حمله‌های پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی به سوی اسرائیل؛ «می‌توان موضوع را پایان یافته تلقی کرد»

برخی گزارش‌ها حاکی از رهگیری و انهدام پهپادهای به پرواز درآمده از ایران در آسمان عراق و سویه و اردن است

همزمان با حمله‌های پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران به سمت اسرائیل در دقایق اولیه بامداد یکشنبه که در بیانیه سپاه پاسداران به آن اشاره شده است، گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی از جمله حوثی‌های یمن نیز حمله‌های خود را در منطقه تشدید کرده‌اند.

ایرنا به نقل از دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل این حمله را «مشروع» خوانده و نوشته که «می‌توان موضوع را پایان یافته تلقی کرد». با این حال نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل تهدید کرده است که در صورت «اشتباه» اسرائیل، پاسخ شدیدتری داده خواهد شد.

هنوز ابعاد دقیق این حمله روشن نیست اما در گزارش‌ها به تعداد بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ پهپاد اشاره شده است که از ایران به پرواز درآمده‌اند. درباره شلیک‌های موشکی نیز گزارش‌های متناقضی وجود دارد اما ایرنا، خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی ایران مدعی شلیک «فوج موشک بالستیک» شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درحالی که ارتش اسرائیل به پرواز درآمدن پهپادها از ایران را تایید کرده است، هنوز گزارش‌های مربوط به ادعای پرتاب موشک بالستیک را تایید نکرده است.

برخی گزارش‌ها نیز حاکی از هدف‌گیری و انهدام پهپادها بر فراز آسمان عراق و شرق سوریه است. رویترز به نقل از کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل این خبر را مخابره کرده است. این رهگیری‌ها با کمک نیروهای متحد اسرائیل از جمله نیروهای بریتانیایی و آمریکایی مستقر در منطقه انجام می‌شود.

همزمان کشورهایی مانند بریتانیا و فرانسه حمله‌های تهران به را «شدیدترین» شکل محکوم کرده‌اند و آمریکا بر حمایت از اسرائیل تاکید کرده است.

این حمله‌ها که حدود دو هفته پس از کشته شدن فرماندهان سپاه در دمشق در جریان حمله به ساختمان مجاور سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق انجام می‌شود، نگرانی‌ها را درباره گسترش‌ تنش‌ها در منطقه و واکنش متقابل اسرائیل افزایش داده است.

همزمان نمانیدگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل از آمریکا خواسته است که از درگیری کنار بماند. مقامات تهران نیز هشدار داده‌اند که هر کشوری که حریم هوایی خود را به روی اسرائیل باز کند هدف گرفته خواهد شد.