پارلمان هلند خواهان تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران شد

در برخی از کشورها، تنها نیروی قدس، شاخه‌ برون‌مرزی سپاه پاسداران، در فهرست سازمان‌های تروریستی است

اکثریت مجلس نمایندگان هلند، روز پنجشنبه به قطعنامه‌ای رای دادند که بر پایه آن از دولت این کشور خواسته شده تا موضوع قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا را به‌طور جدی در دستورکار قرار دهد.

از زمان دولت ترامپ، رئيس‌جمهوری پیشین آمریکا، کلیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده قرار دارد. اما متحدان اروپایی آمریکا و نیز کانادا و شمار دیگری از کشورهای متحد واشنگتن، هنوز کلیت سپاه پاسداران را سازمان تروریستی اعلام نکرده‌اند.

در برخی از کشورهای غربی،مانند کانادا، تنها نیروی قدس سپاه پاسداران، شاخه برون‌مرزی این تشکیلات نظامی، در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دارد.

از زمان شروع خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی، کشورهای عضو اتحادیه اروپا، در چند نوبت مجموعه تحریم‌هایی را علیه عوامل سرکوب‌های سیاسی در ایران اعمال کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی از این تحریم‌ها در اروپا، به‌طور مشخص اشخاص یا شرکت‌ها و نهادهای وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را هدف قرار داده است.

علاوه بر مشارکت عوامل وابسته به سپاه پاسداران در سرکوب گسترده اعتراض‌ها در ایران، مسئله دخالت مستقیم و غیرمستقیم حکومت ایران در جنگ اوکراین نیز می‌تواند به تشدید فشارها به سپاه پاسداران در خارج از کشور، به‌طور مشخص در اروپا، بیانجامد.

طی ماه‌های گذشته، گزارش‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد عوامل وابسته به سپاه پاسداران، به‌عنوان مستشاران نظامی، در مناطق اشغال‌شده اوکراین حضور داشته‌‌اند و با نیروهای روسیه همکاری کرده‌اند.

علاوه بر هلند، در برخی دیگر از کشورهای اروپایی، مانند بلژیک، آلمان و سوئد، نیز تلاش‌هایی برای قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی اروپا در جریان است.