فیلم «۱۹۱۷» هفت جایزه «بفتا» را تصاحب کرد

فیلم «جوکر» نامزد دریافت ۱۱ جایزه بود، اما تنها سه جایزه را تصاحب کرد

سم مندس، کارگردان فیلم  ۱۹۱۷ - Adrian DENNIS / AFP

فیلم سینمایی «۱۹۱۷» بسیاری از جوایز این دوره آکادمی هنرهای سینمایی و تلویزیونی بریتانیا، «بفتا»، را درو کرد. این اثر - که ساخته سم مندس است، هفت جایزه از جمله جوایز بهترین فیلم، برجسته‌ترین فیلم بریتانیایی و بهترین کارگردانی را از آن خود کرد. این فیلم بریتانیایی که به جنگ جهانی اول می‌پردازد، هم اکنون در جشنواره «اسکار» هم پیشتاز است.

دیگر فیلم‌هایی که با حمایت بریتانیایی‌ها ساخته شده و در این جشنواره مورد تقدیر قرار گرفتند، عبارت بودند از: «طعمه» ساخته مارک جنکین، که برنده بهترین فیلم اول بریتانیایی شد؛ «برای سما» اثر مشترک فیلمساز سوری، وعد الخطیب و مستندساز اهل بریتانیا، ادوارد واتس، که جایزه بهترین فیلم مستند را به آن اختصاص داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فیلم «جوکر» نامزد دریافت ۱۱ جایزه بود، اما تنها سه جایزه را تصاحب کرد. واکین فینیکس، جایزه بهترین بازیگر مرد را برای بازی در این فیلم دریافت کرده و در سخنرانی تاثیرگذار خود از نبود تنوع در میان نامزدهای مراسم امسال انتقاد کرد.

او گفت: «برای درک درست نژادپرستی سازمان‌یافته، واقعاً باید به سختی تلاش کنیم. به نظر من همه کسانی است که یک نظام سرکوب را ایجاد کرده، تداوم بخشیده و از آن بهره‌مند شده‌اند، وظیفه دارند که آن را از میان بردارند و این وظیفه ما نیز هست.»

اظهارات فینیکس بازتاب دهنده فضای عمومی مراسم امسال بود که در تمامی بخش‌ فاقد تنوع بود. به طور مثال هیچ زنی نامزد دریافت جایزه بهترین کارگردانی نشده بود.

گراهام نورتون - که اجرای مراسم را بر عهده داشت، در سخنان آغازین خود مراسم امسال را سالی نامید که «مردان سفیدپوست در آن سرانجام موفق شدند.» او در ادامه گفت که فیلم «جوکر، داستان مرد سفید پوستی است که خود را سفیدتر می‌کند.»

لارا درن و رنی زلوگر، به ترتیب جایزه بهترین نقش مکمل زن و بهترین بازیگر زن را به خود اختصاص دادند و جایزه بهترین نقش مکمل مرد هم برای بازی در فیلم «روزی، روزگاری در هالیوود» به برد پیت رسید.

پیت به دلیل «مسئولیت‌های خانوادگی» امکان حضور در مراسم را پیدا نکرد اما بازیگر همکارش، مارگو رابی، پیام وی را خواند که در آن طعنه‌هایی هم به بریتانیا زده شده بود. پیت در پیامش نوشته بود: «سلام بریتانیا، شنیدم که به تازگی مجرد شده‌ای، به جمع ما خوش آمده‌ای.»

در کمال شگفتی، طعنه پیت از معدود اشارات به موضوع «برگزیت» بود. به نظر می‌رسید که اعضای «بفتا» تصمیم گرفتند به جای پرداختن به مسائل بیرونی، از این فرصت برای نگاه به درون و بررسی کاستی‌های‌ خودشان استفاده کنند.

با پایان تقسیم جوایز، شانس فیلم کره‌ای «انگل» نیز برای دریافت جایزه بهترین فیلم از میان رفت. البته کارگردان این اثر، بونگ جون هو، دو جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان و بهترین فیلمنامه را از آن خود کرد. همچنین تایکا وایتیتی، جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی را برای فیلم «جوجو خرگوش» برد و گرتا گرویگ جایزه بهترین طراحی لباس را برای فیلم «زنان کوچک» دریافت کرد.

بیشتر از فرهنگ و هنر