بزرگ‌ترین گور جمعی قربانیان طاعون در آلمان کشف شد

در این گورهای جمعی، اجساد کودکان بین اسکلت‌های بزرگسال نشسته چپانده شده بودند تا از تمام فضای موجود استفاده شود

شماری از اجساد در وضعیت نشسته دفن شده‌اند و شماری در مرکز به پهلو خوابانده شده‌اند‌ــ Terra Veritas

باستان‌شناسان اسکلت‌های حدود ۱۰۰۰ قربانی مرگ سیاه را در جنوب آلمان کشف کرده‌اند که ممکن است بزرگ‌ترین گور جمعی از این نوع در سراسر اروپا باشد.

در نورنبرگ، در جریان گودبرداری‌های پیش از ساخت آپارتمان‌های جدید، هشت گودال کشف شد که هریک مملو از صدها اسکلت بزرگسال، کودک، و نوزاد بود و قدمتشان به اواخر قرن پانزدهم تا اوایل قرن هفدهم بازمی‌گشت.

شرکت حفاری باستان‌شناسی ترا وریتا (Terra Verita) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد تاکنون، سه تا از گودال‌ها حفاری کامل شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که چهار گودال دیگر در هفته‌های آتی بررسی شوند.

ملانی لانگبین از اداره حفظ میراث شهر گفت: «چنین کشفی هرگز پیش از این رخ نداده است و صادقانه بگویم تقریبا هیچ‌کس فکر نمی‌کرد این ممکن باشد. این محل اهمیت فوق‌العاده‌ای برای شهر نورنبرگ دارد و ما همگی مشغول کاریم و تلاش می‌کنیم همه اطلاعات ممکن را به دست آوریم.»

در دو گور جمعی، مردگان تنگ یکدیگر چپانده شده‌ بودند و اسکلت‌های بزرگسال در وضعیت نشسته در امتداد انتهای جنوبی گودال قرار داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این شرکت حفاری اشاره کرد حدود نه نفر دیگر در وضعیت نشسته روی این اسکلت‌ها قرار گرفته بودند.

اجساد کودکان و نوزادان در گودال بین این «نشستگان» چپانده شده بود، که به نظر می‌رسد در تلاش برای پر کردن تمام فضای موجود بوده است.

در یکی از این گودال‌ها، تعداد اجسادی که از خاک خارج شده به حدود ۳۰۰ رسیده است.

اما آثار نبش قبر صورت گرفته پس از تدفین شمار نامشخصی از اجساد حاکی از آن است که شاید دقیق ندانیم در اصل چه تعدادی آن‌جا دفن شده‌ بودند.

بر اساس اعلام این شرکت حفاری باستان‌شناسی، در گودال‌هایی که تاکنون خاک‌برداری شده‌اند، حدود ۱۰۰۰ جسد یافته، ثبت، و برای بررسی بیشتر برده شده‌اند، و پیش‌بینی می‌شود شمار اجساد به حدود ۱۵۰۰ افزایش پیدا کند.

فلوریان ملزر، انسان‌شناس، گفت: «به‌رغم تخریبی که رخ داده است، اسکلت‌ها برای بررسی در وضعیت بسیار خوبی قرار دارند.»

او در ادامه افزود: «ما اکنون می‌توانیم جزئیات تمام اطلاعاتی که در آن استخوان‌ها حفظ شده است به دست آوریم، به‌عنوان مثال، شیوع انواع سرطان، جهش‌های ژنتیکی که در جمجمه نمود دارد، تعیین سن و جنسیت، وضعیت دندان‌ها، و نتایج حاصل به اطلاعات در مورد سلامت عمومی و شرایط زندگی در این دوره می‌انجامد.»

مرگ سیاه در ده‌ها موج، در فاصله قرن‌های چهاردهم تا هجدهم، صدها هزار نفر را در اروپا به کام مرگ فرستاد.

پژوهش‌های پیشین حاکی از آن است مردم منطقه نورنبرگ در فاصله قرن‌های شانزدهم تا هفدهم سه همه‌گیری بزرگ و چند همه‌گیری کوچک‌تر را از سر گذراندند که به بیش از ۵۰۰۰ مرگ در سال ۱۵۳۳، حدود ۱۰ هزار مرگ در سال ۱۵۶۳، و نزدیک به ۱۵ هزار مرگ در سال ۱۶۳۴ منجر شد.

ترا وریتا اعلام کرد: «تا جایی که می‌دانیم این مکان بزرگ‌ترین گور جمعی در آلمان است که به‌صورت علمی حفاری شده، و شمار تقریبی اجساد احتمالا بالاترین در اروپا است.»

© The Independent

بیشتر از جهان