مشروبات الکلی در «کل دوره بارداری» خطرناک است

اطلاعات صنعت مشروب‌سازی در مورد اثر الکل بر سلامت جنین گمراه‌کننده‌ است

برای مصرف مشروب در دوران بارداری هیچ سطح بی‌خطری وجود ندارد - Shutterstock / SpeedKingz

به گفته کارشناسان، نوشیدن مشروبات الکلی در دوران بارداری می‌تواند به کم‌وزنی کودک به هنگام تولد و ضعف قابلیت‌های شناختی منجر شود.

محققان دانشگاه بریستول در پژوهشی که در مجله بین‌المللی همه‌گیری‌شناسی منتشر شده است، درباره اثر مصرف مشروب در دوران بارداری بر روی نوزاد تحقیق کرده‌اند.

این گروه ۲۳ بررسی انتشاریافته در مورد مصرف مشروبات الکلی در دوران بارداری را ارزیابی کردند و به شواهدی دست یافتند که نشان می‌دهد این کار می‌تواند به کاهش وزن نوزاد به هنگام تولد و تضعیف قابلیت‌های شناختی او منجر شود.

این محققان می‌گویند نخستین بار است که نتایج شماری از بررسی‌های دارای طرح‌های گوناگون در باره اثرات مصرف مشروب در دوران بارداری را مقایسه می‌کنند.

بررسی‌های سنتی مثل آزمون‌های اتفاقی واپایش‌شده، جزو شیوه‌های این تحقیق بود که در کنار راهبردهای دیگری به کار گرفته شده است؛ مثل مقایسه کودکان هم‌خانواده‌ای که مادرشان مصرف مشروب را در فاصله بین بارداری‌ها قطع کرده یا افزایش داده است.

در گذشته، تحقیق درباره این موضوع فقط از طریق بررسی‌های «مشاهده‌ای» انجام می‌گرفت، که در آن شرکت‌کنندگان در تحقیق در معرض عامل مخاطره‌ای قرار دارند و محققان آن را تغییر نمی‌دهند.

کارشناسان این تحقیق نتیجه‌گیری کرده‌اند که زنان همچنان باید از توصیه‌های مندرج در راهنمای متصدیان ارشد بهداشتی بریتانیا، که آن‌ها را از مصرف مشروب در تمام سه‌ماهه‌های بارداری پرهیز می‌دهد، پیروی کنند.

دکتر لوییزا زوکولو، استاد ارشد رشته همه‌گیری‌شناسی دانشگاه بریستول، می‌گوید: «مجموعه شواهدی که نشان‌گر آسیب‌رسانی الکل به نوزادِ درون شکم مادر است رو به افزایش است و بررسی ما نخستین تحقیق راجع به تمامی پژوهش‌های انجام‌گرفته درباره چنین موضوعی است.»

او افزود: «تحقیق ما موید اجماع علمی کنونی در این باره است؛ مصرف مشروب در دوران بارداری می‌تواند بر قابلیت‌های شناختی کودک در مراحل بعدی زندگی، از جمله بر تحصیل او اثر منفی بگذارد و همچنین باعث کاهش وزن نوزاد در هنگام تولد شود.»

زاکولو همچنین گفت، این یافته‌ها «بسیار مهم است» زیرا تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که صنعت مشروبات الکلی، در مورد اثرات واقعی مصرف مشروب در دوران بارداری بر سلامت، اطلاعات گمراه‌کننده‌ای منتشر می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اکتبر سال ۲۰۱۹، کارشناسان مدرسه عالی بهداشت و طب استوایی لندن و کالج سلطنتی لندن، تحقیقی درباره نهادهای کمک‌گیرنده از صنعت مشروبات الکلی و روش‌های اطلاع‌رسانی آن‌ها در مورد مصرف مشروب الکلی در دوران بارداری انجام دادند.

این گروه وبسایت ۲۳ شرکت را - که توسط صنعت مشروبات الکلی تأمین حمایت می‌شوند (شامل درینک‌ویر بریتانیا و درینک‌وایز استرالیا) و ۱۹ سازمان بهداشت عمومی (شامل انتخاب‌های ان‌اچ‌اس و اداره دولتی جلوگیری از بیماری و ترویج بهداشت) را ارزیابی کردند.

محققان دریافتند احتمال آنکه شرکت‌های حمایت‌شده از سوی صنعت مشروبات الکلی، راجع به نشانگان جنینی ناشی از الکل اطلاع‌رسانی کنند، کم‌تر از سازمان‌های بهداشت عمومی است. اگر زن باردار مشروب الکلی مصرف کند، نوزاد درون شکمش دچار این نارسایی بهداشتی می‌شود.

با ننوشیدن مشروب در کل دوران بارداری، میزان خطر برای نوزاد را به حداقل برسانید. اگر باردار هستید، ممکن است باردار باشید یا در پی باردار شدن هستید بی‌خطرترین کار آن است که هرگز مشروب ننوشید.

هم‌چنین کم‌تر احتمال آن وجود دارد که شرکت‌های مورد حمایتِ صنعت مشروبات الکلی، به زنان باردار توصیه کنند به هیچ وجه مشروبات الکلی مصرف نکنند و بیش‌تر احتمال دارد که «تاکید کنند هیچ چیز قطعی» در مورد مصرف مشروب در دوران بارداری وجود ندارد.

در حالی که طبق اعلام موسسه خیریه کودکان تامیز «برای مصرف مشروب در دوران بارداری هیچ سطح بی‌خطری وجود ندارد.»

این موسسه خیریه می‌گوید: «وقتی زن باردار مشروب می‌نوشد الکل از طریق جریان خون و جفت به کودک می‌رسد و ایمن‌ترین کار آن است که به هیچ وجه مشروب مصرف نکنند.»

این سازمان افزود: «به‌خصوص در سه ماه نخست بارداری نباید مشروب مصرف کرد، زیر بیشترین رشد و شکل‌گیری نوزاد در این دوره انجام می‌گیرد.»

© The Independent

بیشتر از زندگی