ژنرال‌های آمریکایی ناکامی بایدن در برنامه‌ریزی خروج را عامل سقوط آشفته کابل می‌دانند

ژنرال مارک میلی و ژنرال فرانک مک‌کنزی، در اوت ۲۰۲۱ بر روند خروج آمریکا از افغانستان نظارت می‌کردند

ژنرال مارک میلی و ژنرال فرانک مک‌کنزی در نشست کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا-youtube.com/@FArepublicans

ژنرال مارک میلی، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش و ژنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده بازنشسته فرماندهی مرکزی ایالات متحده، برای نخستین‌بار پس از خروج آمریکا از افغانستان، در نشستی در کمیته روابط خارجی کنگره، دولت بایدن را مسئول ا«خروج آشفته و بی‌نظم» از افغانستان دانستند و گفتند دولت برنامه‌ریزی کافی برای تخلیه نداشت و به موقع این دستور را صادر نکرد.

آسوشتیدپرس، روز چهارشنبه، ۲۰ مارس گزارش داد که مارک میلی و فرانک مک‌کنزی که در اوت ۲۰۲۱، بر روند خروج آمریکا از افغانستان نظارت می‌کردند، در اظهاراتی تنش و اختلاف میان رهبران نظامی با دولت بایدن را آشکار کردند.

این ژنرال‌ها گفتند ارتش به دولت پیشنهاد کرده بود که ۲۵۰۰ سرباز را برای حفظ ثبات در افغانستان نگه‌دارد، اما بایدن حفظ این تعداد سربازان را در کابل تایید نکرد و ترجیح داد نیروی کوچکتر ۶۵۰ نفری برای تامین امنیت سفارت ایالات متحده در کابل باقی بمانند. فرار اشرف غنی و فروپاشی سریع دولت در افغانستان باعث آشفتگی بیشتر در روند خروج آمریکا از افغانستان شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آسوشتیدپرس نوشت که اظهارات دو ژنرال بازنشسته آمریکایی درباره روند خروج این کشور از افغانستان، «در تضاد با بررسی داخلی کاخ سفید از تصمیمات دولت است که نشان می‌دهد جو بایدن، رئیس جمهوری، به دلیل توافق‌های قبلی خروج که در دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق انجام شده بود، روند خروج را عملی کرد.»

خروج آمریکا از افغانستان و کشته شدن ۱۳ سرباز این کشور در حمله مرگبار داعش خراسان در ۲۶ اوت ۲۰۲۱، رها شدن تسلیحات و تجهیزات آمریکایی به ارزش بیش از ۷ میلیارد دلار که به دست طالبان افتادند و همچنین پشت کردن دولت بایدن به متحدان افغان که تحت تعقیب و تهدید طالبان قرار دارند بارها مورد انتقاد قرار گرفته است. دونالد ترامپ، رقیب انتخاباتی بایدن از زمان خروج آمریکا از افغانستان، بارها بایدن به بی کفایتی در مدیریت روند خروج متهم کرد و گفت اگر او بر سر قدرت ‌بود، نه تسلیحات آمریکایی به دست طالبان می‌افتاد و نه سربازان آمریکایی کشته می‌شدند.

هرچند ارتش آمریکا در دو هفته عملیات تخلیه نظامی افغانستان، بیش از ۱۳۰ هزار نفر را که وحشت‌زده به فرودگاه کابل هجوم برده بودند، از افغانستان خارج کرد، اما هزاران نفر دیگر که تحت تعقیب طالبان بودند در افغانستان باقی ماندند.

ده‌ها نفر از شهروندان آمریکایی و کارمندان نهادهای دولتی آمریکایی نیز نتوانستند در دو هفته نخست از افغانستان خارج شوند و این مساله باعث انتقادهای فراوان از نحوه مدیریت روند خروج شد. میلی و مک‌کنزی به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان گفتند که این هرج و مرج نتیجه نهایی درخواست دیرهنگام وزارت خارجه برای تخلیه پرسنل آمریکایی بود. مارک میلی گفت که نقض اصلی در این زمینه، زمان‌بندی وزارت خارجه بود که «خیلی دیر و آهسته انجام شد.»

با این حال، مارک میلی عملی شدن برنامه‌ خروج از افغانستان را موفقیت‌آمیز خواند و گفت: «در ۱۴ اوت، تصمیم عملیات تخلیه غیرنظامی را وزارت امور خارجه و ارتش ایالات متحده اتخاذ کردند و سریع‌تر از آنچه هر نظامی در جهان می‌توانست انجام دهد، عملی شد.»

ژنرال فرانک مک‌کنزی نیز با انتقاد از برنامه‌ریزی در روند خروج از افغانستان گفت که وزارت خارجه باید دستور خروج را زودتر از آنچه اتفاق افتاد اطلاع می‌داد، در حالی که هفته‌ها و ماه‌ها پیش از خروج، پنتاگون در این زمینه خواستار برنامه‌ریزی دقیق شده بود.

مک‌کنزی گفت: «من معتقدم وقایع اواسط و اواخر اوت ۲۰۲۱ نتیجه مستقیم به تاخیر انداختن آغاز (تخلیه) برای چندین ماه بود. در واقع تخلیه زمانی انجام شد که ما در حالت دشوار قرار گرفتیم و طالبان کشور را تسخیر کردند.»

آسوشتیدپرس به نقل از بیانیه شورای امنیت ملی آمریکا که اواخر سه‌شنبه و در پاسخ به اظهارات دو ژنرال بازنشسته در مورد خروج از افغانستان منتشر شد نوشت که «تصمیم سخت بایدن کار درستی بود و او تعهد کرده بود که آمریکا از طولانی‌ترین جنگ تاریخ خود خارج شود.»

شورای امنیت ملی افزود: «رئیس جمهور قرار نبود نسل دیگری از نیروها را برای جنگیدن و مرگ در درگیری که پایانی برای آن متصور نیست بفرستد.» شورای امنیت ملی آمریکا همچنین گفت که در برابر تهدیدات تروریسم به حضور دائمی نیروهای آمریکایی در زمین نیاز نیست، چون امکان نظارت بر اوضاع از راه دور وجود دارد.

در این بیانیه آمده است که رئیس جمهوری و بانوی اول هنوز برای کسانی که در فرودگاه کابل جان‌ خود را از دست دادند عزادارند و به مردان و زنان ارتش، دیپلمات‌ها و جامعه اطلاعاتی که این عقب‌نشینی را انجام دادند، بسیار افتخار می‌کنند.

بیشتر از جهان