فاکس نیوز: بعید است تهران حمله به کنسولگری‌‌اش در دمشق را تلافی کند

احتمال دارد جمهوری اسلامی به‌جای حمله مستقیم به اسرائیل به نیروهای نیابتی و سایر شیوه‌ها متوسل شود

در پی حمله هوایی اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق، ناظران بعید می‌دانند که تهران به این حمله پاسخ مستقیم بدهد و معتقدند از نیروهای نیابتی‌اش استفاده خواهد کرد.

بیل روجیو، دبیر تحریریه نشریه لانگ‌ وار (Long War)، به فاکس نیوز دیجیتال گفت:‌ «با توجه به هدف و محل حمله‌ــ ساختمان مجاور کنسولگری‌ــ پیش‌بینی می‌کنم که ایرانی‌ها پاسخ بدهند. دشوار است بگوییم ایرانی‌ها چطور پاسخ می‌دهند. شاید سعی کنند اسرائیلی‌ها را در خارج از کشور هدف قرار دهند، و شاید از اهرم گروه‌های شبه‌نظامی‌ استفاده کنند‌ــ حزب‌الله، حوثی‌ها، و شبه‌نظامیان عراقی و سوری‌ــ تا به اهدافی در خاک اسرائیل حمله کنند.»

در حمله دوشنبه شب به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق، محمدرضا زاهدی، از فرماندهان ارشد نیروی قدس سپاه، و همین‌طور تعدادی دیپلمات ایرانی کشته شدند. اسرائیل در مورد این حمله هنوز اظهارنظری نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ییگال کارمن، مشاور سابق دو نخست‌وزیر اسرائیل در مقابله با تروریسم و بنیان‌گذار و مدیر موسسه پژوهش رسانه‌ای خاورمیانه (MEMRI)، به فاکس نیوز دیجیتال گفت: «سیاست‌های خامنه‌ای در این سال‌ها بزدلانه بوده است. الگوی واکنش ایران این‌طور است که وقتی احساس کند طرف مقابل می‌ترسد، پیشروی می‌کند، و وقتی طرف مقابل قدرت بازدارندگی نشان می‌دهد، عقب‌نشینی می‌کند.»

او در ادامه افزود اسرائیل با حمله به ساختمان رسمی دولت ایران در دمشق، این پیام را به جمهوری اسلامی داد که دیگر به بازی نیابتی ادامه نخواهد داد و هشدار داد که به‌رغم درگیری در جنگ غزه، آماده رویارویی مستقیم با جمهوری اسلامی است.

به عقیده کارمن، رهبر جمهوری اسلامی باز هم سراغ بازی نیابتی خواهد رفت زیرا در حال حاضر آمادگی جنگی تمام‌عیار با اسرائیل را ندارد.

کسی باب، عضو موسسه مطالعات امنیت ملی در تل‌آویو و استاد دانشکده امور بین‌الملل نورمن پترسون در اتاوا، به فاکس نیوز دیجیتال گفت اسرائیل با حمله اخیر به دشمنانش پیام داد که هیچ‌کس در امان نیست و این حمله «یک ضربه سازمانی جدی» به جمهوری اسلامی خواهد بود و توانایی سپاه پاسداران در «بسیج نیرو، برنامه‌ریزی، و انجام حملات موثر» را مختل می‌کند و در عین حال، روحیه رهبران جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی‌‌شان را به هم می‌ریزد.

به‌رغم تهدید جمهوری اسلامی، باب معتقد است حزب‌الله، ایران و سایر طرف‌هایی که ممکن است پاسخ بدهند نمی‌خواهند با اسرائیل وارد جنگی تمام‌عیار شوند، و احتمالا به گونه‌ای پاسخ می‌دهند که به رویایی نظامی منجر نشود.

اما به عقیده جو تروزمن، تحلیلگر ارشد در بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها و کارشناس امور ایران، هرچند جمهوری اسلامی معمولا از درگیری مستقیم با اسرائیل پرهیز کرده و از نیروهای نیابتی استفاده کرده است، حمله دمشق در مقایسه با حملات قبلی به نیروهای قدس سپاه در سوریه مستقیم‌تر بوده است و ممکن است پاسخی جدی‌تر و قوی‌تر در پی داشته باشد.

او هشدار داد: «این تغییر تاکتیک حاکی از آن است که درگیری میان ایران و اسرائیل ممکن است وارد مرحله‌ای جدید و احتمالا خطرناک‌تر شود.»