پیامدهای حمله به اسرائيل؛ خالی‌تر شدن آسمان ایران از پروازهای بین‌المللی

با اینکه مقام‌های سازمان هواپیمایی کشوری می‌گویند آسمان ایران باز است، برخی شرکت‌های بین‌المللی ترجیح داده‌اند پروازهایشان را به ایران لغو کنند یا تغییر مسیر بدهند

چهار روز پس از حمله هوایی جمهوری اسلامی به اسرائیل که بر زندگی روزانه مردم هم پیامدهایی به جا گذاشت و به لغو پروازهای داخلی و بین‌المللی منجر شد، اکنون برخی سفرهای هوایی به روال عادی بازگشته‌اند اما برخی شرکت‌های خارجی اعلام کرده‌اند تصمیم دارند تا اطلاع بعدی از آسمان ایران عبور نکنند.

تعویق و تغییر مسیر پروازها پس از حمله شامگاه شنبه جمهوری اسلامی به خاک اسرائیل، به انداز‌ه‌ای بود که مارک زی، بنیان‌گذار گروه «او‌پی‌اس» که بر حریم هوایی کشورها و فرودگاه‌ها نظارت می‌کند، آن را «بزرگ‌ترین اختلال در سفرهای هوایی از زمان حمله به مرکز تجارت جهانی در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱» نامید.

او در گفت‌وگو با رویترز تاکید کرد: «از آن زمان تاکنون با وضعیتی مواجه نبودیم که فضاهای هوایی مختلف به صورت متوالی بسته شوند و چنین هرج‌ومرجی رقم بخورد.»

پس از سرگردانی مسافران در فرودگاه‌ها و لغو بسیاری از پروازهای فرودگاه مهرآباد و خمینی در روزهای یکشنبه و دوشنبه، روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی روز سه‌شنبه ۲۸ فروردین اعلام کرد که در حال حاضر فرودگاه‌ها هیچ محدودیت پروازی ندارند و تمامی مسیرهای هوایی آسمان ایران باز است.

این در حالی است که آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد اگرچه هیچ خطری برای پروازهای غیرنظامی پیش‌بینی نمی‌شود، لازم است که «احتیاط» شود. این سازمان در مورد حریم هوایی ایران هشدار داد: «در حال حاضر پتانسیل افزایش اشتباه محاسباتی یا شناسایی نادرست وجود دارد.»

در چنین شرایطی، بعضی شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی اعلام کردند که سفرهایشان را به ایران محدود می‌کنند.

شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا یکی از شرکت‌هایی است که تعلیق پرواز‌هایش به/از تهران را تا ۱۸ آوریل (پنجشنبه) تمدید و اعلام کرد که در این مدت از حریم هوایی ایران نیز عبور نخواهد کرد.

به گفته مسئولان لوفت‌هانزا، چنین تصمیمی پس از یک ارزیابی دقیق با استفاده از براورد‌های امنیتی دولت آلمان و اطلاعات خود شرکت، گرفته شد. هنوز مشخص نیست لوفت‌هانزا لغو پروازها و منع عبور از آسمان ایران را تمدید خواهد کرد یا نه، این در حالی است که این شرکت پروازهایش به تل‌آویو را از سر گرفته است. شرکت‌های هواپیمایی زیرمجموعه لوفت‌هانزا نیز مشمول تصمیم گروه می‌شوند؛ از جمله یورو وینگز، خطوط هوایی بین‌المللی سوییس، خطوط هوایی اتریش و خطوط هوایی بروکسل.

شرکت هواپیمایی هلندی کی‌ال‌ام (KLM) هم پروازهایش به اسرائیل را تا ۲۱ آوریل لغو و اعلام کرد که فعلا بر فراز ایران و اسرائیل پرواز نمی‌کند.

فین‌ایر (Finnair) فنلاند هم اعلام کرده است که فعلا از حریم هوایی ایران استفاده نمی‌کند. یک سخنگوی این شرکت گفت که پروازهای از فراز دوحه به مصر تغییر خواهند یافت که به تاخیر چندقیقه‌ای منجر می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خطوط هوایی کانتاس استرالیا و خطوط هوایی سنگاپور (SIA) نیز اعلام کرده‌اند که با توجه به شرایط موجود منطقه، تغییر مسیر می‌دهند. این در حالی است که تغییر مسیر هواپیماها به پیچیدگی و چالش‌هایی از جمله افزایش هزینه‌ پروازها که پس از حمله روسیه به اوکراین آغاز شد، می‌افزاید.

دو شرکت هواپیمایی سنگاپور هم اعلام کردند که «به عنوان یک اقدام احتیاطی» برخی مسیرهای پروازی‌شان را تغییر می‌دهند. گفته می‌شود این شرکت‌ها قرار است پرواز بر مسیر آسمان ایران را متوقف و از مسیرهای جایگزین استفاده کنند.

برخلاف شرکت‌های هواپیمایی یادشده، خطوط هوایی قطر ایرویز و عراق ایرویز روز سه‌شنبه اعلام کردند که پروازهایشان را به ایران از سر گرفته‌اند.

در سوی دیگر با توجه به بحران‌های کنونی، اسرائیل هم با لغو یا تغییر مسیر پروازهای بین‌المللی مواجه شد که برخی از آن‌ها تا چند هفته یا ماه آینده طول خواهند کشید. از جمله این شرکت‌ها ایزی‌جت است که روز یکشنبه بدون مشخص کردن بازه زمانی، پروازها به/از تل‌آویو را لغو کرد.