مالزی ارتباط بین مظنون اسرائیلی با یک «گروه جنایتکار» را بررسی می‌کند

فرد مظنون به مقام‌های مالزی گفته که به قصد تعقیب یک شهروند اسرائیلی دیگر وارد خاک مالزی شده است

رضاالدین حسین، بازرس کل پلیس مالزی در کنفرانس خبری‌ــ AFP

پلیس مالزی در بحبوحه تحقیقات گسترده درباره فرد مسلحی که به‌تازگی در پایتخت این کشور دستگیر شده، اعلام کرد در حال بررسی گزارش‌هایی است که از ارتباط این فرد با یک «گروه جنایتکار اسرائیلی» خبر می‌د‌هد.

پلیس مالزی روز ۲۷ مارس (هشتم فروردین) اعلام کرد یک مرد ۳۶ ساله‌ دارای پاسپورت اسرائیلی را که شش اسلحه و ۲۰۰ گلوله داشته، در هتلی در کوالالامپور دستگیر کرده است. این فرد روز ۱۲ مارس با یک پاسپورت جعلی فرانسوی از امارات متحده عربی وارد مالزی شده بود.

در همان زمان، رضاالدین حسین، بازرس کل پلیس مالزی، گفت که مظنون پس از ورود به مالزی این سلاح‌ها را سفارش داده و هزینه آن‌ها را با ارز دیجیتال پرداخت کرده است. این مقام پلیس مالزی احتمال اینکه فرد بازداشت‌شده یکی از اعضای سازمان اطلاعات اسرائیل باشد، رد نکرد؛ هرچند مظنون به پلیس گفته که در پی اختلاف خانوادگی و برای تعقیب یک شهروند اسرائیلی دیگر وارد مالزی شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رضاالدین حسین درباره این ادعا گفت: «ما به این روایت اعتماد نداریم و احتمال می‌دهیم که پای هدف دیگری در میان باشد.»

پلیس مالزی روز جمعه سه شهروند مالزی از جمله یک زن و شوهر را هم به ظن تهیه سلاح و ایفای نقش راننده برای مظنون اسرائیلی بازداشت کرد. از خودرو این زوج نیز یک قبضه کلت کمری کشف شد.  

در ادامه تحقیقات، بازرس کل پلیس کوالالامپور روز سه‌شنبه اعلام کرد گزارش‌های اطلاعاتی را مبنی بر اینکه فرد مسلح بازداشت‌شده عضو یک گروه جنایتکار اسرائیلی است، بررسی می‌کند و برای تکمیل این پرونده به دنبال مظنون‌های بیشتر است.

پیش‌تر روزنامه تایمز اسرائیل به نقل از رسانه‌های عبری‌زبان گزارش داده بود که تبعه اسرائیلی بازداشت‌شده عضو یک گروه جنایتکار است و با هدف ترور یکی از اعضای گروه رقیب وارد مالزی شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رضاالدین حسین هم روز سه‌شنبه تایید کرد که مظنون به مقام‌های مالزی گفته که به قصد تعقیب یک شهروند اسرائیلی دیگر وارد خاک مالزی شده است اما درعین‌ حال اضافه کرد که برخی سوالات و ابهام‌ها همچنان به قوت خود باقی است؛ از جمله اینکه چرا متهم یک فرد را با شش اسلحه تعقیب می‌کرده است. بازرس کل پلیس کوالالامپور در ادامه افزود که ‌نمی‌توان این احتمال را که مظنون برنامه‌های دیگری هم داشته است، کاملا کنار گذاشت.

بررسی‌های پلیس درباره این پرونده هنوز به پایان نرسیده، با این‌ حال براوردها حاکی از آن است که این تبعه اسرائیلی با مجازات سخت روبرو خواهد شد زیرا حمل غیرقانونی سلاح گرم در مالزی مجازات شلاق، حبس ابد و حتی اعدام دارد.

مالزی از کشورهایی است که در جریان جنگ غزه به‌شدت از اسرائیل انتقاد کرد. این دو کشور روابط دیپلماتیک ندارند و حالا مالزی در تلاش برای تشدید امنیت مرزهایش است. سال ۲۰۱۸، یک دانشمند فلسطینی در کوالالامپور در عملیاتی که گروه شبه‌نظامی حماس آن را به موساد نسبت داد، کشته شد اما اسرائیل هرگونه نقش داشتن در این ماجرا را تکذیب کرد.  

اکنون با دستگیری این تبعه اسرائیل، پلیس مالزی، تدابیر امنیتی برای محافظت از پادشاه، نخست‌وزیر و دیگر مقام‌ها را افزایش داده و در حالت آماده‌باش قرار گرفته است.

مالزی کشوری با اکثریت مسلمان و حامی فلسطین است و بر مبنای گزارش آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، حدود ۶۰۰ پناهجوی فلسطینی در این کشور زندگی می‌کنند.

بیشتر از جهان