سنا و رای وتو در مقابل مصوبه محدودیت اختیارات جنگی رئیس‌جمهور

طرح ممنوعیت تامین مالی اقدام نظامی علیه ایران با ۲۲۸ رای به تصویب رسید

مصوبه مجلس نمایندگان باید به تایید سنا برسد-Alex Edelman / AFP

مجلس نمایندگان آمریکا دو طرح مربوط به اختیارات جنگی رئیس‌جمهور امریکا را تصویب کرد. رئیس‌جمهور آمریکا پس از حمله‌های تروریستی ۱۱ سپتامبر به برج‌های دوقلو در نیویورک از اختیارات بیشتری برای مقابله با تروریسم برخوردار شده بود.  قانون ای.یو.ام.اف که در سال ۲۰۰۲ تصویب شد به رییس جمهور آمریکا اختیارهای مشخصی در استفاده از نیروی نظامی در جریان جنگ عراق داد.

اکنون مجلس نمایندگان آمریکا این اختیارات را که مبنایی برای حمله به عراق و همچنین هدف قرار دادن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس به‌شمار می‌رفت، محدود کرده است. به گزارش آسوشیتدپرس، طرح ممنوعیت تامین مالی برای اقدام نظامی علیه ایران با ۲۲۸ رای موافق، در برابر ۱۷۵ رای مخالف، و قطعنامه دیگری برای لغو اختیارات رئیس‌جمهور بر اساس قانون ای‌.یو.ام.اف تصویب شد.

افزایش‌ تنش‌ها بین ایران و آمریکا در چند ماه اخیر و ریسک درگیری نظامی بین دو طرف از جمله دلایلی است که این طرح به مجلس نمایندگان آمریکا ارایه شد. 

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا قبلا وعده‌ داده بود که این مصوبه را وتو می‌کند. او روز گذشته نیز از نمایندگان خواسته بود از «آمریکای باعظمت» حفاظت کنند.

با این حال رفتار ترامپ پس از سرنگونی پهپاد آمریکایی بر فراز تنگه هرمز در تابستان امسال و همچنین حمله موشکی سپاه به پایگاه‌ عین‌الاسد در ماه گذشته که در آن بیش از ۶۰ سرباز آمریکایی دچار علایم ضربه مغزی شدند، نشان داد که به دنبال یک اقدام نظامی تمام عیار در منطقه نیست. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مصوبه‌ها باید به تایید سنا برسند که با توجه به اکثریت جمهوریخواه سنا، موافقت با آن تضمین شده نیست.

سنای آمریکا این روز‌ها درگیر استیضاح ترامپ است.

همزمان با این مصوبه‌ها، برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از تمدید چهار معافیت از تحریم‌های هسته‌ای برای ۶۰ روز دیگر خبر داد و اعلام کرد که علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته است. هوک صالحی را به نقش‌آفرینی در نقض تعهدات هسته‌ای ایران متهم کرد.

به گزارش ایرنا، عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این اقدام گفت : «تحریم صالحی هیچ تاثیری بر پیشرفت برنامه های هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران نخواهد داشت.»

بیشتر از