بزرگ‌ترین پروژه احیای صخره‌‌های مرجانی در عربستان سعودی

این پروژه آزمایشی در راستای طرحی بزرگ، با ظرفیت سالانه ۴۰۰ هزار مرجان است که تا پایان سال آینده تکمیل می‌شود

عکس تزئینی -  تصویری از صخره‌های مرجانی - Canva

دانشگاه علوم و تکنولوژی ملک عبدالله که از دانشگاه‌های برتر عربستان سعودی به‌شمار می‌رود از پروژه‌ای که بزرگترین احیای صخره‌های مرجانی خوانده شده است، خبر داد. به گزارش نشنال، هدف این پروژه  تولید صدها هزار مرجان در سال است.

براساس این گزارش، «این پروژه گامی مهم در راستای احیای صخره‌ها در سطح جهانی است» و از این جهت که بسیاری از این صخره‌ها به‌دلیل افزایش دما با پدیده «سفید‌شدگی» (bleaching) مواجه‌اند حائز اهمیت است.

این پروژه (Kaust Coral Restoration Initiative) در حال حاضر یک مرکز پرورش فعال در شمال غربی ساحل دریای سرخ عربستان سعودی دارد که قادر است ۴۰ هزار مرجان در سال تولید کند.

به گزارش گلف‌نیوز، این پروژه آزمایشی در پی طرحی بزرگتر با ظرفیت سالانه ۴۰۰ هزار مرجان است که تا پایان سال آینده به سرانجام می‌رسد. 

مراکز پرورش مرجان، مانند آنچه «کاست» تولید کرده است، قطعات مرجانی را روی بخشی، که گاهی شبیه مسیر پوشش مرجانی است، قرار می‌دهند. این مرجان‌ها را پس از رشد به مناطق دیگری مانند صخره‌های مرجانی آسیب‌دیده‌ پیوند می‌زنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق گزارش اخیر اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده (NOAA)، صخره‌های مرجانی جهان با پدیده‌ سفیدشدگی بزرگی مواجه‌اند. مرجان‌های خلیج‌ فارس، دریای سرخ، دیواره مرجانی بزرگ و دریای کارائیب از‌جمله مواردی‌اند که تحت تاثیر این پدیده قرار دارند.

سفید‌شدگی زمانی رخ می‌دهد که دمای بالا – یا دمای پایین غیرطبیعی – باعث می‌شود مرجان‌ها نوعی جلبک تک سلولی به نام زوکانتالا(zooxanthellae) را که درونشان زندگی می‌کند از خود خارج کنند و درنتیجه از منبع کلیدی انرژی محروم شوند. زمانی که این جلبک‌‌های تک‌سلولی خارج شود، صخره‌‌ها سفید می‌شوند، البته ممکن است مرجان‌ها به زوکانتالا‌ها ازنو دست یابند و رنگشان احیا شود.

سفید‌شدگی در دهه‌های اخیر افزایش بسیار داشته است و درمان و بهبود مرجان‌ها را دشوار کرده است. پروفسور تونی چان، مدیر پروژه جاری در عربستان سعودی، می‌گوید که رویدادهای اخیر «هشداری آشکار» درباره «بحرانی جهانی» است که صخره‌های مرجانی را تهدید می‌کند.

او می‌گوید: «هدف ما این است که به جای تلاش‌های پرفشار احیای کنونی به فرایندهای صنعتی‌ای دست یابیم که نرخ فعلی تخریب صخره‌های مرجانی را کاهش دهد.»

این پروژه که در منطقه نئوم، ابر‌شهر آینده‌نگر در حال ساخت ۵۰۰ میلیون دلاری عربستان سعودی در جوار دریای سرخ، اجرا می‌شود، ۱۰۰ هکتار را پوشش می‌دهد و «روش‌های نوآورانه احیا» را با استفاده از ۲ میلیون قطعه مرجان بررسی و آزمایش می‌کند.

بیشتر از علوم