ریه بعد از ترک سیگار ترمیم می‌شود

نکته هیجان‌انگیزی تحقیق این است که هیچ‌گاه برای ترک کردن دیر نیست

ریه افرادی که سیگار را ترک کرده‌اند، سلول‌های سالم جدیدی می‌سازد تا آستر مجاری تنفسی را ترمیم کند- CHARLY TRIBALLEAU / AFP

طبق نتایج یک مطالعه، کسانی که در طول زندگی خود زیاد سیگار کشیده‌اند نیز می‌توانند با ترک آن خطر ابتلا به سرطان ریه را به طور چشمگیری کاهش دهند. دانشمندان ادعا می‌کنند که دستاوردهای ‌آن‌ها به کسانی که به مدت طولانی سیگار کشیده‌اند، امید می‌بخشد.

نتایج مطالعه انجام شده توسط مؤسسه ولکام سنگر و کالج دانشگاهی لندن، نشان می‌دهد که تعداد سلول‌های ریه - که از نظر ژنتیکی سالم هستند، در کسانی که سیگار کشیدن را ترک کرده‌اند در مقایسه با کسانی که سیگار می‌کشند بیشتر است. این نشان می‌دهد که ریه این افراد سلول‌های سالم جدیدی می‌سازد تا آستر مجاری تنفسی را ترمیم کند.

علاوه بر این احتمال سرطانی شدن این سلول‌ها در آینده کمتر است.

دکتر پیتر کمپبل، مؤلف ارشد این تحقیق از مؤسسه ولکام سنگر، می‌گوید: «کسانی که به مدت 30 یا 40 سال و بیشتر سیگاری بوده‌اند، اغلب به من می‌گویند دیگر برای ترک کردن دیر است. بدن آسیب دیده و کاری نمی‌شود کرد.»

او در ادامه گفت: «نکته هیجان‌انگیزی که تحقیق ما نشان می‌دهد این است که هیچ‌گاه برای ترک کردن دیر نیست. بسیاری از کسانی که در تحقیق ما شرکت کردند، در طول زندگی خود بیش از 15000 بسته سیگار کشیده بودند، اما ظرف چند سال بعد از ترک، در بسیاری از سلول‌های آستر مجاری تنفسی ‌آن‌ها هیچ نشانی از آسیب ناشی از تنباکو دیده نمی‌شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق گزارش مرکز تحقیقات سرطان بریتانیا، دانشمندان معتقدند از 47000 مورد سرطان ریه - که هر سال در بریتانیا گزارش می‌شود، 72 درصد ناشی از سیگار کشیدن است. در عین حال 21 درصد از مرگ‌های ناشی از سرطان نیز مربوط به سرطان ریه است.

در این مطالعه - که در مجله «طبیعت» منتشر شده است، محققان نمونه‌هایی از بافت ریه 16 شخص را بررسی کرده‌اند؛ اعضای این گروه عبارت بودند از افراد سیگاری، افرادی که قبلا سیگاری بوده‌اند، کسانی که هرگز سیگار نکشیده‌اند و کودکان.

نتایج این مطالعه نشان داد در افرادی که در حال حاضر سیگاری هستند، در مقایسه با کسانی که سیگار نمی‌کشند، از هر 10 سلول ریه، نه سلول دچار حدود 10000 جهش ژنتیکی بیشتر شده بودند و این حاصل تأثیر مستقیم مواد شیمیایی مربوط به تنباکو بود.

و در عین حال، در بیش از یک چهارم کسانی که سلول‌های آسیب‌دیده داشتند، حداقل یک جهش مستعد سرطان اتفاق افتاده بود.

اما محققان دریافتند که در کسانی که سیگار کشیدن را ترک کرده بودند «گروه قابل توجهی از سلول‌ها» در آستر مجاری تنفسی وجود داشت، که از آسیب ژنتیکی ناشی از سیگار در گذشته جان سالم به در برده بودند.

تعداد این سلول‌ها در افرادی که ترک کرده بودند، با افرادی که هرگز سیگار نکشیده بودند یکسان بود. همچنین تعداد سلول‌های سالم در افرادی که ترک کرده بودند، چهار برابر کسانی بود که سیگار می‌کشیدند.

با وجود این، دانشمندان هشدار می‌دهند همچنان این خطر وجود دارد که بخش‌های پایین‌تر ریه دچار آسیب همیشگی شوند، به طوری که فرد را به بیماری ریوی مزمن مبتلا کنند.

دکتر کیت گورز، از مؤلفین اصلی این تحقیق در کالج دانشگاهی لندن، می‌گوید حتی آن دسته از سلول‌های سالم ریه - که حاوی هزاران جهش ژنتیکی هستند، مانند بمب‌های ساعتی کوچکی هستند که منتظرند با ضربه بعدی به سوی سرطانی شدن بروند.

او می‌افزاید: «لازم است تحقیقات دیگری روی تعداد بیشتری از افراد انجام شود تا دریابیم که این سلول‌های آسیب‌دیده چگونه منجر به سرطان می‌شوند.»

گزارش بیشتر از پی‌اِی

© The Independent

بیشتر از زندگی