احتمال نزدیک شدن کرونا به مرزهای غربی ایران

آماده‌باش در کرمانشاه

گذرگاه مرزی پرویزخان در قصر شیرین-عکس از ایرنا

یک روز پس از اعلام خبر مشاهده موارد ابتلا به ویروس کرونا در امارات متحده عربی، با انتشار برخی اخبار در مورد شیوع این ویروس در کرستان عراق، در کرمانشاه آماده‌باش اعلام شد. استان کرمانشاه با 371 کیلومتر مرز و داشتن سه مرز رسمی پرویزخان، خسروی و سومار و پنج بازارچه مرزی، یکی از استان‌های مهم در میان همسایگان با کشور عراق در ارتباط با تجارت و بازرگانی است و فعالیت‌های کولبری نیز در این منطقه انجام می‌شود.

ابراهیم شکیبا، رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه در گفتگو با ایسنا با اشاره به اخباری مبنی بر مشاهده موارد بیماری کرونا در کردستان عراق گفت: «باوجود این اخبار کرونا عملا به پشت مرزهای غربی کشور رسیده و هم اکنون در مرزها و مراکز درمانی استان حالت آماده‌باش برقرار است.»

او همچنین گفت که هیچ کشوری نمی‌تواند به طور ۱۰۰ درصد از ورود این ویروس جلوگیری کند و همه باید مراقب باشند.

این در حالی است که وزارت بهداشت اقلیم کردستان در واکنش به اظهاراتی در مورد مشاهده ابتلا به کرونا در اقلیم، با تکذیب این اظهارات تاکید کرد که هیچ مورد مثبتی از ابتلا به کرونا در اقلیم کردستان وجود ندارد. محمد قادر خوشناو سخنگوی وزارت بهداشت اقلیم کردستان، طی گفتگو با سایت خبری ناس کُرد، مشاهده  هرگونه مورد مثبت ابتلا به ویروس کرونا در اقلیم کردستان را تکذیب کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در توییتی نوشت که مراقبت‌ها و غربالگری‌ها ادامه دارد اما هیچ کدام مانع قطعی و کاملی در مقابل ویروس نخواهند بود.

در متن توییت کیانوش جهانپور آمده است: «ویروس کرونا به مرزهای ایران نزدیک شده، مشاهده موارد ابتلا در امارات، اقلیم کردستان و موارد مشکوک در عربستان، پاکستان و ... از احتمال قریب الوقوع ورود کروناویروس به ایران حکایت دارد.»

به گزارش فارس، دادستان کرمانشاه از شهروندان خواسته در صورت امکان سفرهای خود به کردستان عراق را لغو کنند. این در شرایطی است که حجم تردد در مرز کرمانشاه و کردستان عراق بسیار بالا است. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه در گفتگو با مهر از افزایش ۸۲ درصدی تردد مسافر از مرز خسروی خبر داد است.

به گفته فریبرز کرمی، از ابتدای سال ۳۸۱ هزار و ۷۶۰ مسافر از مرز خسروی تردد کردند، در حالی که این آمار در مدت مشابه سال قبل ۶۵ هزار و ۵۱۳ نفر بوده است. او افزود: «طی امسال آمار بارگیری و ترانزیت کالا از مرز پرویزخان نیز به میزان ۹۸۶ هزار و ۳۵ تن بوده است».

ویروس کرونا از مبدا شهر ووهان در چین به سرعت در حال گسترش به اقصی‌نقاط جهان است.

تا کنون بیش از ۱۵ کشور موارد ابتلا به این ویروس را گزارش کرده‌اند.

تا بامداد پنجشنبه آمار مرگ ناشی از ابتلا به این ویروس به ۱۷۰ مورد رسید. همچنین حدود ۸ هزار نفر در چین به این ویروس مبتلا هستند و تلاش کشورهای دیگر برای خارج کردن شهروندان خود از شهرهای آلوده به این ویروس در چین ادامه دارد.

این درحالی است که دوره پنهان این ویروس در بدن می‌تواند دو هفته به طول بیانجامد و در این مدت فرد مبتلا می‌تواند بیماری را به دو تا سه نفر انتقال دهد.

علایم بیماری شبیه به سرماخوردگی است و التهاب ریه ناشی از آن می‌تواند کشنده باشد.

بیشتر از