عفو بین‌الملل: روند اخراج مهاجران افغان از پاکستان ناشفاف و خودسرانه است

سازمان عفو بین‌الملل از پاکستان خواست که اخراج مهاجران افغان را متوقف کند

مهاجران افغان در اردوگاهی در نزدیکی مرز پاکستان با افغانستان در معرض اخراج - AFP

سازمان عفو بین‌الملل روز پنجشنبه ۱۶ فروردین، در بیانیه‌ای از دولت پاکستان خواست تا از نادیده گرفتن درخواست‌های جهانی برای توقف اخراج مهاجران افغان دست بردارد و این روند را متوقف کند. این درخواست در حالی مطرح شد که دولت پاکستان اعلام کرده است پس از عید فطر اخراج مهاجران افغان از این کشور را تسریع می‌کند.

جیمز جنیون، مسئول کارزار حقوق پناهندگان و مهاجران در سازمان عفو بین‌الملل، در این بیانیه گفت: «بی‌توجهی بی‌رحمانه مقام‌های پاکستان به آزار و شکنجه، نقض جدی حقوق بشر و فاجعه انسانی که در انتظار پناهندگان افغان در صورت اخراج به افغانستان تحت کنترل طالبان است، دل‌خراش است.»

 او گفت که دولت جدید پاکستان به جای توجه به درخواست های مکرر جهانی برای توقف اخراج مهاجران، اکنون «به طرز ناامیدکننده‌ای روند اخراج را به دارندگان کارت شهروندی افغانستان (ACC) نیز گسترش داده است.»

سازمان عفو بین‌المللی تصمیم دولت پاکستان مبنی بر اخراج پناهجویان افغان را فاقد شفافیت و خودسرانه  خواند و گفت که اخراج مهاجران به ویژه کسانی که کارت شهروندی افغانستان را دارند، اعتبار اسناد صادر شده توسط خود دولت پاکستان را زیر سوال قرار می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارت شهروندی افغانستان، سندی است که از سوی دولت پاکستان برای مهاجران برای اثبات هویت آنها صادر شده و معمولا هر سال تمدید می‌شود.

بر اساس آمار رسمی کمسیاریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان، در سال ۲۰۱۷ برای حدود ۸۴۰ هزار مهاجر افغان در پاکستان این کارت صادر شد. اما دولت پاکستان به تازگی اعلام کرد که حتی دارندگان این کارت را نیز اخراج می‌کند. دولت پاکستان اخیرا اعلام کرد که در مجموع ۸۰۰ هزار مهاجر افغان دارای کارت شهروندی افغانستان (ACC) در پاکستان زندگی می‌کنند.

پیش از این دولت پاکستان از ماه اکتبر سال گذشته اخراج مهاجران افغانی که هیچ گونه مدارک قانونی هویتی یا سند اقامت در پاکستان نداشتند را آغاز کرده بود. از آن زمان تا اکنون بر اساس گزارش سازمان ملل متحد بیش از ۵۰۰ هزار مهاجر افغان و خانواده‌هایشان، به افغانستان بازگشته‌اند.

در همین حال سازمان عفو بین‌الملل در این بیانیه تاکید کرده است که «طرح بازگرداندن اتباع خارجی غیرقانونی» پاکستان با قوانین حقوق بشر بین‌المللی و پناهندگان در تناقض است و جان همه پناهجویان افغان را به خطر می‌اندازد.

جیمز جنیون در این بیانیه گفت: «این تصمیم جان بیش از ۸۰۰ هزار پناهجوی افغان را در سراسر پاکستان به خطر می اندازد و موج دیگری از آزار و اذیت و بازداشت را پس از ماه رمضان ایجاد می‌کند.»

سازمان عفو بین‌الملل، سازمان ملل متحد و دیگر سازمان‌های حقوق بشری در شش ماه گذشته بارها از دولت پاکستان خواسته اند که این روند را متوقف کند زیرا این روند ناقض حقوق پناهندگان و حقوق بشر بین‌المللی، به ویژه اصل «بازنگرداندن پناهجویان» است. زیرا بازگشت بسیاری از مهاجران افغان به ویژه زنان، خبرنگاران، فعالان حقوق بشر، کارکنان دولتی و نظامیان پیشین، هنرمندان و مقام‌های سیاسی پیشین به کشوری که اکنون از سوی طالبان اداره می‌شود خالی از خطر نیست.

سازمان عفو بین‌الملل گفته است که در شش ماه گذشته پس از آغاز روند اخراج اجباری مهاجران افغان از پاکستان، موارد نقض حقوق بشر، آزار و اذیت، بازداشت و بدرفتاری با مهاجران افغان را مستند کرده است.

بیشتر از جهان