بازگشت اسرائیل به میز مذاکره؛ تل‌آویو منتظر پاسخ حماس برای دستیابی به توافق است

دفتر بنیامین نتانیاهو ضمن تمجید از میانجیگری مصر برای این دور از مذاکرات اعلام کرد پیشنهاد جدیدی به حماس ارائه شده است

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در حضور جمعی از سربازان ارتش ـ X / @IsraeliPM

پایگاه خبری تایمز اسرائیل با انتشار گزارشی خبر داد که تیم مذاکره‌کننده اسرائیل در حالی روز سه‌شنبه از قاهره به خانه بازگشت که تل‌آویو امیدوار است بتواند به شرایطی برای توافق آزادی گروگان‌های غزه دست یابد.

به نوشته این خبرگزاری، دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به نمایندگی از موساد که مذاکرات قاهره را رهبری کرد، اعلام داشت: «در جریان مذاکرات، با میانجیگری موثر مصر، پیشنهادی به‌روز برای حماس ارائه شد تا به آن رسیدگی کند. اسرائیل از میانجی‌ها انتظار دارد که قدرت بیشتری در برابر حماس نشان دهند تا مذاکرات به سمت توافق پیش برده شود.»

نمایندگان مذاکره‌کننده از سوی اسرائیل را مقامات موساد، سازمان اطلاعات داخلی اسرائیل (شین‌بت) و همچنین مقام‌هایی از ارتش تشکیل می‌دادند.

یک مقام آگاه گفتگوکننده با تایمز اسرائیل اعلام کرد که گزارش‌های مبنی بر انجام نشدن پیشرفت در قاهره نادرست است و جای امیدواری وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آخرین دور گفت‌وگوها روز یکشنبه پس از آن آغاز شد که بنیامین نتانیاهو موافقت کرد مذاکرات غیرمستقیم با حماس از سر گرفته شود.

در حالی که طی روزهای گذشته ده‌ها هزار معترض با حضور در خیابان‌ها نخست‌وزیر اسرائیل را به رها کردن گروگان‌ها متهم کردند، نتانیاهو در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که تمایل به انجام هر اقدامی برای بازگرداندن گروگان‌ها را درک می‌کند و افزود که در این آرزو با تظاهرکنندگان شریک است. نتانیاهو تاکید کرد: «من به عنوان نخست‌وزیر اسرائیل همه کاری می‌کنم تا عزیزانمان را به خانه بازگردانم.»

در حالی که مذاکرات پیشین با حماس به بن‌بست رسیده بود، نتانیاهو تاکید کرد که اسرائیل در مذاکرات انعطاف نشان می‌دهد اما حماس موضع خودش را مدام سخت‌تر می‌کند. نخست‌وزیر اسرائیل در عین حال افزود که خواسته‌های حماس پیامدهای امنیتی خواهد داشت، اما او نمی‌تواند علنی به آنها بپردازد.

نتانیاهو با بیان این که رویکرد حماس بازگرداندن گروگان‌ها را به خانه دشوارتر می‌کند، ادامه داد: «اگر ما هر دو روز یک بار در مقابل تقاضای جدیدی تسلیم شویم، آیا این معامله به نتیجه می‌رسد؟»

هاآرتص روز شنبه به نقل از یک منبع اسرائیلی نوشت که مذاکرات قاهره به بن‌بست رسیده است زیرا حماس از نشان دادن انعطاف در مورد درخواستش مبنی بر اجازه بازگشت تمامی ساکنان شمال غزه، آزادی بیشتر اسرا، تعهد اسرائیل به پایان دادن جنگ و خروج تمامی نیروهای ارتش اسرائیل از غزه خودداری کرده است.

هفته گذشته، حماس سازش‌هایی را که بین اسرائیل، مصر، قطر و ایالات متحده در دوحه انجام شد رد کرد و تل‌آویو بیشتر تیم مذاکره‌کننده‌اش را فراخواند.

در دور جدید مذاکرات، دیوید بارنیا، رئیس موساد و رونن بار، رئیس شین‌بت حضور نداشتند، اما انتظار می‌رود اگر حماس پاسخ مثبتی را ارسال کند به رایزنی‌های بعدی بپیوندند.

بنا بر گزارش‌ها، بارنیا به کابینه جنگ اطلاع داده است که اگر اسرائیل بخواهد در مورد بازگشت آوارگان غزه به خانه‌هایشان در بخش شمالی موافقت کند، معامله آزادی گروگان‌ها همچنان امکان‌پذیر است. با این حال گفته می‌شود که سایر مقام‌های اسرائیلی تا حد زیادی این ایده را رد کرده‌اند و می‌گویند به دنبال جلوگیری از تجدید فعالیت حماس در مناطقی‌اند که پیشتر پاکسازی شده است.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل و هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل با رویکرد بارنیا مخالفت کرده و گفتند که زمان ملایمت در مذاکرات نیست. در عوض، آن دو استدلال کردند که ارتش اسرائیل باید برای حمله به رفح آماده شود. نتانیاهو نیز پیشنهاد بارنیا را رد و از اعلام علنی این که ارتش اسرائیل برای حمله به رفح آماده می‌شود، حمایت کرد.

در حالی که حماس هر گونه آزادی گروگان‌های بیشتر را مشروط به تعهد اسرائیل برای پایان دادن به جنگ کرده است، اسرائیل تاکید دارد که عملیات نظامی‌اش برای از بین بردن توانایی‌های حماس پس از اجرای هرگونه توافق آتش‌بس گروگان‌ها از سر گرفته خواهد شد.

در حمله حماس به اسرائیل در روز هفتم اکتبر، ۲۵۳ نفر گروگان گرفته شدند و اکنون گمان می‌رود حدود ۱۳۰ گروگان در غزه باقی مانده باشند. ده‌ها گروگان بر اساس توافق آتش‌بس قبلی در ماه نوامبر آزاد شدند و برخی دیگر از سوی اسرائیل نجات یافتند. ارتش اسرائیل تایید کرده است که دست‌کم ۳۴ نفر از گروگان‌ها دیگر زنده نیستند.

مصر، قطر و ایالات متحده برای کاهش اختلاف بین اسرائیل و حماس بر سر چگونگی آتش‌بس تلاش می‌کنند، زیرا سازمان ملل درباره تشدید بحران انسانی، به ویژه در شمال غزه هشدار داده و اعلام کرده است در جایی که هنوز حدود ۳۰۰ هزار نفر زندگی می‌کنند، وقوع قحطی بسیار نزدیک است.

بیشتر از جهان