زنان سعودی این بار با گروه موسیقی راک زنانه روی صحنه رفتند

گروه راک سایکدلیک «سیره» که چهار عضو دارد در ماه جاری در ریاض اجرای زنده داشتند و قرار است اولین کنسرت بین‌المللی‌شان را در دبی برگزار کنند

گروه راک زنانه سیره‌ــ Instagram/seera_music

اجرای «سیره»، گروه موسیقی راک سایکدلیک که تمام اعضایش زن‌اند و ملودی‌های سنتی عربی را با سبک سایکدلیای نوظهور گروه‌هایی مانند تیم ایمپالا در هم می‌آمیزد، همین چند سال پیش در عربستان سعودی موضوعی تصورناپذیر بود.

به گزارش ای‌بی‌سی نیوز، گروه‌هایی مانند سیره نمودی از بازتر شدن جامعه و شیوه‌هایی است که زنان سعودی خود را از طریق هنر ابراز می‌کنند.

میش، نوازنده گیتار بیس گروه سیره، گفت: «نمی‌دانستیم مردم چه واکنشی نشان خواهند داد. ما به‌شدت معتقدیم که باید خودمان را ابراز کنیم. در کمال تعجب، مردم واقعا با آغوش باز ما را پذیرفتند.»

نام گروه سیره می‌تواند به‌معنای «زندگی» یا «زندگی‌نامه» در عربی باشد. اعضای گروه می‌گویند تلاش می‌کنند معانی متعددی را که می‌شود از یک کلمه در این زبان داشت در صدایشان منعکس کنند، چه از طریق درام‌ها و سنج‌ها یا از طریق سینث‌سایزری که صدای گیتارها را تقویت می‌کند.

سبک موسیقی سیره بر تجربیات زندگی چهار عضو گروه متمرکز است. آن‌ها به لهجه عربی سعودی می‌خوانند و درامر گروه یک روبنده قرمز گلدوزی‌شده به چهره دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در این مورد گفت: «فکر کردم این به‌عنوان بازتابی از فرهنگ، میراث و ریشه‌ها گزینه‌ای جالب خواهد بود. در عین حال، این نمودی عالی میان سنت و مدرنیته و بیان این موضوع خواهد بود. این همچنین در هویت صدای ما نیز وجود دارد.»

سیره می‌گوید آن‌ها اولین گروه موسیقی زنان در این کشور نیستند. این عنوان متعلق به گروه اکولید است که در سال ۲۰۰۸ تشکیل شد و به‌صورت زیرزمینی فعالیت می‌کردند.

گروه سیره پیش‌تر در ماه جاری در محله درعیه ریاض اجرای زنده داشت. ده‌ها جوان با کاپشن‌های چرمی و تی‌شرت‌های راک مشکی آمدند و با موسیقی می‌رقصیدند. 

سیره قصد دارد اولین آلبومش را در سال جاری منتشر کند. آن‌ها همچنین قرار است اولین کنسرت بین‌المللی‌شان را در دبی برگزار کنند، و برای اولین بار خارج از عربستان سعودی اجرا خواهند کرد.

نورا، یکی از اعضای سیره، گفت می‌خواهد این گروه «الهام‌بخش نسل جوان‌تر» باشد تا خودشان را ابراز کند.

او گفت: «مادامی که به کسی آسیب نمی‌زنید، اشکالی ندارد ظاهر، عمل، و رفتار شما آن‌طوری باشد که خودتان می‌خواهید.»

بیشتر از موسیقی