برگزیت؛ تقاضای دوباره اسکاتلند برای استقلال

بزرگترین اتحادیه اسکاتلند در پی برگزاری رفراندوم برای استقلال این کشور است

 گروهی از حامیان استقلال اسکاتلند به برگزاری رفزاندومی دیگر برای استقلال کشورشان در تجمعی نزدیک محوطه پارلمان- Andy BUCHANAN / AFP

بزرگترین اتحادیه اسکاتلند، «یونیسون»، در ارتباط با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، از برگزاری رفراندوم دیگری برای استقلال این بخش از بریتانیا حمایت کرده است.

نظر تایید یونیسون از «ایندی رِف ۲» (دومین رفراندوم استقلال اسکاتلند از بریتانیا) به دنبال اجتماع صدها تن از فعالان کارزار دومین رای گیری در مورد استقلال، در خارج از محوطه پارلمان اسکاتلند، اعلام شد.

اعضای اتحادیه یونیسون، با اکثریت نزدیک به اتفاق آراء توافق کردند دولت مرکزی باید به اسکاتلند اختیار بدهد رفراندوم جدیدی در موعد مورد نظر رهبری اسکاتلند برگزار کند.

به دنبال اعلامیه شورای اسکاتلند یونیسون در شهر گلاسکو، آقای کیث براون، معاون حزب حاکمه ملی اسکاتلند، اس ان پی، گفت اکنون «نیرویی غیرقابل توقف» در پس یک رفرانوم جدید قرار دارد.

او گفت:«یونیسون، بزرگترین اتحادیه کارگری اسکاتلند، تازه ترین نهاد قابل احترامی است که از انتقال قدرت به پارلمان اسکاتلند برای برگزاری یک رفراندوم جدید در زمانی که صلاح می داند، حمایت کرده است.

«حق دموکراتیک مردم اسکاتلند برای تصمیم گیری در مورد آینده اشان نمی تواند از طرف وست مینستر (پارلمان بریتانیا) نادیده گرفته شود.»

حزب سبزهای اسکاتلند تاییدیه یونیسون را یک «لحظه سحرآمیز» برای جنبش استقلال خوانده است.

پاتریک هاروی، یکی از روسای دوگانه و نماینده  پارلمان اسکاتلند گفت اسکاتلند با «کمبود دموکراسی» روبروست که «تنها می تواند با طرح مجدد آینده اسکاتلند برای مردم حل شود.» 

اعلام حمایت یونیسون از یک رفراندوم دیگر با فریاد شادمانی طرفداران آن در اجتماعی همراه شد که در ۸۰ کلیومتری ادینبورگ گرد آمده بودند. 

اما استوارت مک میلان، نماینده پارلمان اسکاتلند از حزب «اس ان پی» خطاب به این اجتماع گفت هنوز باید برای کسب حمایت بیشتر در سراسر اسکاتلند «اقدامات بیشتری انجام داد.»

آقای مک میلان افزود:«برای پیروزی در نبرد استقلال باید با افراد بیشتری صحبت کنیم.

«هنوز به آن دروازه نرسیده ایم. نظرخواهی ها نشان می دهد حدود ۵۰ درصد (طرفدار استقلال اسکاتلند از بریتانیا ) هستند، هفته پیش گفتند ۵۱ درصد –  کارهای (بیشتری) در پیش روست. باید با مردم بیشتری صحبت کنیم.»

آقای مک میلان گفت حدود ۱۵ درصد واجدان دادن رای در اسکاتلند  بلاتصمیم اند که می توان آن ها را متقاعد کرد از نظر استقلال حمایت کنند.

او افزود:«من به بریتانیای کوچک معتقد نیستم. من به یک اروپای بزرگتر معتقدم.»

اندرو الن، یکی از حامیان استقلال اسکاتلند که در تظاهرات شرکت کرده بود، اذعان داشت که یک رفراندوم دیگر در حال حاضر «پایه مطمئنی» ندارد، اما افزود «فکر می کنم آینده اسکاتلند روشن است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پل رابرتسون که همراه پسرش کالین به ادینبورگ آمده بود گفت به اعتقاد او استقلال «تنها راه» است.

خانم نیکلا استورجن، وزیر اعظم اسکاتلند، هم اکنون گفته است اگر بوریس جانسون ، نخست وزیر بریتانیا، اجازه برگزاری یک رفراندوم رسمی را ندهد، احتمال دارد یک «رفراندومی مشورتی» بدون وزن قانونی در اسکاتلند برگزار کند.

او همچنین قصد دارد یک کنوانسیون قانون اساسی نوین تثبیت کند که با تایید «ادعای حقوقی جدید برای اسکاتلند» به مردم این ایالت حق حاکمیت اعطاء کند.

در روز خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، خانم استورجن در نامه ای به اتحادیه اروپا از آن خواست تا «چراغ را برای اسکاتلند روشن بگذارند.»

او افزود:«اسکاتلند بسیار امیدوار است به عنوان یک کشور همتراز، عضویتش را در آینده در اتحادیه اروپا از سر گیرد.»

© Reuters