آغاز به کار آزمایشی کانال تجاری ایران و سوئیس

تحریم رئیس سازمان انرژی هسته‌ای ایران هم‌زمان با شروع به‌ کار کانال تجاری

گفته می‌شود اولین محموله ارسالی مربوط به داروهای درمان سرطان و داروهای ضروری برای جراحی پیوند اعضا بوده است - عکس از اقتصاد آنلاین

دولت سوئیس در اطلاعیه ای اعلام کرد که «سه روز پیش اولین پرداخت از راه کانال تجاری سوئیس با ایران برای ارسال دارو، به طور آزمایشی انجام شده است و به زودی به شکل کامل به جریان خواهد افتاد».

سفارت سوئیس در تهران هم در صفحه رسمی توییتر این سفارت‌خانه با اعلام راه‌اندازی این کانال تجاری نوشت: «روز نقطه عطف مهم پس از اولین پرداخت موفق برای محموله دارویی، به طور آزمایشی، و آماده شدن بستر ساز و کار مالی جهت تحویل کالاهای انسان‌دوستانه، تامین اقلام کشاورزی، غذایی، دارویی و تجهیزات پزشکی. با تشکر از تمامی مقامات ایرانی، سوئیسی و آمریکایی.»

گزارش‌ها حاکی از آن است که اولین محموله مربوط به داروهای درمان سرطان و داروهای ضروری برای جراحی پیوند اعضا بوده است.

پیش‌تر و در پاییز امسال رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران گفته بود که «کانال مالی ویژه مبادله کالاهای بشردوستانه مانند دارو و غذا که سوئیس آن را زیر نظر دارد، به زودی راه اندازی خواهد شد».

پس از گسترده شدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران بسیاری از مقامات جمهوری اسلامی مدعی شدند که این تحریم‌ها جان بیماران ایرانی را به مخاطره انداخته است.

از سوی دیگر هم‌زمان با راه‌اندازی این کانال تجاری وزارت دارایی آمریکا اعلام کرد که سازمان انرژی اتمی ایران و علی اکبر صالحی، رئیس این سازمان را در فهرست تحریم های خود قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز کشورهای روسیه، چین و شرکت‌های اروپایی را که فعالیت‌شان در تاسیسات هسته‌ای ایران در جهت جلوگیری از امکان دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای‌ست به مدت زمان «دو ماه» از تحریم‌ها معاف شدند.

این کشورها در زمینه‌های تحقیقاتی در مراکزی از جمله مرکز اتمی اراک در حال فعالیت هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امروز هم‌چنین برایان هوک نماینده آمریکا در امور ایران در یک نشست خبری حاضر شد و درباره مسائل اخیر ایران صحبت کرد.

برایان هوک درباره تحریم علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: «سازمان انرژی اتمی نقش مهمی در نقض تعهدات هسته‌ای ایران دارد. این سازمان محدودیت ذخایر اورانیوم و سطح غنی‌سازی را نادیده گرفته است. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران شخصا کار نصب سانتریفوژهای جدید پیشرفته برای گسترش ظرفیت غنی‌سازی را دنبال کرده است.» 

برایان هوک هم‌چنین با اشاره به رخ‌دادهای اخیر در ایران گفت که «مردم ایران با ما هستند، دیدید که مردم ایران بنرهای قاسم سلیمانی را پایین آورند و حاضر نشدند از روی پرچمهای آمریکا رد شوند».

برایان هوک با اشاره به ضمنی به پروژه «فشار حداکثری» آمریکا به ایران گفت: «ما از دستاوردهای خودمان خیلی راضی هستیم.»  

برایان هوک با اشاره به روابط جمهوری اسلامی با کشورهای اروپایی مدعی شد که «ایران کشورهای اروپایی را می‌دوشید و تعهدات خودش را بارها و بارها به هم زده است». 

به گفته برایان هوک «صبر دنیا برابر ایران در حال اتمام است».

نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور ایران هم‌چنین از دولت سوئیس به دلیل راه‌اندازی کانال تجاری برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه تشکر کرد گفت که «به زودی محموله های بیشتری به ایران فرستاده می‌شود». 

برایان هوک به خبرنگاران گفت: «ما تمام تحولات مربوط به برنامه هسته‌ای را زیرنظر داریم و در صورتی که تحولات ایجاب کند، وزیر خارجه، مایک پومپئو، می‌تواند به همه این پروژه‌ها خاتمه دهد.»