آغاز تحقیقات پلیس ضدتروریسم بریتانیا درباره عاملان حمله به پوریا زراعتی

میشل استانیستریت، دبیرکل اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران بریتانیا، سوءقصد به جان پوریا زراعتی را «حمله‌ای بزدلانه» و «تکان‌دهنده» دانست

REUTERS/Hannah McKay

پلیس بریتانیا اعلام کرد تحقیقات گسترده‌اش برای شناسایی عاملان حمله به پوریا زراعتی، خبرنگار تلویزیون ایران‌اینترنشنال، را آغاز کرده است. این پرونده، به‌دلیل تهدید‌های قبلی علیه روزنامه‌نگاران ایرانی ساکن بریتانیا، به افسران ضدتروریسم پلیس این کشور واگذار شده است.

پیش از این شبکه تلویزیونی ایران‌اینترنشنال اعلام کرده بود که پوریا زراعتی روز جمعه ۱۰ فروردین هنگام خروج از منزلش در منطقه ویمبلدون لندن هدف حمله چند فرد ناشناس قرار گرفته و بر اثر ضربات چاقو مجروح شده است.

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، مقام ارشد پلیس بریتانیا می‌گوید که پوریا زراعتی از ناحیه پا آسیب دیده است و پس از بستری شدن در بیمارستان دیگر خطری او را تهدید نمی‌کند. این اتفاق ساعت ۱۴:۴۹ به وقت لندن رخ داد و تحقیقات برای دستگیری عاملان و کشف انگیزه‌های احتمالی آن ادامه دارد.

دومینیک مورفی، فرمانده بخش ضدتروریسم پلیس بریتانیا، گفت: «درحالی‌که جست‌وجوها ادامه دارد، با توجه به شغل قربانی و نگرانی‌های عمومی ما درمورد تهدید علیه کارکنان آن سازمان، تحقیقات به فرماندهی ضدتروریسم سپرده  شده است. باید تاکید کنم که در مرحله اولیه تحقیقات دلیل حمله به قربانی را نمی‌دانیم. ممکن است چندین دلیل برای آن وجود داشته باشد. ارزیابی شرایط این حادثه ادامه دارد و کارآگاهان در حال پیگیری چندین مسیر مختلف تحقیقاتی‌اند. درحال حاضر اولویت ما تلاش برای شناسایی و دستگیری کسانی است که پشت این حمله بوده‌اند.»

او همچنین افزود: «ما از تمامی افرادی که بابت این حادثه نگران شده‌اند، مخصوصا همکاران این خبرنگار، کاملا حمایت می‌کنیم. ما همکاری نزدیکی با سازمان محل کار قربانی داریم و برای احتیاط گشت‌های بیشتری را در ویمبلدون و سایر نقاط لندن خواهیم مستقر خواهیم کرد تا به افراد آسیب‌دیده و نگران اطمینان‌خاطر دهیم. درنهایت، از هر کسی که در منطقه ویمبلدون هرچیز یا هر فرد مشکوکی را ببیند می‌خواهم که با ما تماس بگیرد.»

به گزارش روزنامه ایندیپندنت بریتانیا، پلیس بریتانیا از سال ۲۰۲۲ توطئه‌های بسیار و برنامه‌های تروریستی بسیاری را خنثی کرده است. توطئه‌هایی که برای ربودن یا کشتن نیروهایی سیاسی مخالف رژیم ایران برنامه‌ریزی شده بودند. پیش از این گزارش‌هایی از تلاش برای سوءقصد به جان سیما ثابت و فرداد فرحزاد، دو خبرنگار دیگر تلویزیون ایران‌اینترنشنال، در سال ۲۰۲۲ نیز رسانه‌ای شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 میشل استانیستریت، دبیرکل اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران بریتانیا، نیز حادثه اخیر را «حمله‌ای بزدلانه» و «تکان‌دهنده» خواند و گفت: «قلب ما با او، خانواده و همکارانش در ایران‌اینترنشنال است و امیدواریم به‌زودی بهبود یابد. هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا این حمله خشونت‌آمیز به دیگر پرونده‌های ارعاب، آزار و اذیت‌های حکومت ایران، ازجمله طرح ترور فرداد فرحزاد و سیما ثابت در سال ۲۰۲۲، مرتبط است یا نه، اما با این حال، این چاقوکشی وحشیانه، ناگزیر این نگرانی را میان بسیاری از روزنامه‌نگاران ایران‌اینترنشنال و بی‌بی‌سی فارسی به وجود می‌آورد که در خانه خود هم امنیت نداشته باشند یا مجبور به ترک این شغل شوند.»

خانم استانیستریت افزود: «ما به همکاری با پلیس متروپولیتن و کمیته ملی ایمنی روزنامه‌نگاران برای از بین بردن آزار و اذیت و حمله به خبرنگاران ادامه خواهیم داد. هدف قرار دادن منظم روزنامه‌نگاران، صرفا به‌ این دلیل که به وظایفشان عمل می‌کنند، باید متوقف شود و جامعه بین‌المللی می‌باید فشار بر ایران را افزایش دهد. سازمان ملل هم باید ایران را در قبال اقدامات خود پاسخ‌گو کند.»

در اوایل ماه جاری میلادی، دیوید کامرون، وزیر امورخارجه بریتانیا، تهدیدهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی علیه کارکنان بی‌بی‌سی فارسی را محکوم کرد و آن را «غیرقابل قبول» خواند و گفت: «اسناد منتشر‌شده در فضای مجازی (وب‌سایت عدالت علی) حاکی از آن است که ۱۰ نفر از کارکنان بی‌بی‌سی فارسی در ایران غیابی به اتهام تبلیغ علیه جمهوری اسلامی محاکمه و محکوم شده‌اند. من فکر می‌کنم این رفتار کاملا غیر‌قابل قبول است. ما این مسائل را با همتایان ایرانی خود مطرح می‌کنیم. بار آخری که با وزیر امورخارجه ایران ملاقات کردم نیز این را مطرح کردم که جمهوری اسلامی به اراذل و اوباش پول می‌دهد تا روزنامه‌نگاران ایرانی را در بریتانیا به قتل برسانند.»