مراسم کشته‌شدگان سقوط هلی‌کوپتر در حضور خامنه‌ای

علی خامنه‌ای در سخنانش حضور افراد وابسته به رژیم در مراسم تشییع ابراهیم رئیسی را نشانه‌ «دلبستگی و وفاداری» مردم به جمهوری اسلامی دانست

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز شنبه پنجم خرداد مراسمی برای بزرگداشت ابراهیم رئیسی و همراهانش که در حادثه سقوط هلی‌کوپتر کشته شدند، برگزار کرد.

به گزارش پایگاه خبری خامنه‌ای، در این مراسم که «دیدار با خانواده‌ شهدای خدمت» نام گرفت، رهبر جمهوری اسلامی به تمجید از رئیس‌جمهوری کشته‌شده پرداخت و او را «به معنای واقعی کلمه خستگی‌ناپذیر» توصیف کرد. او در ادامه، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، را نیز که همراه ابراهیم رئیسی در کوه‌های ورزقان جان باخت، فردی خستگی‌ناپذیر توصیف کرد و افزود: «شرح خدمات و تلاش‌های آقای رئیسی و آقای امیرعبداللهیان در جبهه داخلی و در جبهه خارجی یک داستان طولانی و مفصل است.»

او در بخش دیگری از سخنرانی‌اش، حضور مردم در مراسم تشییع رئیسی،‌ امیرعبداللهیان و شش همراه دیگرشان را گسترده توصیف کرد و گفت: «این تشییع باشکوه نشان داد که ملت ایران زنده است.»

خامنه‌ای بدون اشاره به علت سقوط هلی‌کوپتر حامل رئیس‌جمهوری و لزوم پیگیری ابعاد این مرگ پرابهام، تلاش کرد از آن اتفاق هم برای تبلیغ جمهوری اسلامی بهره ببرد. او در گفته‌هایش تاکید کرد: «این حادثه در مقابل دیدگان جهانیان و در عمل ثابت کرد که ملت ایران به رئیس‌جمهور و کسانی که مظهر شعارهای انقلاب بودند، چه دلبستگی و وفاداری دارند. آقای رئیسی از همان ابتدا که وارد تبلیغات انتخابات شد، بر شعارهای انقلاب و سخنان امام تکیه کرد و همه دنیا ایشان را به عنوان رئیس‌جمهور انقلاب می‌شناختند. وقتی مردم این‌گونه باعظمت از این مرد حمایت و تجلیل می‌کنند، معنایش حمایت از شعارهای انقلاب است.»

 جسد ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی، صبح پنجشنبه سوم خرداد، در سومین روز مراسم تشییع به استان خراسان منتقل شد و پس از ساعت‌ها چرخاندن در شهرهای بیرجند و مشهد، با حضور شماری از وابستگان و حامیان حکومت در حرم امام هشتم شیعیان دفن شد. شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی و دیگر رسانه‌های حکومتی هم در اقدامی فرمایشی و هماهنگ، حضور حامیان رژیم در مراسم حکومتی تشییع رئیسی و همراهانش را به عموم مردم نسبت دادند و با ادعاهایی مانند «ازدحام جمعیت» سعی کردند این مراسم را باشکوه جلوه دهند.

ابراهیم رئیسی به دلیل نقش بارزش در سرکوب مردم معترض و دست داشتن در اعدام‌ زندانیان نزد افکار عمومی به «قصاب تهران» مشهور است و انتشار تصاویر تشییع و خاکسپاری‌ او با حضور حامیان حکومت به جمهوری اسلامی در بازسازی چهره او در جهان کمک می‌کند. این در حالی است که در نبود خبرنگاران مستقل در ایران امکان راستی‌آزمایی ادعاهای رسانه‌های حکومتی وجود ندارد؛ اما گزارش‌های میدانی از این حقیقت پرده برمی‌دارد که شمار زیادی از کارمندان، دانش‌آموزان و دانشجویان به اجبار به مراسم برده‌ شده‌اند و بسیاری از اصناف نیز وادار شده‌اند که کسب‌وکارشان را تعطیل کنند.

در هلی‌کوپتر حامل ابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، محمدعلی آل‌هاشم، امام جمعه تبریز، مالک رحمتی، استاندار آذربایجان شرقی، سیدمهدی موسوی، رئیس تیم حفاظت رئیسی، سید طاهر مصطفوی، خلبان، محسن دریانوش، کمک خلبان و بهروز قدیمی، مسئول فنی هلی‌کوپتر، نیز حضور داشتند که همگی کشته شدند.

روز پنجشنبه هم‌زمان با دفن ابراهیم رئیسی در مشهد، حسین امیرعبداللهیان در حرم عبدالعظیم حسنی و محمدعلی آل‌هاشم در تبریز دفن شدند.

در مراسم تشییع و خاکسپاری رئیس دولت سیزدهم در مشهد علاوه بر احمد علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد و پدر همسر رئیسی، شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی و حامیان حکومت حضور داشتند. 

پیش‌تر نیز در تصاویر منتشرشده از مراسم تشییع رئیسی و هیئت همراهش نشانی از حضور محمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی، روسای‌جمهور پیشین به چشم نمی‌خورد. ناظران غیبت این افراد را نشانه‌ای از شکاف گسترده در حاکمیت توصیف کرده‌اند.