مقام بریتانیایی افشاگر قتل غیرنظامیان در افغانستان با خطر حبس مواجه است

جانی مرسر تا بعد از ظهر جمعه، پنجم آوریل مهلت دارد نام منابعش را به کمیته تحقیق اعلام کند

جانی مرسر، وزیر دولت در امور کهنه‌سربازان بریتانیا-JohnnyMercerUK/X@

جانی مرسر، وزیر دولت بریتانیا در امور کهنه سربازان، که از قتل غیرنظامیان افغان به دست نظامیان بریتانیایی پرده برداشت، به‌دلیل خودداری از افشای نام افرادی که این اطلاعات را به او داده‌اند، با خطر حبس روبه‌رو است.

اسکای نیوز، در گزارشی درمورد ادعاهای جانی مرسر درمورد به قتل رسیدن غیرنظامیان افغان به دست نظامیان بریتانیایی نوشت که یک ماه پیش، سر چالرز هادون کیو، رئیس گروه تحقیق درمورد این پرونده، از مرسر خواست نام افرادی را که در این مورد به او اطلاعات داده‌اند ارائه کند، اما مرسر از این کار سرباز زد. مرسر ۲۰ فوریه در اظهاراتی گفت که نظامیان بریتانیایی، در خلال سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳، در جریان عملیات‌های شبانه،۸۰ غیرنظامی افغان را در غرب افغانستان، به‌ویژه در هلمند، به قتل رسانده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود که با تحقیق درمورد گزارش‌هایی که در این زمینه دریافت کرده است به نتایجی که این گزارش‌ها را تکذیب کند دست نیافته‌ است. جانی مرسر مدتی عضو مجلس نمایندگان بریتانیا بوده و در ارتش نیز خدمت کرده است. او در سال ۲۰۱۰، همزمان با کشته شدن غیرنظامیان به دست نیروهای ویژه بریتانیایی، به افغانستان سفر کرده بود.

اسکای نیوز درمورد عواقب خودداری جانی مرسر از ارائه اطلاعات درمورد منابعش نوشت: «براساس قانون بریتانیا، در تحقیقات قانونی می‌توان افراد را وادار به ارائه مدارک و منابع کرد و امتناع افراد از این کار، ممکن است به زندانی شدنشان بینجامد.»

مهلت جانی مرسر برای ارائه اطلاعات بعدازظهر جمعه ۵ آوریل تمام می‌شود. اگر مرسر تا پایان این مهلت اطلاعات لازم را در اختیار مسئولان قرار ندهد «ممکن است با محکومیت احتمالی مواجه شود».

در جلسه کمیته تحقیق درمورد قتل غیرنظامیان افغان که با حضور جانی مرسر در فوریه گذشته برگزار شد، او صرفا اشاره کرد که این اطلاعات را «چند افسر» در اختیار او گذاشته‌اند. مرسر افزود که این اطلاعات دربردارنده «اتهامات قتل و پنهان‌کاری» است که پس از به قتل رسیدن غیرنظامیان افغان علنی نشده‌ است. مرسر با محفوظ نگه‌ داشتن نام منابع خود گفت: «تنها چیزی که می‌توانید به آن پایبند باشید صداقت شما است و من این کار را درقبال این افراد انجام خواهم داد.»

تحقیق درمورد کشته شدن غیرنظامیان افغان در دسامبر ۲۰۲۲ آغاز شد، اما نتایج این تحقیق هنوز علنی نشده‌ است. نیروهای بریتانایی در چارچوب ائتلاف بین‌المللی از اواخر ۲۰۰۱ تا اوت ۲۰۲۱ در افغانستان حضور داشتند. بیشترین نیروهای بریتانیایی در پایگاه‌های نظامی مستقر در استان‌های هلمند و قندهار حضور داشتند و ادعای کشته شدن غیرنظامیان نیز در همین مناطق مطرح شده‌ است.

بیشتر از جهان