نیویورک‌پست: «دورویی» سیاست بایدن در قبال اسرائیل خطرناک است

در طول چند ماه جنگ اسرائیل با حماس، جو بایدن از یک طرف متحد آمریکا را حمایت کرده و از طرف دیگر با انتقادها تل‌آویو را تضعیف کرده است

نیویورک‌پست روز شنبه ششم آوریل (۱۸ فروردین) در یادداشتی به قلم مایکل گودوین، به انتقاد از رویکرد «دورو» و خطرناک جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در مواجهه با جنگ اسرائیل و حماس پرداخت و سیاست بایدن را در طول بیش از شش ماه جنگ در نوار غزه متناقض توصیف کرد؛ براساس این دیدگاه دولت بایدن از یک سو به انتقال بی‌سروصدای مهمات به اسرائیل مشغول است و از سوی دیگر از سیاست‌های جنگی اسرائیل انتقاد می‌کند.

به عقیده تحلیلگر نیویورک‌پست، رفتار دولت بایدن بخشی از یک طرح پیچیده برای حمایت رسمی از دولت بنیامین نتانیاهو و در عین حال مماشات با دموکرات‌های خشمگین و چپ افراطی است که بخشی از آن‌ها یهودستیز و مخالف کشور اسرائیل‌اند.

در بخشی از این یادداشت آمده است: «عملکرد رئیس‌جمهوری آمریکا در حقیقت نتیجه یک حساب‌وکتاب سیاسی است و در واقع می‌توان گفت که نظر بایدن در مورد راه‌حل دوکشوری نه مبتنی بر باورهای او که برای جلب نظر رای‌دهندگان مسلمان آمریکا در میشیگان و مینه‌سوتا است! چنانچه شاهدیم هرچه کارزار انتخاب مجدد بایدن بیشتر شکست می‌خورد، انتقاد دولت او از اسرائیل شدیدتر می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مایکل گودوین در ادامه به تماس هفته گذشته بایدن با نتانیاهو اشاره کرد و نوشت: «رئیس‌جمهوری آمریکا در این رویکرد‌ تا آنجا پیش رفت که نخست‌وزیر اسرائیل را تهدید کرد حمایت ایالات متحده به حفاظت از امدادگران و غیرنظامیان غزه بستگی دارد. این تماس خصوصی بود اما کاخ سفید از فرصت استفاده کرد و چنین تهدیدی را اعلام عمومی کرد. رئیس‌جمهوری آمریکا در دیدار با مسلمانان آمریکایی هم به آن‌ها گفت که جیل بایدن، بانوی اول، طرفدار آتش‌بس فوری است».

در بخش دیگری از این یادداشت، با تاکید بر اینکه «با چنین دوستانی چه کسی به دشمن نیاز دارد؟» به اظهارنظری از دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اسرائیل در دوره دونالد ترامپ اشاره کرد که گفته بود دولت بایدن و رهبران دموکرات در کنگره در ماه گذشته بیشتر از دیکتاتورهای حاکم بر روسیه، کره شمالی، ترکیه، ونزوئلا، جمهوری اسلامی ایران، سوریه و حتی رهبران حماس از اسرائیل انتقاد کرده‌اند.

مایکل گودوین با اشاره به استقبال دموکرات‌ها از برکناری نتانیاهو و همچنین دعوت کاخ سفید از بنی‌گانتز، رقیب نخست‌وزیر اسرائیل، تاکید کرد: «تمام این دخالت‌ها و انتقادهای آمریکا علاوه بر اینکه خارج از عرف است، پیامدهای واقعی برای اسرائیل به همراه دارد. تهدید به قطع کمک‌رسانی به اسرائیل به‌ویژه در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران متعهد شده حمله به کنسولگری‌اش در سوریه را تلافی کند، جدی است. عملکرد بایدن در روند جنگ غزه نیز پیامدهایی جدی خواهد داشت؛ آن هم در شرایطی که حماس همچنان پیشنهاد آتش‌بس در ازای آزادی همه گروگان‌ها را رد می‌کند. علاوه‌بر این، فشار بایدن بر اسرائیل برای تجدیدنظر در حمله زمینی به غزه احتمال ادامه فعالیت حماس را افزایش می‌دهد.»

در این یادداشت ضمن تاکید بر راهبرد خطرناک بایدن و در نظر نگرفتن فعالیت‌های جمهوری اسلامی هشدار داده شده است: «امتناع بایدن از پذیرفتن نقش خطرناک تهران نه‌تنها برای اسرائیل، بلکه برای ایالات متحده نیز خطرات جدی دارد. نباید از این غافل شد که حاکمان مذهبی جمهوری اسلامی بارها تاکید کرده‌اند اسرائیل شیطان کوچک است و آمریکا شیطان بزرگ. در واقع هدف آن‌ها حذف اسرائیل و بیرون راندن آمریکا از منطقه است که راه را برای سلطه تهران باز می‌کند. در چنین شرایطی، بایدن همچنان به جسور کردن جمهوری اسلامی و پاداش دادن به حاکمان این کشور ادامه می‌دهد.»

به اعتقاد این تحلیلگر، تقریبا در همه جنجال‌هایی که خاورمیانه را متلاطم کرده، دست جمهوری اسلامی در کار است؛ با این حال کاخ سفید از ایجاد هرگونه ارتباط سیاسی بین تهران و حماس، حزب‌الله و حوثی‌ها خودداری و طوری عمل می‌کند که گویی هر یک از گروه‌های تروریستی یک مشکل جداگانه‌اند، نه گروه‌هایی مسلح، آموزش‌دیده و تحت حمایت‌ جمهوری اسلامی ایران برای قدرت گرفتن در منطقه.

براساس این تحلیل جو بایدن در حالی تلاش می‌کند با «دورویی» در قبال جنگ اسرائیل و حماس، آرای مسلمان‌ها را به دست بیاورد که به گزارش رویترز، برخی مهمانان ضیافت افطار رئيس‌جمهوری آمریکا به دلیل نارضایتی از سیاست ایالات متحده در قبال جنگ غزه، دعوت او را رد کردند. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که تعداد دعوت‌های ردشده به اندازه‌ای بوده که کاخ سفید ناگزیر شده است به جای ضیافت افطار، برنامه دیدار با بایدن را تدارک ببیند.

به گزارش رویترز، رویداد روز سه‌شنبه در مقایسه با ضیافتی که بایدن ماه مه ۲۰۲۳ به مناسبت عید فطر در کاخ سفید برگزار کرد، بسیار کوچک‌تر بود و برخی گروه‌های مسلمان آمریکایی به دلیل ادامه کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل دعوت بایدن را رد کردند.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه