فایننشال‌تایمز: بریتانیا و برخی اروپاییان مخالف تروریستی اعلام شدن سپاه هستند

به گزارش فایننشال‌تایمز، برخی مقامات اروپایی مدعی‌اند «سپاه در اروپا اقدام تروریستی انجام نداده» و مخالف «زیر میز زدن هستند» چون تروریست خواندن سپاه را «اعلام جنگ» می‌دانند

ریشی سوناک و جوزپ بورل

درحالی که آمریکا و اروپا برای اعمال تحریم‌هایی علیه برنامه‌های موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران آماده می‌شوند، فایننشال‌تایمز از مقاومت بریتانیا و برخی دولت‌های اروپایی در مقابل فشارها برای تروریستی اعلام شدن سپاه خبر می‌دهد.

براساس این گزارش به نقل از چهار منبع مطلع که نام آنها اعلام نشده، اکثریت پایتخت‌های اروپایی از تحریم‌های بیشتر حمایت می‌کنند اما برخی مقامات اروپایی با اقداماتی که «محور مقاومت» شامل حزب‌الله لبنان، حماس و حوثی‌ها و نیابتی‌های جمهوری اسلامی در عراق را هدف قرار می‌دهد، مخالفت می‌کنند.

اسرائیل خواستار تحریم برنامه‌های موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی و تروریست اعلام شدن سپاه پاسداران است.

گروهی از قانونگذاران آمریکایی نیز طرحی برای تحریم ۱۱ گروه نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه ارایه داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی هم از تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه برنامه‌های موشکی و پهپادی و شرکت‌های وابسته به سپاه و وزارت دفاع جمهوری اسلامی خبر داده است.

اما فایننشال‌تایمز می‌گوید مخالفان گسترش تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی نگران تحت تاثیر قرار گرفتن روابط خود با تهران هستند.

گروهی از مخالفان هم بر این باورند که اعلام سپاه به عنوان یک سازمان تروریستی در مقایسه با تحریم‌های موشکی و پهپادی اقدامی قاطع‌تر است.

برخی مقامات بریتانیا و اروپا نگرانند، جمهوری اسلامی در نتیجه این اقدام روابط دیپلماتیک خود را با کشورهای اروپایی قطع کند و دوتابعیتی‌ها را هدف بگیرد.

به گزارش فایننشال‌تایمز، کشورهایی مانند هلند، سوئد و جمهوری چک خواستار هدف قرار دادن مستقیم سپاه پاسداران هستند اما برخی کشورهای اروپایی مانند آلمان و فرانسه آن را رد کرده‌اند. تحریم‌های اتحادیه اروپا باید به تایید ۲۷ کشور اروپایی برسد.

براساس این گزارش، مقامات آلمان به شروط قانونی برای قرار دادن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی اشاره می‌کنند که باید وجود داشته باشد. آنها مدعی‌اند که «سپاه در اروپا اقدام تروریستی انجام نداده است.»

یک مقام اروپایی گفت، «آنها مخالف زیر میز زدن هستند. تحریم سپاه پاسداران اعلام جنگ است.»