پوتین: جنگنده‌های اف‌ــ‌۱۶ را هرجا که باشند هدف قرار می‌دهیم

رئیس‌جمهوری روسیه ادعا کرد ارسال جنگنده‌های غربی به اوکراین در وضعیت جنگ تغییری ایجاد نمی‌کند

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در سخنرانی سالانه در مسکو‌ــ Gavriil GRIGOROV / AFP

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، اواخر روز چهارشنبه ۲۷ مارس (هشتم فروردین) گفت که مسکو برای حمله به کشورهای عضو ناتو از جمله لهستان، کشورهای بالتیک و جمهوری چک هیچ برنامه‌ای ندارد، اما اگر غرب جنگنده‌های اف‌ــ۱۶ در اختیار اوکراین قرار دهد، آن‌ها را هرجا باشند، سرنگون می‌کند.

پس از بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲، حمله نظامی روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ عمیق‌ترین بحران را در روابط روسیه و غرب ایجاد کرده است.

رئیس‌جمهوری روسیه که در دیدار با خلبانان نیروی هوایی این کشور سخن می‌گفت، افزود که ائتلاف نظامی به رهبری ایالات‌ متحده آمریکا از زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ به سمت شرق و روسیه گسترش یافته است اما مسکو برای حمله به کشورهای ناتو هیچ برنامه‌ای ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از کاخ کرملین، پوتین به گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال حمله روسیه به کشورهای عضو ناتو واکنش نشان داد و گفت: «این ایده که ما به کشور دیگری حمله خواهیم کرد و لهستان، کشورهای بالتیک و چک نیز ترسیده‌اند، کاملا بی‌معنی است.»  

پوتین درباره ارسال جنگنده‌های اف‌ــ‌۱۶ به اوکراین نیز ادعا کرد که این هواپیماها در وضعیت اوکراین و میدان جنگ تغییری ایجاد نمی‌کنند. او تاکید کرد: «همان‌طور که تانک‌ها، خودروهای زرهی و سایر تجهیزات از جمله پرتابگرهای موشکی را نابود می‌کنیم، این هواپیماها را هم سرنگون خواهیم کرد.»

او با بیان اینکه این جنگنده‌ها می‌توانند سلاح هسته‌ای حمل کنند، گفت چنانچه برای انتقال آن‌ها از فرودگاه‌ کشورهای ثالث استفاده شود، روسیه هدف قرار دادن آن‌ها را برای خود «مشروع» می‌داند.

واکنش تهدیدآمیز پوتین به ارسال جنگنده‌ها به اوکراین پس از آن بود که دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، گفت هواپیماهای اف‌ــ۱۶ باید در ماه‌های آینده وارد اوکراین شوند.

اوکراین از ماه‌ها قبل به دنبال این جنگنده‌ها بود و اکنون که بیش از دو سال از جنگ تمام‌عیارش با روسیه می‌گذرد، بیشتر از قبل برای دریافت آن‌ها پافشاری می‌کند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز چهارشنبه گفت که تقویت دفاع هوایی این کشور با تحویل سریع جنگنده‌های اف‌ــ‌۱۶ در برابر تهاجم روسیه ضروری است. او پیش‌ از این نیز گفته بود که این جنگنده‌ها می‌توانند به تهاجم روسیه علیه اوکراین پایان دهند.

بلژیک، دانمارک، نروژ و هلند از جمله کشورهایی‌اند که به ارسال این جنگنده‌ها به اوکراین متعهد شده‌اند. ائتلافی از کشورها نیز به اوکراین قول داده‌اند که خلبانان این کشور را برای استفاده از جنگنده‌ها آموزش دهند.

پیش‌تر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز گفته بود که این کشور آموزش خلبانان اوکراینی را برای استفاده از جنگنده‌های اف‌ــ۱۶ آغاز خواهد کرد.  

بیشتر از جهان