بریتانیا به حمایت از کارکنان ایران اینترنشنال ادامه می‌دهد

اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران بریتانیا: پلیس باید در برابر تهدیدهای امنیتی جمهوری اسلامی قاطع‌تر باشد

فرمانده سپاه پاسداران رسانه‌های فارسی‌زبان را تهدید کرده بود- ایران اینترنشنال

تعلیق موقت فعالیت‌های تلویزیون ایران اینترنشنال در لندن در پی تهدیدهای امنیتی در رسانه‌های بین‌المللی بازتاب وسیعی داشت و بسیاری از کنشگران از دولت و پلیس بریتانیا خواستند در برابر تهدیدهای امنیتی حکومت ایران قاطعیت بیشتری به خرج دهند. هم‌زمان، تام توگندات، معاون وزیر کشور بریتانیا، از ادامه حمایت این کشور از تلویزیون اینترنشنال و کارکنان آن خبر داد و گفت: «ما تلاش می‌کنیم آن‌ها بتوانند در امنیت و آزادانه کار خبررسانی خود را انجام دهند.»

معاون وزیر کشور بریتانیا تهدیدهای امنیتی علیه روزنامه‌نگاران فارسی‌زبان در لندن را حمله به آزادی‌های به رسمیت شناخته‌شده در این کشور و تلاش برای تضعیف حاکمیت آن خواند و افزود: «آن‌ها می‌خواهند ایران اینترنشنال را ساکت کنند اما ما به حمایت خود ادامه می‌دهیم تا مطمئن شویم کارکنان این شبکه می‌توانند در امنیت کار خود را ادامه دهند.»

توگندات در توییتی نوشت که با توجه به «شدت تهدید» این شبکه، به آن‌ها توصیه شد به مکانی امن‌تر در بریتانیا منتقل شوند. تا زمان آماده شدن مکان جدید، برنامه‌ها از استودیو آمریکا پخش خواهند شد.

تلویزیون ایران اینترنشنال روز شنبه ۲۹ بهمن (۱۸ فوریه) اعلام کرد بنابر توصیه پلیس بریتانیا فعالیت‌هایش در لندن را تعلیق می‌کند و پخش ۲۴ ساعته برنامه‌هایش را از دفتر واشنگتن ادامه می‌دهد.

پلیس بریتانیا درباره یک تهدید جدی، فوری و مشخص علیه کارکنان و ساختمان این رسانه در لندن هشدار داده بود.

در پیوند با همین موضوع، مت جوکس، فرمانده پلیس ضدتروریسم بریتانیا، گفت که با وجود تدابیر شدید و حتی حضور آشکار پلیس مسلح همچنان درباره امنیت کارکنان شبکه ایران اینترنشنال نگرانی‌های جدی وجود دارد.

تعلیق پخش برنامه‌های ایران اینترنشنال از لندن انتقاد کنشگران سیاسی و رسانه‌ای را نیز در پی داشت. آن‌ها از پلیس بریتانیا خواستند در برابر تهدیدهای حکومت ایران با قاطعیت بیشتری برخورد کند. در همین زمینه پل سیگرت، معاون رادیو و تلویزیون اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران بریتانیا (ان‌یوجی) در مصاحبه با بی‌بی‌سی فارسی گفت که راه‌حل تشدید تهدیدها علیه خبرنگاران انتقال این شبکه به واشنگتن نیست و دولت و پلیس بریتانیا باید قاطع‌تر باشند و امنیت روزنامه‌نگاران در این کشور را تامین کنند.

معاون رادیو و تلویزیون اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران بریتانیا با تاکید بر اینکه امنیت کارکنان ایران اینترنشنال دغدغه این اتحادیه است گفت که نه‌تنها کارکنان این شبکه بلکه روزنامه‌نگاران شاغل در بی‌بی‌سی فارسی نیز در طول پنج تا ۱۰ سال گذشته همواره با تهدیدهای جانی روبرو بوده‌اند.

به اعتقاد او، دولت بریتانیا باید برای برخورد مناسب با این موضوع بودجه بیشتری در اختیار پلیس این کشور قرار دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه‌نگاران رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران همواره در معرض آزارها و تهدیدهای عوامل منتسب به جمهوری اسلامی ایران‌اند و شماری از آنان در طول سال‌های اخیر افشا کرده‌اند که نهادهای امنیتی خانواده‌هایشان را تحت‌فشار گذاشته‌اند.

مهدی پرپنچی، مدیر دفتر واشنگتن ایران اینترنشنال، به‌تازگی در توییتی خبر داد که انتقال پخش برنامه‌های این شبکه از لندن به واشنگتن یک «تمهید موقت» است.

ایران اینترنشنال در آبان‌ماه نیز خبر داده بود که به‌طور مشخص دو تن از روزنامه‌نگارانش، از طرف عوامل سپاه پاسداران تهدید شده‌اند. پلیس متروپولیتن به‌طور رسمی به این دو روزنامه‌نگار ایرانی‌ــ‌‌بریتانیایی اطلاع داده بود که برای زندگی آن‌ها و خانواده‌شان «خطری قریب‌الوقوع، معتبر و قابل‌توجه» وجود دارد.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از جمله حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، در جریان خیزش انقلابی ۱۴۰۱ به‌صراحت رسانه‌های مستقل فارسی‌زبان را که اخبار اعتراض‌ها را پوشش می‌دهند، تهدید کردند. فرمانده سپاه اوایل آبان‌ماه عربستان سعودی و بریتانیا را تهدید کرد و خطاب به این کشورها گفت: رسانه‌های خود را کنترل کنید وگرنه دود آن به چشم خودتان خواهد رفت.

اندکی پس از تهدید حسین سلامی، خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران در گزارشی به نقل از سعدالله زارعی نوشت: «آن‌ها از طریق کانال‌های دیپلماتیک به ما گفتند که ایران اینترنشنال برای آن‌ها نیست که ما پاسخ آن‌ها را اصلا قبول نکردیم. اگر ایران اینترنشنال به آن‌ها ربط ندارد، خیلی از اتفاق‌های ممکن هم به ما ارتباطی نخواهد داشت. ما نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم.»