شورای امنیت سازمان ملل حمله به غیرنظامیان افغانستان را محکوم کرد

شورای امنیت روز جمعه در مورد افغانستان تشکیل جلسه خواهد داد 

با خروج نیروهای ائتلاف، خشونت طالبان افزایش پیدا کرده است- 

WAKIL KOHSAR / AFP

شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای که پس از تایید به‌اتفاق‌آرای ۱۵ کشور عضو آن منتشر شد، اعلام کرد که حمله به شهروندان غیرنظامی در افغانستان را به «شدید‌ترین لحن» محکوم می‌کند. این قطع‌نامه که روز سه‌شنبه تصویب شد، حمله طالبان در روز ۳۰ ژوئیه به مقر سازمان ملل در شهر هرات را نیز «مشمئزکننده» نامید. در آن حمله، یک عضو نیروهای نظامی افغانستان کشته، و چند نفر زخمی شدند. 

در این بیانیه آمده است: «اعضای شورای امنیت نگرانی عمیق خود را از سطوح بالای خشونت در افغانستان در پی حمله نظامی طالبان اعلام می‌کنند و خواهان کاهش بلافاصله خشونت هستند.» 

شورای امنیت سازمان ملل از دولت افغانستان و طالبان خواست که دست به «مشارکت معنی‌دار در روند صلحی جامع، با رهبری افغانستانی‌ها و تسلط افغانستانی‌ها بزنند تا پیش‌روی فوری به سوی راه‌حل سیاسی و آتش‌بس حاصل شود.»

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «اعضای شورای امنیت بر این باورند که صلح پایدار تنها از طریق روند صلح جامع و گسترده‌ای ممکن می‌شود که تحت رهبری افغانستانی‌ها و تسلط افغانستانی‌ها باشد، و هدف آن آتش‌بس دایم و جامع و نیز حل جامع، عادلانه، و واقع‌بینانه تخاصم در افغانستان باشد.»

شورای امنیت تاکید کرد که حل تخاصمات موجود در افغانستان راه‌حل نظامی ندارد و قویا اعلام کرد که برپایی مجدد امارت اسلامی در آن کشور را به رسمیت نخواهد شناخت. این شورا همچنین یادآوری کرد که حمله عامدانه به غیرنظامی‌ها و خدمه سازمان ملل، می‌تواند جنایت جنگی محسوب شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«امارت اسلامی افغانستان» نام دولتی بود که طالبان در سال ۱۹۹۶، پس از تصرف کابل، بر پا کردند. آن حکومت تنها از سوی امارات متحده عربی و پاکستان به رسمیت شناخته می‌شد و در سال ۲۰۰۱، در پی حمله نظامی تحت رهبری آمریکا به افغانستان، به دست «ائتلاف شمال» (که ادامه دولت اسلامی افغانستان پیش از به‌قدرت رسیدن طالبان بود) سرنگون شد. طالبان همچنان خود را «امارت اسلامی افغانستان» می‌نامد و از پرچم سفید آن استفاده می‌کند. 

یوناما، هیات معاونت سازمان ملل در افغانستان، نیز با صدور بیانیه‌ای گفت که این شهروندان غیرنظامی هستند که بیش از همه از ادامه خشونت در آن کشور لطمه می‌خورند. شورای امنیت در بیانیه اخیر خود بر حمایت از یوناما نیز تاکید کرده است. 

بیانیه شورا در پی آن صادر می‌شود که شهر کابل در روز سه‌شنبه شاهد انفجار بزرگی در نزدیکی «منطقه سبز» بود که بسیاری از ساختمان‌های دولتی و سفارتخانه‌های خارجی در آن واقع شده است. طبق آمار وزارت بهداشت افغانستان، حداقل سه نفر در اثر آن حمله کشته، و چندین نفر زخمی شدند. به گفته مقامات امنیتی، آن حادثه ناشی از انفجار بمبی  بود که در یک خودرو کار گذاشته شده بود و هدف از آن، خانه یکی از نمایندگان مجلس بوده است. 

روز سه‌شنبه، استفان دوجاریچ، سخنگوی سازمان ملل، در دیدار با روزنامه‌‌نگاران در نیویورک گفت که  در ۲۴ ساعت گذشته، در شهر لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند، ۴۰ نفر کشته و ۱۱۸ نفر زخمی شده‌اند. در شهر قندهار در جنوب کشور، نیز پنج غیرنظامی کشته و ۴۲ نفر زخمی شده‌اند. 

آقای دوجاریچ گفت: «به گفته یوناما، حمله زمینی طالبان و حملات هوایی ارتش ملی افغانستان بیشترین لطمه را می‌زنند»، و افزود که «عمیقا نگران تیراندازی‌های گسترده و تخریب اماکن بهداشتی و خانه‌های غیرنظامیان» است. یوناما گفت، تمام طرف‌های ذینفع باید تلاش بیشتری برای حفاظت از غیرنظامی‌ها به‌کار بندند، وگرنه «شاهد تاثیراتی فاجعه‌بار خواهیم بود.»

به گزارش اسوشیتدپرس، به نقل از دیپلمات‌هایی که بدون افشای نامشان سخن گفتند، شورای امنیت روز جمعه در مورد شرایط بد افغانستان تشکیل جلسه علنی خواهد داد. 

در پی خروج نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان، در ماه‌های گذشته جنگ بین دولت آن کشور و طالبان شدت گرفته است. نیروهای طالبان سخت در تلاش تصاحب مراکز استان‌ها، از جمله لشکرگاه، هرات، و قندهار هستند و در حال حاضر حدود نیمی از روستاها و برخی شهرهای کوچک کشور را در اختیار دارد.

آقای دوجاریچ گفت، نهادهای کمک به پناهجویان سازمان ملل به شمار روزافزون مردمی که از آن کشور می‌گریزند، کمک می‌کنند. او اشاره کرد که در سال جاری نزدیک به ۳۶۰ هزار شهروند افغانستان از کشورشان گریخته‌اند. 

صندوق جمعیت سازمان ملل نیز گروه‌های سیار بهداشتی به افغانستان اعزام کرده است تا کمک‌های فوری ارائه دهند.

بیشتر از جهان