اولین اپرای بزرگ عربی در عربستان سعودی روی صحنه می‌رود

در اتفاقی نادر، آواز‌های این اپرا به زبان عربی خواهند بود، در حالی که قریب به اتفاق آثار اپرا به زبان‌های اروپایی اجرا می‌شوند

سوسن البهیتی، اولین خواننده اپرا در عربستان سعودی‌ــ Instagram/sawsanalbahiti

اولین اجرای اپرای «زرقا الیمامه» (Zarqa Al-Yamama) ۲۵ آوریل در پایتخت عربستان سعودی برگزار خواهد شد. اپرایی که برگزارکنندگانش آن را اولین اپرای بزرگ سعودی به زبان عربی در مرکز فرهنگی ملک فهد در ریاض می‌دانند.

به گزارش عرب‌نیوز، آوازها در این اپرا به زبان عربی خوانده خواهد شد که برای اپرا که قریب به اتفاق آثار به زبان‌های اروپایی اجرا می‌شوند، اتفاقی نادر محسوب می‌شود.

کمیسیون تئاتر و هنرهای نمایشی پادشاهی سعودی با اشاره به ارزش هنری بالای اپرا، این رویداد را که با حمایت شاهزاده بدر بن عبدالله بن فرحان، وزیر فرهنگ، برگزار می‌شود، نقطه عطفی در صحنه فرهنگی پرجنب‌وجوش عربستان سعودی توصیف کرده است.

زرقا یمامه با الهام از یک افسانه باستانی در شبه‌جزیره عربستان، ماجرای زنی با چشمان آبی را روایت می‌کند که در قبیله‌ای با نام جادیس به دنیا آمده است و می‌تواند آینده را پیش‌بینی کند. یکی از پیشگویی‌های مهم این زن افسانه‌ای درباره حمله‌ نظامیان یک کشور رقیب است و قهرمان داستان سعی می‌کند رهبران قوم و مردم کشورش را از خطر قریب‌الوقوع این حمله آگاه کند؛ ماجرایی که پایانی تراژیک دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


سلطان البازی، مدیرعامل کمیسیون تئاتر و هنرهای نمایشی عربستان سعودی، ضمن اشاره به نقش موثر اپرا در جذب مخاطبان جدید و آشنایی جامعه با فرهنگ و هنر، گفت: «این اثر هنری یک لحظه مهم تاریخی را در پادشاهی عربستان سعودی نشان می‌دهد و برای نسل جدید الهام‌بخش خواهد بود.»

او در عین حال تاکید کرد که چنین رویدادی می‌تواند فرهنگ و هنر عربستان سعودی را به مخاطبان بین‌المللی معرفی ‌کند.

این اپرای نمایشی که پیشرفت چشمگیر برنامه‌های پادشاهی سعودی در زمینه موسیقی را نشان می‌دهد، سرشار از اجراهای ارکسترال، کرال‌ و آوازهای خیره‌کننده است. موسیقی متن این اپرای نمایشی را لی بردشاو نوشته و ساخته است و پروژه مشترک با حضور هنرمندان سعودی و بین‌المللی است.

متن آوازهای این اپرا را صالح زمانان، شاعر سعودی نوشته که برای اشعار و نمایشنامه‌هایش چندین جایزه داخلی و بین‌المللی دریافت کرده است. او این اثر با الهام از داستان تاریخی زرقا و افزودن مهر سبک ادبی خود پای آن آماده کرده است.

سوسن البهیتی، خیران الزهرانی و ریماز عقبی، هنرمندان سعودی، ایفاکننده سه نقش کلیدی در اپرا هستند؛ آنچه از پیشرفت در توسعه سرگرمی‌های موسیقی در عربستان سعودی خبر می‌دهد.

اپرای نمایشی زرقا یمامه با همراهی آواز گروه کر فیلارمونیک چک اجرا می‌شود و دانیل فینزی پاسکا، کارگردان سوییسی، کارگردان این اثر هنری است.

«زرقا یمامه» از ۲۵ آوریل تا ۴ مه روی صحنه خواهد بود.

بیشتر از زندگی