متحدان پوتین خواستار بازگشت مجازات اعدام شدند

روسیه از دهه ۱۹۹۰ مجازات اعدام را متوقف کرد اما اکنون در اردوگاه پوتین برای بازگرداندن این مجازات درخواست‌هایی وجود دارد

پس از حمله روز جمعه به سالن کنسرت کروکوس در نزدیکی مسکو که داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت، چند تن از اعضای ارشد دولت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، خواستار بازگرداندن مجازات اعدام در این کشور شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روسیه از دهه ۱۹۹۰ مجازات اعدام را متوقف کرد، اما اکنون در اردوگاه پوتین برای بازگرداندن این مجازات درخواست‌هایی وجود دارد و حمله جمعه باعث شد بار دیگر بحث‌ درباره این موضوع بالا بگیرد.

ولادیمیر واسیلیف، رئیس فراکسیون روسیه واحد در دومای ایالتی، روز شنبه در سخنانی گفت: «اکنون در مورد مجازات اعدام سوال‌های زیادی پرسیده می‌شود. این موضوع به رسیدگی دقیق، حرفه‌ای و اساسی نیاز دارد و تصمیمی اتخاذ خواهد شد که با روحیه و انتظارات جامعه ما مطابقت داشته باشد.»

یوری آفونین، معاون کمیته امنیتی دومای ایالتی، هم روز شنبه گفت: «در مورد تروریسم و قتل باید مجازات اعدام را بازگردانیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری سابق روسیه و متحد پوتین، نیز روز جمعه در تلگرام نوشت: «تروریست‌ها فقط اقدام تلافی‌جویانه را درک می‌کنند... مرگ در برابر مرگ.»

ویاچسلاو ولودین، رئیس دوما و یکی دیگر از افراد نزدیک رئیس‌جمهوری روسیه، هم در پی حمله مرگبار مسکو خواستار «نابودی تروریست‌ها» شد.

این درخواست با حمایت روسای دو حزب دیگر طرفدار پوتین در پارلمان روسیه هم مواجه شده است.

البته این خواسته مخالفانی هم دارد و منتقدان زنگ خطر را در مورد این تقاضا به صدا درآورده‌اند. به اعتقاد آن‌ها، بازگشت مجازات اعدام در روسیه بسیار خطرناک خواهد بود زیرا پوتین هم‌اکنون نیز برای هدف قرار دادن مخالفان کرملین و حامیان اوکراین به میزان زیادی از اتهام‌های ضدتروریسم و ضدافراط‌گرایی بهره می‌گیرد.

طبق گزارش سایت خبری مستقل «مدیا زونا» Mediazona، مقام‌های روسیه در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۴۳ پرونده مرتبط با «تروریسم» تشکیل داده‌اند که در مقایسه با کمتر از ۲۰ پرونده پیش از سال ۲۰۱۸، افزایش چشمگیری داشته است.

اوایل این ماه، روسیه «جنبش بین‌المللی دگرباشان جنسی» را به لیست سیاه «تروریست‌ها و افراط‌گرایان» اضافه کرد. الکسی ناوالنی، سرسخت‌ترین منتقد پوتین در دهه گذشته، که ماه پیش در زندان درگذشت، از جمله افرادی بود که سال‌های زیادی را به اتهام «افراط‌گرایی» در زندان سپری کرد.

آلیونا پوپووا، فعال حقوق زنان، ضمن ابراز مخالفت با بازگشت مجازات اعدام در روسیه گفت: «اگر چنین مجازاتی برای تروریسم مجاز دانسته شود، می‌دانید چند نفر کشته خواهند شد؟ ما به هیچ وجه نباید با این تراژدی بازی کنیم.»

روسیه روز یکشنبه چهار مرد را به اتهام اقدام تروریستی و حمله به سالن کنسرت در مسکو که به کشته شدن دست‌کم ۱۳۷ نفر انجامید، تفهیم اتهام و محاکمه کرد. این مردان با چشم بسته وارد دادگاه شدند. این حادثه پس از حمله سال ۲۰۰۴ که بیش از هزار نفر در مدرسه‌ای در بسلان در جنوب غرب روسیه گروگان گرفته و ۳۳۳ نفر کشته شدند، بدترین واقعه «تروریستی» ۲۰ سال اخیر در روسیه به‌ شمار می‌رود.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، قول داده است که افراد پشت این حمله را هم ردیابی و مجازات کند. او در سخنانش تاکید کرد: «همه عاملان، سازمان‌دهندگان و کسانی که دستور این جنایت را صادر کرده‌اند، مجازات خواهند شد. ما همه کسانی را که پشت تروریست‌ها قرار گرفتند و این جنایت، این حمله علیه روسیه و مردم ما را آماده کرده‌اند، شناسایی و مجازات خواهیم کرد.»

سرویس جهانی بی‌بی‌سی نام متهمان را میرزایف، مرادعلی رجبعلی‌زاده، شمس‌الدین فریدونی و محمد فیض‌اف اعلام کرد. اسناد دادگاه می‌گوید که میرزایف شهروند تاجیکستان است و اتهامش را پذیرفته است. ملیت رجبعلی‌زاده اعلام نشده اما او هم اتهامش را قبول کرده است. هر چهار متهم دست‌کم تا ۲۲ مه در بازداشت خواهند بود.

بیشتر از جهان