رویترز: بانک‌های مالزی در حال بستن حساب‌های ایرانیان هستند

قبلا گزارش‌هایی در مورد تلاش جمهوری اسلامی برای دور زدن تحریم‌ها در مالزی منتشر شده بود

عکس از شفقنا

اوایل تیرماه بود که نشریه نیکی ژاپن گزارش داد به اسنادی دست یافته که نشان می‌دهد، ایران نفت خود را به تنگه مالاکا در مالزی انتقال می‌دهد و از این طریق آن را به بازارهای آسیایی از جمله چین می‌رساند.

در دور قبلی تحریم‌های نفتی پیش از برجام نیز بابک زنجانی که هم اکنون به اتهام باز نگرداندن پول نفت در زندان به سر می‌برد، از طریق تاسیس شرکت‌های پوششی در شماری از کشورها از جمله مالزی، تحریم‌های نفتی را دور می‌زد.

اکنون رویترز گزارش داده که بانک‌های مالزی در حال مسدود کردن حساب‌های مشتریان ایرانی خود هستند و بیش از ۱۰ نفر از ایرانیانی که حساب آنها بسته شده در گفتگو با این خبرگزاری بریتانیایی، این خبر را تایید کرده‌اند.

مقامات جمهوری اسلامی بارها به روشنی اعلام کرده‌اند که از هر روش و ابزاری که لازم باشد برای دور زدن تحریم‌ها استفاده می‌کنند و اکنون پیامد این اقدام متوجه شهروندان ایرانی شده که در مالزی زندگی می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رویترز با اشاره به اینکه بانک‌های مالزی اصولا در ارتباط با ایرانیان سخت‌گیرتر از شهروندان دیگر کشورها هستند، می‌نویسد:«در ماه‌های اخیر حساب‌های بانکی ایرانیان در مقیاسی وسیع مسدود شده است».

برآوردها حاکی از آن است که حدود ۱۰ هزار ایرانی در مالزی زندگی می‌کنند و در سال‌های اخیر همواره با مشکلاتی در زمینه نقل و انتقال پول در حجم زیاد مواجه بوده‌اند.

این در حالی است که مقامات خزانه‌داری و وزارت امور خارجه آمریکا اخیرا طرحی مشترکی را اعلام کرده‌اند که بر اساس آن بانک‌های آمریکایی باید هرگونه نقل و انتقال مالی مرتبط با ایران در تجارت‌های خارجی خود را ثبت کرده و اطلاع دهند. به این ترتیب بانک‌های مالزی که با بانک‌های آمریکا همکاری دارند نیز در روابط خود با مشتریان ایرانی محافظه‌کار‌تر می‌شوند.

البته وزارت خزانه‌داری آمریکا هنوز در مورد تاثیر سختگیری‌های آمریکا بر بسته شدن حساب‌های بانکی ایرانیان در مالزی اظهار نظر نکرده و مقامات دولت مالزی نیز واکنشی نشان نداده‌اند.

ایرانیان مقیم مالزی می‌گویند اخیرا از بانکهای RHB و CIMB مالزی نامه‌هایی دریافت کرده‌اند، مبنی بر اینکه این بانک‌ها دیگر قادر به ادامه روابط بانکی خود با مشتریان ایرانی نیستند. در این نامه به دلیل قطع ارتباط اشاره‌ای نشده است.

رویترز می‌گوید سفارت ایران در کوالالامپور اعلام کرده که در حال تلاش برای حل این مشکل است. در پاسخ سفارت ایران به این خبرگزاری بریتانیایی آمده است که شرکت‌های ایرانی نیز تحت تاثیر مواضع جدید بانک‌های مالزی قرار گرفته‌اند و انتظار می‌رود مذاکرات با حسن نیت و همکاری مقامات مالزی به نتیجه مثبت برسد.