رهبر اپوزیسیون اسرائیل: وقت جایگزین کردن نتانیاهو فرا رسیده است

حزب لیکود به رهبری نتانیاهو بزرگ‌ترین حزب در ائتلاف حاکم اسرائیل است و شامل احزاب تندرو ملی‌گرا و مذهبی است

یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل، سال گذشته برای مدت کوتاهی نخست‌وزیر بود- Menahem KAHANA / AFP

یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل، روز پنجشنبه ۱۶ نوامبر، گفت زمان آن رسیده است که یک نخست‌وزیر جدید به جای بنیامین نتانیاهو در این سمت قرار بگیرد.

او همچنین گفت که تشکیل یک دولت وحدت به رهبری حزب راست‌گرای لیکود نتانیاهو حمایت گسترده‌ای خواهد داشت. 

لاپید که سیاست‌مداری میانه‌رو به شمار می‌رود، سال گذشته برای مدت کوتاهی نخست‌وزیر اسرائیل بود. او در اظهارات جدیدش تخمین زد که اکثریت بزرگی از ۱۲۰ قانونگذار کنست یا پارلمان اسرائیل، به چنین ائتلافی خواهند پیوست. 

او اظهاراتش را در حالی بیان کرد که حمله نظامی اسرائیل علیه مواضع گروه شبه‌نظامی حماس در نوار غزه ادامه دارد. در حمله غافلگیرکننده این گروه مسلح تحت حمایت جمهوری اسلامی به اسرائیل در هفتم اکتبر، بیش از ۱۲۰۰ اسرائیلی کشته و ۲۴۰ نفر به گروگان گرفته شدند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لاپید در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس، توییتر سابق، نوشت: «زمان آن رسیده است که ما یک دولت بازسازی ملی تشکیل دهیم. لیکود این دولت را رهبری خواهد کرد، نتانیاهو و افراط‌گرایان جایگزین خواهند شد، بیش از ۹۰ عضو کنست در ائتلاف برای بهبود و بازسازی شریک خواهند شد.»

حزب لیکود به رهبری نتانیاهو، بزرگ‌ترین حزب در ائتلاف حاکم اسرائیل است و شامل احزاب تندروی ملی‌گرا و مذهبی است. آن‌ها ۶۸ کرسی پارلمان را در اختیار دارند. 

لاپید در آغاز جنگ از پیوستن به کابینه جنگی نتانیاهو امتناع کرد، هرچند سایر قانونگذاران میانه به کابینه جنگی پیوستند و به مدیریت جنگ کمک کردند. 

لاپید در رسانه اجتماعی ایکس نوشت: «برخی می‌گویند هنوز وقتش نرسیده است. ما ۴۰ روز صبر کردیم، وقت بیشتری نمانده است. آنچه اکنون نیاز داریم دولتی است که به هیچ‌چیز غیر از امنیت و اقتصاد نپردازد.»

لاپید افزود: «ما توان آن را نداریم که سال آینده در یک چرخه انتخابات دیگر به مبارزه ادامه دهیم و بگوییم که چرا از نظر ما طرف مقابل فاجعه‌بار است.»