فاکس‌نیوز: اوباما از بازداشت حامیان جمهوری اسلامی جلوگیری کرد

اسناد به‌دست آمده نشان می‌دهد که جان کری، وزیر خارجه دولت اوباما در کار بررسی‌های اف‌بی‌آی برای صدور حکم بازداشت ایرانیانی که به برنامه‌های هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی کمک می‌کردند، مداخله کرده است

باراک اوباما و جان کری

فاکس‌نیوز نوشت، وزارت خارجه دولت باراک اوباما در بازداشتن اف‌بی‌آی از دستگیری افرادی که در آمریکا حضور داشتند و به برنامه‌های هسته‌ای ایران کمک می‌کردند، به‌طور فعالانه نقش داشت.

به گزارش فاکس‌نیوز، یک منبع مطلع این اطلاعات را در اختیار سناتور چاک گرسلی و سناتور ران جانسون  قرار داده است.

فاکس‌نیوز متن نامه‌ای را به دست آورده است که این سناتورها در همین زمینه به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و کریستفور ری، رئیس اف‌بی‌آی ارسال کرده‌اند.

دولت اوباما توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران را در کارنامه خود دارد. اما اوباما گفته بود که تحریم‌های کلی در زمینه هسته‌ای را حفظ می‌کند.

یکی از این تحریم‌ها شامل افراد و شرکت‌هایی است که به پیشبرد برنامه‌های هسته‌ای ایران کمک می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما اسناد به‌دست آمده نشان می‌دهد که جان کری، وزیر خارجه دولت اوباما در کار بررسی‌های اف‌بی‌آی برای صدور حکم بازداشت ایرانیانی که به برنامه‌های هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی کمک می‌کردند، مداخله کرده است.

این گزارش می گوید، رئیس وقت اف‌بی‌آی و دادستان کل در مقابله با اقدامات مداخله‌گرایانه کری در راه اجرای قانون کاری انجام ندادند.

در یکی از ایمیل‌ها، به دست‌کم هشت مورد اشاره شده است که اف‌بی‌آی و دادگستری آمریکا قصد مقابله با آن را داشته است اما وزارت خارجه دولت اوباما مداخله کرده و آنها را متوقف کرده است.

در شش مورد نیز اف‌بی‌آی باتوجه به مداخله جان کری، فرصت بازداشت هدف را از دست داده است.

یکی از ایمیل ها می‌گوید که یکی از اهداف در فهرست نظارتی تروریسم بود و یکی دیگر هم به ایران بازگشت.

در ایمیل دیگری آمده است که وزارت خارجه آمریکا روند بازداشت یکی از اهداف را که قرار بود در پرواز انجام شود، متوقف کرد.

در گزارش فاکس آمده است که دو نفر سرانجام در دولت ترامپ و زمانی که فشارهای وزارت خارجه دولت اوباما برداشته شده بود، دستگیر شدند.

جان کری پیش‌تر نیز با اتهام‌هایی مانند نقض قانون لوگان در ارتباط با ایران مواجه شده بود.

براساس قوانین آمریکا، مقامات سابق نمی‌توانند بدون اطلاع دولت وقت با کشورهای خارجی به‌منظور مشاوره یا اهداف سیاسی در ارتباط باشند.

اما گزارش‌ها حاکی از آن است که جان کری پس از دولت اوباما نیز، با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در ارتباط بوده و توصیه‌هایی را نیز مطرح کرده است.