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش دان نیوز، رسانه پاکستانی، وزیر کشور پاکستان، بدون نام بردن از کشوری مشخص، تاکید کرد که رهبران تحریک طالبان پاکستان این حمله را به عنوان یک «پروژه شاخص» طراحی کردند و «سازمان‌های اطلاعاتی دشمن» بابت این حمله به آن‌ها مبالغ زیادی پرداختند.

آصف درانی، فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری پاکستان در امور افغانستان، ۱۸ اردیبهشت در یک سخنرانی در مرکز مطالعات منطقه‌ای اسلام‌آباد، گفته بود که هند برای فعال نگه داشتن تحریک طالبان پاکستانی حدود ۳۵ میلیارد رویپه هند هزینه می‌کند. او ادعا کرد که هند این کمک مالی را از طریق طالبان افغانستان به طالبان پاکستانی می‌رساند.

درانی پیش از این گفته بود که حدود پنج هزار عضو تحریک طالبان پاکستان در افغانستان زندگی می‌کنند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد هم در گزارش‌هایی که ژوئن ۲۰۲۲ و ژانویه ۲۰۲۳ منتشر کرد، حضور هزاران عضو تحریک طالبان پاکستان در خاک افغانستان را تایید و اعلام کرد که سران این گروه در پناه‌گاه‌هایی در شرق افغانستان مستقرند و تحت حمایت طالبان افغانستان قرار دارند، اما مقام‌های طالبان افغانستان این گزارش‌ها را رد کردند.

محسن نقوی از رژیم طالبان افغانستان در کابل خواست نورولی محسود، رهبر تحریک طالبان پاکستان، و چهار عضو ارشد این گروه به نام‌های قاری عبدالله، بختیاری شاه، خان لالا، عصمت‌الله ملاکند را بازداشت کند و به دولت پاکستان تحویل دهد. وزیر کشور پاکستان تصریح کرد: «ما خواهان روابط خوب با افغانستانیم، اما برای ما مهم است که این تروریست‌ها را دستگیر و محاکمه کنند یا به ما تحویل دهند.»

نقوی هشدار داد که اگر طالبان افغانستان در دستگیری و تحویل‌ سران تحریک طالبان پاکستان همکاری نکنند، دولت پاکستان در مورد سرکوب شبه‌‎نظامیان مستقر در افغانستان یک‌جانبه تصمیم خواهد گرفت.

دو هفته پیش، احمد شریف، مدیرکل روابط بین سرویس‌های ارتش پاکستان، گفت برخی متهمان به دست داشتن در حمله مرگبار به مهندسان چینی بازداشت شدند و مهاجم اصلی این حمله هم شهروند افغانستان بوده است. اداره ملی مبارزه با تروریسم پاکستان نیز اعلام کرد که تاکنون ۱۱ نفر به اتهام دست داشتن در این حمله بازداشت شده‌اند. حمله به مهندسان چینی به متوقف شدن روند کار چندین پروژه بزرگ و اخلال در روند ساخت سد داسو در ایالت خیبرپختون‌خوا منجر شد.

از زمان بازگشت طالبان افغانستان به قدرت، تعداد حملات تروریستی مرگبار در پاکستان افزایش یافته‌ است. تحریک طالبان پاکستان که اواخر سال ۲۰۰۷ با اتحاد چندین گروه شبه‌نظامی پاکستانی در وزیرستان شمالی ایجاد شد، متحد دیرینه طالبان افغانستان است. سران هر دو گروه طالبان پشتون‌تبارند و در دو سوی مرز دیورند اقامت دارند. طالبان پاکستانی برای برپایی امارتی مشابه امارت اسلامی طالبان افغانستان در پاکستان می‌جنگند.

علاوه بر اعضای تحریک طالبان پاکستانی، دیگر گروه‌های متحد طالبان افغانستان از جمله القاعده، حرکت اسلامی ازبکستان، جماعت انصارالله تاجیکستان و حزب اسلامی ترکستان شرقی نیز در افغانستان حضور دارند.

داعش خراسان که گروه مخالف طالبان افغانستان است هم از دیگر گروه‎‌های شبه‎‌نظامی قدرتمند است که در یک‌ ‎سال اخیر با راه‌اندازی حملات مرگبار در ایران، پاکستان، افغانستان و روسیه، به تهدید جدی برای امنیت کشورهای منطقه تبدیل شده‌ است. مقام‌های روسیه و کشورهای آسیای میانه بارها از قدرتمند شدن داعش خراسان در افغانستان و تلاش این گروه برای نفوذ و ضربه زدن به کشورهای آسیای میانه ابراز نگرانی کرده‌اند.

قمچی‌بیک تاشی‌یف، رئیس کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان، روز جمعه ۴ خرداد در نشست امنیتی کشورهای مستقل مشترک‌المنافع، تجمیع تروریست‌ها در استان‌های شمال افغانستان را تهدیدی جدی برای کشورهای مستقل مشترک‌المنافع برشمرد.

بیشتر از جهان