مرگ ابراهیم رئیسی بازارهای مالی را ملتهب نکرد

بازار ارز با انتشار خبر مفقود شدن هلی‌کوپتر رئیسی شیب صعودی یافت اما با مداخله گسترده بانک مرکزی، واکنش ارز و طلا به خبر کشته‌ شدن رئیس دولت سیزدهم مثبت شد

بازارهای مالی در ایران‌ــ  عکس همشهری

بازارهای مالی در ایران پس از تعطیلات پایان هفته نیز همچنان تحت تاثیر خبر کشته‌ شدن ابراهیم رئیسی و هیجان‌های پس از آن قرار دارند. با این حال در شرایطی که خبر سقوط هلی‌کوپتر رئیس‌جمهوری می‌توانست بازارهای مالی را ملتهب کند، به نظر می‌رسد مداخله وسیع بانک مرکزی سبب کنترل بازار شده است.

در بازار طلا، از اولین ساعت‌های پس از تایید خبر کشته‌ شدن ابراهیم رئیسی، قیمت‌ها کاهش پیدا کرد و سکه امامی که از روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت‌ و سه‌شنبه اول خردادماه شیب کاهشی یافته بود، از محدوده ۴۱ میلیون‌ تومان عقب نشست و در آغاز روز شنبه ۵ خرداد به سمت پایین آمدن از محدوده ۴۰ میلیون‌ تومانی رفت.

تا زمان تنظیم این گزارش، کاهش قیمت در بازار طلا همچنان ادامه دارد. سکه امامی در شروع کار بازار ۳۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شد؛ ولی در ساعات بعدی بار دیگر به ۴۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید.

هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با کاهش قیمت در بازار مواجه شد و به سه میلیون و ۲۷۷ هزار تومان رسید که تا ۵۰ هزار تومان کمتر از روزهای قبل است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قیمت نیم‌سکه نیز با افت ۱۰۰ هزارتومانی به ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید و ربع‌سکه ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه گرمی شش میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شد.

با این حال نوسان در بازار ارز بیشتر بود و قیمت دلار در ساعت‌های مختلف بارها از محدوده ۵۸ هزار و ۸۰۰ تا ۵۹ هزار و ۲۰۰ تومان تغییر کرد. البته باید این نکته را هم در نظر داشت که فعالان بازار احتمالا تلاش می‌کنند از سقوط دلار به محدوده ۵۹ هزار تومان جلوگیری کنند.

قیمت یورو بر خلاف دلار، شیب صعودی محدودی داشت و به نرخ ۶۲ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد.

بازار ارز با انتشار خبر مفقود شدن هلی‌کوپتر ابراهیم رئیسی در روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت‌ شیب صعودی یافت اما واکنش به خبر کشته‌ شدن رئیس دولت سیزدهم مثبت بود و قیمت‌ها را پایین آورد.

کارشناسان اقتصادی تاکید می‌کنند مداخله وسیع بانک مرکزی و ارزپاشی در بازار از جمله دلایلی‌اند که باعث شدند با وجود رشد محدود قیمت یورو، قیمت دلار در بازار کاهش پیدا کند. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شد قیمت دلار در خرداد، بر خلاف برآوردهای قبلی، روندی باثبات داشته باشد.

بخشنامه جدید وزارت صمت برای «پرداخت ارز ارزان» هم ابهام زیادی برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده است. طبق این بخشنامه، در عوض حذف «رانت ارز ارزان»، کانال جدیدی برای پرداخت آن تعریف می‌شود که طبق آن بنگاه‌های تولیدی بزرگ انحصار واردات و دریافت ارز دولتی را در اختیار خواهند داشت؛ آنچه می‌تواند در ماه‌های آینده برای تامین نیاز ارزی بنگاه‌های کوچک مشکلاتی ایجاد کند و عملا بر شرایط عرضه و تقاضا در بازار آزاد ارز تاثیر بگذارد.

وضع تالار شیشه‌ای بورس نیز در یک هفته گذشته دستخوش تغییراتی شد که از حوادث سیاسی در جمهوری اسلامی تاثیر گرفته‌ بود. به گفته تحلیلگران، بزرگ‌ترین مسئله برای پیش‌بینی شرایط آینده بازار بورس در ایران، انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو و اثر آن بر سیاست‌گذاری‌های مالی و اقتصادی آتی در ایران است.

شاخص‌ها در آخرین روز معاملات هفته قبل در بازار بورس امیدوارکننده نبودند. شاخص کل رشد یک هزار و ۱۹۵ واحدی داشت، اما شاخص هم‌وزن ۸۰۱ واحد سقوط کرد. در این روز، شاخص فرابورس نیز ۸۳ واحد افت داشت و شاخص هم‌وزن در این بازار ۲۰۴ واحد کاهش پیدا کرد. اما طبق نظر کارشناسان بازار بورس، واکنش کلی سهامداران در روز سه‌شنبه روشنگر این موضوع بود که نگاه کلی بازار به تحولات سیاسی در جمهوری اسلامی مثبت بوده است.  

معاملات بورس در هفته پس از اعلام خبر کشته شدن ابراهیم رئیسی در حالی آغاز شد که از یک سو تحت تاثیر ریزش قیمت‌ها در بازارهای موازی ارز و طلا قرار گرفت و از سوی دیگر کف قیمتی را روی تابلو تالار شیشه‌ای نشان داد.‌

روز شنبه با پایان کار بازار، بورس همچنان قرمزپوش باقی ماند ولی شاید بتوان انتظار داشت این بخش از بازار در روزهای آتی،  پذیرای ورود سهامداران تازه نفس باشد و حجم سرمایه و ارزش معاملات در آن افزایش پیدا کند.

بیشتر از اقتصاد