حال‌وهوای ماه رمضان در عربستان سعودی از زبان مهاجران

سیسیلیا پیتر، شهروند فرانسه، پس از همه‌گیری کووید‌ــ۱۹ برای کار به عربستان سعودی آمد و به دلیل مهمان‌نوازی مردم به ماندن در این کشور ترغیب شد

کودکان در جشن‌های ماه رمضان در خیابان‌های شهر دمام عربستان سعودی‌ــ Ramadanseasonsa

با بلند شدن صدای اذان، بوی سمبوسه تازه و انواع غذاهای مخصوص افطار به هوا بلند می‌شود و خانواده‌های مسلمان و غیرمسلمان مهاجر در سراسر عربستان سعودی به جمع‌های خانوادگی یا گروه‌های دوستانه می‌پیوندند تا شب‌های پر از شور و شوق رمضان را جشن بگیرند.

 عرب نیوز در ماه رمضان امسال سراغ مهاجرانی رفت که در عربستان سعودی زندگی می‌کنند و از آن‌ها خواست تا از تجربه، هیجان و چالش‌ها در ماه رمضان صحبت کنند.

تینا سابلیچ، طراح اهل کروواسی، چند سال پیش به‌تدریج به ریاض نقل مکان کرده است و اکنون به‌عنوان یک ساکن ریاض بالاخره اولین ماه رمضان را در این کشور تجربه می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تینا که روزه نمی‌گیرد، به عرب نیوز گفت: «قصد دارم به نشانه همبستگی و احترام به این مراسم، رژیم غذایی منطبق بر روزه‌داری متناوبم را با این ایام هماهنگ کنم.»

او ماه رمضان را فرصتی برای خوداندیشی، خودآگاهی و انضباط نفس توصیف می‌کند که با کند کردن سبک زندگی پرشتاب و سریع و برنامه‌های روزمره، روند زندگی را این ماه به دوره‌ای از آرامش تبدیل می‌کند: «از آنجا که اولین بار است ماه رمضان را در ریاض هستم، مشتاقانه منتظرم جو پرجنب‌وجوش شبانه را با تمام چراغ‌های جشن، خیابان‌ها و مساجد به زیبایی تزیین‌شده ببینم و صدای اذان (را بشنوم). امیدوارم که به اشتراک گذاشتن وعده‌های افطار با دوستان، همکاران و سایر مهاجران به یک سنت دوست‌داشتنی تبدیل شود.»

به‌عنوان یک غیرمسلمان، یکی از چالش‌های اصلی او سازگاری با تغییرات محیط محلی و برنامه‌های روزمره است. از جمله سازگاری با ساعات کاری و برنامه روزمره تغییریافته و فعالیت‌های اجتماعی در طول دوره روزه‌داری. تینا می‌گوید: «تعاملات اجتماعی و درک سنت‌های مرتبط با آداب و اعمال ماه رمضان نیز می‌تواند کمی چالش‌برانگیز باشد. با وجود این، دوستان سعودی فوق‌العاده‌ام مرا به‌درستی راهنمایی کردند و راهنمایی آن‌ها در غلبه بر این تفاوت‌های فرهنگی بسیار مفید بود.»

ایفره محمود، تبعه پاکستان، از سن ۹ سالگی در عربستان سعودی زندگی می‌کند و اکنون با افتخار عربستان سعودی را «خانه» می‌نامد. برای او ماه رمضان نماد صلح، آرامش و راهی برای نزدیک شدن به خدا است.

او در حالی‌ که دلش برای خوردن افطار و سحری و تجربه این حال‌وهوا با خانواده‌اش تنگ شده است، می‌گوید که ماه رمضان در عربستان سعودی شبیه هیچ‌چیز دیگری نیست و او به‌ویژه برای ۱۰ روز آخر، زمانی که مسلمانان عمیق‌تر غرق در عبادت می‌شوند، بسیار مشتاق است: «سال‌ها است که ماه رمضان در عربستان سعودی هستم. ماه رمضان اینجا شبیه هیچ جای دیگری نیست. همه مهربان‌ترند، مساجد همیشه بازند... نماز شب و جشن‌ها آن را بسیار خاص می‌کند. تغییر روال عادی چیزی است که من بیش از همه‌ از آن لذت می‌برم. ساعات کاری کوتاه‌تر می‌شوند که این امتیازی است که در اکثر کشورهای غیر اسلامی نمی‌توانید داشته باشید. بازارها تمام شب بازند که قبل از عید هم حال‌وهوای عید را ایجاد می‌کند.»

سیسیلیا پیتر، شهروند فرانسه، پس از همه‌گیری کووید‌ــ۱۹ برای کار به عربستان سعودی آمد و به دلیل مهمان‌نوازی مردم به ماندن در این کشور ترغیب شد.

او می‌گوید: «آن‌ها بسیار مهمان‌نوازند. آنچه باعث شد من اینجا بمانم، فرهنگ بود؛ فرهنگ رنگارنگ. چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد، چرا که این کشور حداقل برای اروپا، کمی ناشناخته و کشف‌نشده بود. خیلی از افراد در اروپا درباره عربستان سعودی نمی‌دانند، اما وقتی اینجا هستیم، کشوری پر از تاریخ، فرهنگ، هنر و مد را کشف می‌کنیم. چیزهای زیادی برای انجام دادن و دیدن وجود دارد!»

پیتر پیش‌ از این چند رمضان را تجربه کرده است، اما امسال قصد دارد گرفتن روزه کامل را امتحان کند. او توانست از خوردن غذا خودداری کند اما ننوشیدن آب برایش دشوار بوده است. او همچنین قصد دارد سایر کارهای ممنوعه در ماه رمضان مانند سیگار کشیدن، غیبت کردن و تماشای بیش‌ازحد تلویزیون را کاهش دهد.

با دعوت‌های فراوان مردم محلی برای پیوستن به مهمانی‌های افطار و سحری، پیتر قصد دارد از این فرصت برای شناخت هرچه بیشتر فرهنگ مردم و همچنین آشنایی با شیوه‌های غذا خوردن در این منطقه استفاده کند.

او که در خیابان تحلیه شهر ریاض زندگی می‌کند که پر از رستوران و غذاخوری است، شلوغی و ازدحام جمعیت در گروه‌های دوستانه یا خانوادگی را شاهد است که با فرا رسیدن شب، برای تفریح و خوردن شام بیرون می‌روند.

پیتر می‌گوید که برای گذراندن ماه رمضان دور از فرانسه با هیچ چالشی مواجه نیست، چرا که عربستان سعودی او را با آغوش باز پذیرفته است.

بیشتر از زندگی