۶۰ کشته و ۱۴۵ زخمی؛ داعش مسئولیت حمله به سالن کنسرت مسکو را بر عهده گرفت

در پی این حمله مسلحانه، تدابیر امنیتی در مسکو شدت گرفت و همه رویدادهای عمومی در سراسر روسیه لغو شد

شامگاه جمعه ۲۲ مارس (سوم فروردین) افراد مسلح به تماشاگران و شرکت‌کنندگان کنسرتی در نزدیکی مسکو تیراندازی کردند. درپی این حمله دست‌کم ۶۰ نفر کشته و ۱۴۵ نفر مجروح شدند. مسئولیت این حمله‌ را شبه‌نظامیان داعش برعهده گرفتند.

به گزارش رویترز، این تهاجم داعش یکی از مرگبارترین حمله‌ها در روسیه طی دهه‌های اخیر است. در این حادثه، پیش از اجرای گروه راک «پیک‌نیک» در سالن ۶ هزار و ۲۰۰ نفری تالار شهر کروکوس در غرب مسکو، مردان مسلح به حاضران تیراندازی کردند.

ویدیوهای منتشرشده نشان می‌دهد که مردم در سالن کنسرت نشسته‌اند، سپس با عجله به سمت درهای خروجی‌ هجوم می‌برند، در حالی که صدای تیراندازی‌های مکرر و فریاد شنیده می‌شود. ویدیوی دیگر مردانی را نشان می‌دهد که به سمت حاضران تیراندازی می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روسیه تعداد کشته‌شدگان را بیش از ۶۰  نفر اعلام کرده است. مقام‌های بهداشتی این کشور هم گفته‌اند حدود ۱۴۵ نفر زخمی شده‌اند که وضعیت ۶۰ نفرشان وخیم است.

تصاویری از یک کلاشینکف خودکار، جلیقه‌هایی با چندین خشاب یدکی و همچنین گلوله‌های شلیک‌شده از سوی ماموران روسیه منتشر شده است.

مدت کوتاهی پس از این حادثه، آژانس خبری «اعماق» وابسته به گروه داعش اعلام کرد که دولت اسلامی (داعش) مسئولیت این حمله را برعهده می‌گیرد. وضعیت مهاجمان به‌دلیل آتش‌سوزی گسترده‌ای که در سالن رخ داد نامشخص است.

در بیانیه داعش به جزئیات زیادی درباره این حمله اشاره نشده است، اما این گروه اعلام کرد که جنگجویانش در حومه مسکو «صدها نفر را کشته‌اند و زخمی کرده‌اند و قبل از اینکه سالم به پایگاه‌شان بازگردند، ویرانی بزرگی به وجود آورده‌اند.»

یک مقام آمریکایی نیز، که نخواست نامش فاش شود، به رویترز گفت ایالات متحده اطلاعاتی در اختیار دارد که تایید می‌کند این تیراندازی کار داعش بوده است.

کاخ سفید، ساعاتی پس از این حمله مرگبار، اعلام کرد که در اوایل ماه مارس به مقام‌های روسیه درباره احتمال وقوع حمله تروریستی در مکان‌های پرجمعیت و پررفت‌و‌آمد مسکو هشدار داده بود.

حمله به تالار شهر کروکوس، در ۲۰ کیلومتری کرملین، تنها دو هفته پس از هشدار سفارت ایالات متحده به روسیه مبنی بر اینکه «افراطی‌ها» برنامه‌هایی برای حمله به مسکو دارند، انجام شده است.

روسیه هنوز رسما اعلام نکرده است که چه کسانی را مسئول حمله می‌داند، با این حال سرویس امنیت فدرال روسیه پیشتر اعلام کرده بود که حمله داعش خراسان به کنیسه‌ای در مسکو را خنثی کرده است.

پوتین با مداخله‌اش در سال ۲۰۱۵ مسیر جنگ داخلی سوریه را تغییر داد و از بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، علیه مخالفان و دولت اسلامی داعش حمایت کرد.

به گفته برخی از کارشناسان، داعش در دو سال گذشته بر روسیه متمرکز بوده است و پیوسته از پوتین در تبلیغاتش انتقاد کرده است.

ماریا زاخارووا، سخن‌گوی وزارت خارجه روسیه، اعلام کرد که این یک «حمله تروریستی خونین» است و جهانیان باید آن را محکوم کنند.

ایالات متحده، اتحادیه اروپا و بسیاری از کشورهای دیگر این حمله را محکوم کردند. شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز آن را «حمله تروریستی شنیع و بزدلانه» خواند.

وزارت خارجه رژیم طالبان نیز صبح روز شنبه حمله داعش به سالن کنسرت روسیه را محکوم کرد و آن را اقدام تروریستی خواند. وزارت خارجه طالبان حمله مرگبار داعش به سالگرد قاسم سلیمانی در شهر کرمان را تروریستی نخوانده بود. در بیانیه این وزارتخانه درباره حمله داعش آمده است که هدف داعش بدنام کردن اسلام و ناامن کردن کل منطقه است.

در پی این اتفاق، روسیه تدابیر امنیتی را در فرودگاه‌ها، مراکز حمل و نقل و سرتاسر پایتخت تشدید کرد. همچنین همه رویدادهای عمومی و گسترده در سراسر این کشور لغو شد.

بیشتر از جهان