راهنمای پوشش مردان؛ بالاپوش‌هایی که سبک شما را تغییر می‌دهند

یک بالاپوش با سایز مناسب و قالب تن به حجیم نشان دادن شانه‌ها و بالاتنه کمک می‌کند

عکس تزیینی- مدلی را در بالاپوش قهوه‌ای و تیشرت سفید نشان می‌دهد-Facebook/Hawes & Curtis UK

بالاپوش (Overshirt) از جمله تکه‌هایی است که آن را بر تن اغلب مردان می‌بینیم اما با وجود محبوبیت روزافزون آن‌ها، درباره این نوع لباس‌ همه‌کاره سردرگمی زیادی وجود دارد. منظور همان پیراهن‌های مردانه خاص با دکمه‌ باز است که معمولا روی تی‌شرت پوشیده می‌شود.

وب‌سایت «مردهای واقعی؛ سبک واقعی» (realmenrealstyle.com) که به مد مردان اختصاص دارد، در مقاله‌ای انواع بالاپوش را که می‌تواند سبک جدید به شما بدهد، معرفی کرده است که در ادامه می‌خوانیم.

از نظر فنی، تقریبا به هر پیراهن غیررسمی و به‌اصطلاح اسپرتی که پارچه‌ آن کمی ضخیم‌تر از یک پیراهن معمولی و نازک‌تر از یک ژاکت باشد، می‌توان بالاپوش گفت. مهم این است که بدانیم علی‌رغم اینکه جنس این پیراهن‌ها اغلب ضخیم‌ است،  در گروه کت یا ژاکت طبقه‌بندی نمی‌شوند.

چرا بالاپوش بپوشیم؟

بالاپوش‌ ژاکت نیست اما با توجه به گرما و محافظتی که ارائه می‌دهد، می‌تواند تا حدی همان کاربرد را داشته باشد. پارچه نسبتا ضخیم این مدل پیراهن‌ها امکان داشتن پوششی لایه‌‌ای در زمستان را فراهم می‌کند؛ مخصوصا وقتی روی تی‌شرت یا با ژاکت‌های کلاه‌دار یا زیر کت پوشیده می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مدل پیراهن‌ها برای کار و استراحت در فضای باز نیز مناسب‌اند، چون اغلب چندین جیب عمیق دارند که به درد حمل ابزار یا وسایل دیگر می‌خورند و بافت ضخیمشان هم می‌تواند از پوست در برابر ساییدگی و بریدگی محافظت کند.

علاوه بر این، یک بالاپوش با سایز مناسب و قالب تن به حجیم نشان دادن شانه‌ها و بالاتنه کمک می‌کند و فرد عضلانی‌تر به نظر می‌رسد.

انواع بالاپوش

پیراهن فلانل‌

پیراهن فلانل یکی از انواع پیراهن‌های مردانه است که از پارچه‌‌های با بافت نرم مانند پشم یا نخ‌پنبه تهیه می‌شود. اولین گزینه برای بالاپوش یک پیراهن فلانل ضخیم با طرح شطرنجی یا چهارخانه است.

بالاپوش پشمی‌

پیراهن‌های پشمی برای زمستان ایده‌آل‌اند. برخلاف اکثر پارچه‌ها، پشم حتی زمانی که خیس است به حفظ گرمای بدن کمک می‌کند و فوق‌العاده هم بادوام است. یک بالاپوش پشمی خوب احتمالا نسبت به سایر انواع این لباس قیمت بالاتری دارد، چون تولید لباس پشمی گران است. با این حال اگر یک بالاپوش پشمی گران بخرید، به لطف دوامی که دارد، در درازمدت در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کرده‌اید.

بالاپوش‌های طرح ارتشی‌

بالاپوش‌های طرح ارتشی اغلب  با جیب‌های لبه‌دار، سردوشی و دکمه‌ روی آستین‌ها طراحی می‌شوند. این پیراهن‌ها معمولا در پارچه‌های نخی یا ضخیم‌تر و در رنگ‌هایی مانند سرمه‌ای، سبز یا قهوه‌ای تولید می‌شوند.

بالاپوش جین‌

جین نیز پارچه نخی با نوعی بافت خاص است. بالاپوش جین چیزی بین پیراهن جین و کت‌ جین است و معمولا از کت جین‌ــ که قد آن دقیقا تا زیر کمربند است‌ــ بلند‌ترند. بالاپوش‌های جین معمولا روی سینه جیب دارند و بیشتر در رنگ جین تیره معمول‌اند تا روشن‌تر.

بالاپوش کبریتی‌

پارچه کبریتی معمولی و بادوام جنس مناسبی برای یک پیراهن بالاپوش است. از آنجا که استفاده از این پارچه چندان باب نیست، با انتخاب آن می‌توانید متمایز شوید و برای یک سبک کلاسیک، بالاپوشی کبریتی مخملی قهوه‌ای با جیب‌های روی سینه انتخاب کنید.

بالاپوش زیپ‌دار‌

اگرچه بیشتر بالاپوش‌ها دکمه‌ دارند، گاه می‌توان مدل‌های زیپ‌دار آن‌ها را هم پیدا کرد. هرچند این مدل بالاپوش‌ها بیشتر به کت شباهت دارند.

بیشتر از مُد و زیبایی