معاون امنیتی وزارت کشور: «طرح نور» با قوت به کارش ادامه می‌دهد

مجید میراحمدی مدعی شد که در جریان اجرای طرح خشونت‌بار تحمیل حجاب اجباری به زنان، یک بار هم به پلیس اعتراض نشد

هم‌زمان با گسترش مخالفت‌ها با اجرای طرح‌های جدید مبارزه با حجاب اختیاری که با عناوینی چون «طرح نور» و «سفیران مهر» به برخوردهای خشونت‌آمیز با زنان در خیابان‌ها منتهی شده است، مجید میراحمدی، معاون امنیتی وزیر کشور، اعلام کرد که طرح نور «با قوت به کارش ادامه می‌دهد».

به گزارش رسانه‌های داخلی، مجید میراحمدی در اظهاراتی تازه‌ به دفاع تمام‌قد از اجرای طرح‌های مبتنی بر تحمیل حجاب اجباری پرداخت و گفت:‌ «صبر و خویشتنداری باور غلطی ایجاد کرده بود که انگار کشف حجاب از جانب مسئولان پذیرفته شده است؛ در حالی که اصلا اینگونه نبود و نیست. مسئله حجاب یک امر قانونی و واجب شرعی است. در قانون رعایت نشدن حجاب جرم‌انگاری شده و این قانون هم مربوط به سالیان گذشته است و مربوط به دوره جدید نیست.»

او مخالفت‌های گسترده با این طرح را نیز انکار کرد و افزود: «عفاف و حجاب یکی از مطالبات مردمی است. یک مورد هم نداشتیم که به اجرای این طرح‌ها اعتراضی داشته باشند و به پلیس اعتراض کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گفته‌ها در حالی است که بازگشت گسترده نیروهای سرکوبگر گشت ارشاد به خیابان‌های شهرهای مختلف ایران و بازداشت خشن و همراه با ضرب‌وشتم زنان مخالف حجاب اجباری موجی از خشم و عصبانیت به راه انداخته است.

پس از آنکه برخی چهره‌های وابسته به جمهوری اسلامی در روزهای اخیر درباره احتمال شکل‌گیری یک خیزش سراسری دیگر علیه جمهوری اسلامی به دلیل بازگشت گشت ارشاد به خیابان‌ها هشدار دادند، روز یکشنبه چند نماینده مجلس شورای اسلامی هم از ضرب‌وشتم زنان و بازداشت گسترده مخالفان حجاب اجباری انتقاد کردند.

جلال محمودزاده، نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی، از معترضانی بود که روز یکشنبه برخورد پلیس با زنان دارای حجاب اختیاری را «غیرمتعارف و غیرقانونی» خواند. او تاکید کرد: «متاسفانه این برخوردها با ادعای اجرای قانون صورت می‌گیرد، اما شورای نگهبان بارها از قانون عفاف و حجاب به‌ دلیل داشتن ایرادهای قانونی، شکلی و شرعی ایراد گرفته و این قانون هنوز هم نهایی نشده است. لذا جناب وزیر، سوال اینجا است که ماموران به استناد کدام قانون به خود اجازه می‌دهند با این شیوه با بانوان برخورد کنند؟ جنابعالی به‌عنوان متولی امنیت کشور باید مجری قوانین باشید، نه اینکه اجازه دهید برخلاف ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، بانوان را با قهر و تهدید سوار خودروهای گشت کنند.»

به رغم انتشار تصاویر برخورد خشونت‌بار با زنان مخالف حجاب اجباری، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور مدعی عملکرد «مدبرانه» و «دلسوزانه» ماموران پلیس شد و گفت: «فراجا در این طرح به وظیفه قانونی خود عمل می‌کند و مدبرانه و با نیت مشفقانه و دلسوزانه اقدام‌هایش را انجام می‌دهد؛ اینکه دشمنان می‌گویند فراجا این مسئله‌ را بدون حمایت و همراهی انجام می‌دهد، مطلقا حرف درستی نیست و همه مسئولان قوا حامی فراجا هستند.»

او در عین حال افزود: «اقلیت کم‌تعداد اما چشم پرکن کسانی که کشف حجاب کردند، اغلب بدون آگاهی از پشت پرده‌ها و در اثر هیجان‌های جوانی و فضای مجازی تاثیرگذار در این حوزه بدون اینکه از نقشه دشمنان مطلع باشند یا در این زمینه عنادی داشته باشند و ضدیتی با اسلام داشته باشند، اقدام کردند و اکثر قریب به‌ اتفاق با تذکر پلیس تمکین می‌کنند.»

او در حالی از «اقلیت کم‌تعداد» زنان طرفدار حجاب اختیاری سخن می‌گوید که تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از آن است که مبارزه و مخالفت با قانون حکومتی و سرکوبگرانه حجاب اجباری همچنان به شکل وسیعی در سراسر ایران ادامه دارد و نظام جمهوری اسلامی توان سرکوب تمام زنان و مردان مخالف حجاب را ندارد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز ۲۲ فروردین طی سخنانی از نیروهای آتش‌‌به‌اختیار خواست که با «هنجارشکنی» برخورد کنند. اندکی پس از آن نیروی انتظامی اعلام کرد طرح موسوم به «نور» را برای «مقابله با کشف حجاب» اجرا می‌کند. به این ترتیب ماموران گشت ارشاد نیروی انتظامی که در حدود ۱.۵ سال گذشته به دلیل خیزش سراسری پاییز ۱۴۰۱، فعالیتشان را محدود کرده بودند، مجددا از روز شنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ و با اعلام قبلی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، همراه با خودروهای ون گشت ارشاد در نقاط پرتردد پایتخت مستقر شدند و آزار و بازداشت زنان مخالف حجاب اجباری را از سر گرفتند.

هم‌زمان با سختگیری بر زنان در خیابان‌ها، فشار بر کسب‌وکارها، اصناف و مراکز تجاری و عمومی نیز برای برخورد قهری با مخالفان حجاب اجباری افزایش یافته است. در تعهدنامه‌ای که نسخه‌ای از آن در اختیار ایندیپندنت فارسی قرار دارد، مدیران مراکز تجاری تهران ملزم شده‌اند تابلوهای تبلیغاتی با مضمون «لزوم رعایت حجاب و پوشش اسلامی» را در ورودی‌ها و مشاعات مجتمع نصب کنند. همچنین باید از نیروهای نگهبانی و انتظامات مجتمع به عنوان «آمر به معروف» استفاده کنند و آن‌ها نیز باید علاوه بر مبادی ورودی، در راهروها و مشاعات تردد کنند و به مراجعان و کارکنان اصناف تذکر حجاب بدهند. امتناع از رعایت هر یک از مفاد این تعهدنامه جریمه نقدی، پلمب و معرفی به مراجع قضایی را برای مجتمع‌های تجاری تهران به همراه خواهد داشت.