حمله هوایی جمهوری اسلامی به اسرائیل؛ بیت‌کوین با بیشترین کاهش ارزش در یک سال گذشته مواجه شد

بازار ارزهای دیجیتال تحت تاثیر افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه قرار گرفتند

حمله پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل در شامگاه شنبه سیزدهم آوریل (۲۵ فروردین) نه‌تنها واکنش‌هایی در عرصه سیاست بین‌الملل به همراه داشت، که پیامدهایی اقتصادی در داخل و خارج هم به جا گذاشت. یکی از این پیامدها بر بیت‌کوین، بزرگ‌ترین ارز رمزنگاری‌شده جهان بر اساس ارزش بازار، بود که تحت تاثیر افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه قرار گرفت و اواخر روز شنبه با بیشترین افت ارزش در بیش از یک سال گذشته مواجه شد.

به گزارش نشنال نیوز، ارزش بیت‌کوین در روز شنبه ۷.۷ درصد کاهش یافت که بزرگ‌ترین کاهش از مارس ۲۰۲۳ محسوب می‌شود. این رمزارز پس از چند ساعت، توانست برخی ضررها را جبران کند و کمی پس از ساعت ۹ صبح یکشنبه به وقت ایران، ۶۴ هزار و ۳۱۹ دلار معامله شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افزون بر بیت‌کوین، اغلب رمزارزهای اصلی دیگر از جمله اتر، سولانا و دوج کوین هم روز شنبه ضرر کردند.

ضرر رمزارز شناخته‌شده بیت‌کوین در حالی است که بهای آن پیش از این، در روز چهاردهم مارس به بالاترین سطح یعنی ۷۳ هزار و ۸۰۵ دلار رسیده بود.

افزایش قیمت بیت‌کوین در آن تاریخ پس از آن بود که تنظیم‌کننده خدمات مالی بریتانیا اجازه مبادلات گسترده‌تری را مبتنی بر دارایی‌های رمزنگاری‌شده در بورس لندن صادر کرد. این رمزارز همچنین با حمایت در معاملات بورس بیت‌کوین آمریکا در ماه ژانویه تقویت شد.

برخی کارشناسان حوزه رمزارز درباره کاهش ارزش بیت‌کوین تحت تاثیر تنش‌های خاورمیانه تاکید کردند که ادامه نوسان قیمت ارزهای دیجیتال محتمل خواهد بود. به گفته آن‌ها، در سه روز گذشته تنش‌های دیپلماتیک توانست بر بازار رمرارزها تاثیری قابل‌توجه بگذارد و سبب شود که قیمت‌ دارایی‌های دیجیتال به میزان قابل‌توجهی افت کند.

اقتصاد داخلی ایران هم پس از حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل تحولاتی گسترده‌ را شاهد بود. گزارش‌ها از بازار آزاد ارز در ایران حاکی از عبور قیمت دلار از مرز ۷۰ هزار تومان در روز یکشنبه ۲۶ فروردین است. بر اساس گزارش رسانه‌ها، ساعتی پس از حمله شنبه شب جمهوری اسلامی به اسرائيل، هم‌زمان با ادامه رکوردشکنی قیمت انواع ارز، پوند بریتانیا به ۸۷ هزار تومان رسید و هر یورو ۷۵ هزار تومان دادوستد شد.

بیشتر از اقتصاد